X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Pure


SSX er som genopstået på fire hjul, i form af det hæsblæsende Pure.
Jeg skal ærligt indrømme, at Pure er fløjet under min radar, før det dukkede op i butikkerne i slutningen af september på Xbox 360, PS3 og PC. Udviklet af det forhenværende Climax Racing, nu døbt Black Rock Studio, er det nogle garvede ’gearheads’ der står bag, med bl.a. Moto GP og ATV Offroad Fury på cv’et. I Pure er de fleste antydninger af realistisk motorsport dog smidt ud og erstattet med et adrenalinpumpet parallelunivers, hvor tyngdekraften er sat i skammekrogen og unge, hippe racerkørere med dødsforagt kaster sig ud i hundrede meter dybe fald, mens der breakdances på ATV’en. Med andre ord er vi langt fra Nürburgring her.



ATV FTW
I Pure fokuseres der udelukkende på All-Terrain Vehicles; firehjulede, dieselslugende monstrøsiteter, der i de senere år er blevet udbredt inden for motorsport og som kan få de fleste drengerøve til at drømme sig væk til den barske natur, udstyret med et af disse vidundere og en fuld tank. Både stil- og gameplaymæssigt er en sammenligning med SSX oplagt, da fokus er lagt på hurtig, arcadepræget underholdning med en overkommelig indlæringskurve og alligevel en vis dybde. Spillets baner er spækket med enorme hop, hvor du kan diske op med en række af blærede tricks og ligesom i SSX er tricksystemet uløseligt bundet sammen med selve løbene, da udførsel af tricks resulterer i ’boost’ samt adgang til sværere tricks, der kan udløse endnu mere fart. Tricksystemet er tilpas udfordrende med tre sværhedsgrader af tricks, der alle kan ’tweakes’ for lidt ekstra blær, samt spillets pendant til SSX’ Ubertricks, altså spektakulære, tegnefilmsagtige tricks, der giver den helt store belønning. Her kan nævnes breakdance eller at spille en luftguitarsolo på ATV’en, alt imens du er i frit fald!

Race, Sprint & Freestyle
Spillet byder på tre forskellige spilvarianter med hver deres fokus. I Race skal du ”bare” krydse mållinjen først, hvilket kræver en kombination af dristige tricks og præcis kørsel. Ydermere skal du være opmærksom på, hvilken af banens mange, snoede veje er den hurtigste og hvor næste smutvej gemmer sig. I Sprint køres der løb på små, afgrænsede baner, hvor der ikke er mange muligheder for at komme i luften, men hvor præcis kørsel og den ideelle linje gennem svingene derimod vægtes højt for at komme på førstepladsen. Endelig er der også Freestyle, hvor de sindssyge tricks er i højsædet, idet du skal lave kombinationer af tricks og helst ramme forskellige ikoner i luften for at vinde, ved at få den bedste score.
Spillets karrieredel, Pure World Tour, veksler mellem disse løb, mens du rejser verden rundt fra USA til Italien, Thailand og New Zealand. Banerne er store, flotte og veldesignede og byder på talrige ruter gennem naturskønne omgivelser, ørkenlandskaber, lossepladser, grotter og små, fattige beboelsesområder. Endnu større afveksling ville dog ikke have skadet, f.eks. i form af variationer i vejr og tid på dagen på de enkelte baner.
Du ledsages rundt i omgivelserne af et stort felt af aggressive konkurrenter, der kæmper indbyrdes og mod dig om pladserne og som indimellem kan finde på at jorde dig omkuld med en beskidt manøvre. Dynamikken her er med til at give løbene liv. Alt i mens du vinder løb låses der også op for nye dele til ATV’erne, som man selv kan sammensætte ud fra de enkelte bestanddele (motor, støddæmpere, dæk, bremser osv.) i værkstedet, så de er kalibreret til f.eks. høj tophastighed eller tricks. Køretøjerne kan desuden varieres kosmetisk på et utal af måder.

Hård rock og smukke udsigter
Pure er unægtelig et flot spil. Detaljegraden i de enkelte baner er stor og de varierede omgivelser kommer virkelig til live med farver, lys, partikeleffekter og betagende udsigter, mens du flyver ud over hop, der ville ende fatalt under normale omstændigheder. Grafikken fremstår blød og indbydende, frameraten kan holde tempoet med spillets hastighed og animationen af racerkørerne og deres tricks er overbevisende flot.
På musiksiden byder Pure på det forventelige udbud af rock og elektronisk musik, der i attitude og tempo passer godt til spillets hårdtpumpede tema. Personligt kendte jeg kun et par af navnene på forhånd, hvilket egentlig var rart og ellers kan du jo bare hente din egen musik fra 360’erens harddisk. Lydmæssigt er det svært at bide så meget mærke i andet end den konstante motorlyd, køretøjernes kontakt med forskellige overflader, den ophøjede stilhed ved de helt store hop samt racekørernes kommentarer, når de bliver ramt af modstandere eller roser sig selv for et flot stunt. Det fungerer fint og du har for travlt med at holde øje med vejen til at høre efter alligevel!

Et skud højoktan benzin i blodet
Pure leverer et flot startskud i hvad der forhåbentlig bliver en serie af spil, der bestemt kan konkurrere med SSX i kvalitet. Som det fremstår nu kan Pure godt bruge noget mere kød på især karrieredelen, der ikke rigtig giver en fornemmelse af en sammenhængende karriere udover en arbitrær rangeringsliste du gradvist stiger på. Men heldigvis er det fundamentale gameplay så velfungerende og underholdende, at man kan slå sig til tåls med det. Og når offline-delen begynder at kede venter der en masse konkurrenter på Xbox Live, der er særdeles øvede og velbevandrede i spillets smutveje, skal jeg hilse at sige! Løbene her forløber i min erfaring flydende og uden lag.
Så hvis en tilmelding i den nærmeste motocrossklub virker lidt for uoverskueligt er Pure en oplagt mulighed for at komme ud i det bakkede terræn og få luft under hjulene.

Pure (EU)
Anmelders vurdering
8/10

Pure   © Disney Interactive 2008   (PS3)    1/3 Pure   © Disney Interactive 2008   (PS3)    2/3 Pure   © Disney Interactive 2008   (PS3)    3/3