MySims Party

MySims serien har gennem de sidste par år været offer for stor succes på Wii. Siden seriens start på konsollen har titlerne svinget i kvalitet, og ikke mindst genre. Og denne gang er fokus lagt på en fest med minispil.
MySims Party tager udgangspunkt i den årlige minispils festival som bliver afholdt i den by man netop er flyttet til. Her skal man så deltage i 12 forskellige fester som bliver afholdt under festivalen. Hver af festerne har deres helt eget tema, og er fyldt med en masse forskellige minispil.

Før man deltager i de forskellige fester, skal man vælge hvem man vil have med til festen. For der konkurreres i hold, hvor fire hold kæmper mod hinanden om at få flest mulige point i løbet af de forskellige minispil i hver fest. Hver af de forskellige MySims man kan vælge har forskellige evner, så når man samler sit festhold skal man finde de helt rigtige MySims at tage med til festen.

Selvom ens egne præstationer påvirker udfaldet af konkurrencerne, så opstår der nogle små strategiske fordele med at vælge de rigtige MySims til de forskellige minispil, da de forskellige personer har forskellige evner. Nogle er bedre til at løbe og slå, mens andre er udholdende og meget heldige. Dermed opstår der en lille smule strategi i hvem man vil have med, og ikke mindst udvælge til hvert minispil. For minispil er der mere end rigeligt af.

Minispillene består primært af at man skal svinge Wii fjernbetjeningen på en eller anden facon. De forskellige minispil byder tematisk på en god mængde variation, men selve udførslen og det indholdsmæssige er uden den store variation. Minispillene ligner nemlig hinanden utroligt meget. Der er en god håndfuld udgaver af ”peg på den ting vi viser et billede af”, og en samling af ”løb rundt og saml genstand x op” og til sidst en omgang minispil hvor man skal svinge fjernbetjeningen for at få ens MySims til at vinde konkurrencerne.
Selvom mængden af minispil er imponerende, så er de for meget af det samme, og de er sjældent sjove eller specielt udfordrende. Der er enkelte minispil som byder på simpel og god underholdning, men det er desværre mere undtagelsen frem for reglen i MySims Party. Styringen med Wii fjernbetjeningen er generelt god, og det er nemt at lave de forskellige bevægelser spillet vil have en til at lave. Dog er det sjældent man skal lave andet end at pege eller svinge med fjernbetjeningen. Enkelte minispil er dog en smule mere kreative, men det hører til sjældenhederne.
Dog er det ikke kun de trivielle og kedelige minispil der er med til at gøre oplevelsen en smule kedelig. Det er også selve tempoet i spillet, og præsentationen der er med til at skabe et miljø man ikke nødvendigvis bryder sig om at være deltager i. Der er flere helt overflødige ting i spillet, som tvinger spilleren til at sidde og glo på flere unødvendige menuer og tekstbobler, og at de ting ikke kan springes over, skaber en frustrerende oplevelse.

På den grafiske front holder MySims stilen sig stadigvæk godt. De karikerede og firkantede figurer er gode at se på, og de har et barnligt og charmerende udseende over sig. For de mindste er der en masse farver, og en masse store ikoner som gør det nemt for dem at være med. Animationerne af de forskellige MySims er meget begrænsede, og der går ikke længe før man har set alle deres vinke- og sure ansigts-animationer.

Lydsiden består af de klassiske Sims lyde som ingen forstår. Der er glade baggrundstoner, som ikke er specielt varierede eller interessante at høre på. Og der går ikke længe før musikken ikke bliver andet end baggrundsmusik man glemmer alt om.

MySims Party gør intet nyt eller spændende med genren. Det er 50 minispil som alle ligner hinanden, og ikke byder på nogen synderligt morsomme spil. Hvis ens børn er fuldkommen vilde med MySims universet vil det kunne underholde, men forvent ikke et synderligt godt eller originalt spil.

-
G-TV 17/04-09
MySims Party (EU)