Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon

Harvest Moon serien har primært været kendt som en pussenusse ”Jens Hansen havde en bondegård” serie, hvor man skulle bygge sin gård op fra bunden og til sidst charmere sin udkårende, og starte sin egen familie.

Rune Factory gør dog op med det klassiske Harvest Moon gameplay ved at smide det i en middelalderlignende, men futuristisk verden, hvor man spiller en ung mand der er blevet ramt af hukommelsestab og fundet af den unge Misty, og skal nu hjælpe med at genopbygge hendes gård og tjene penge. Alt det lyder som en typisk Harvest Moon struktur, men Rune Factory smider nogle nye elementer ind ved at implementere sværdkamp og et Diablo lignende gameplay.
For rundt omkring i ens verden gemmer der sig en masse forskellige huler, som er fyldt med farlige monstre som man kan slå ihjel. Ved at rydde en hule for alle monstre, så får man adgang til at bruge hulen som et sted at dyrke planter, og eftersom hver hule har et unikt klima, åbner det op for muligheden for at dyrke endnu flere planter, og endda dyrke ting der normalt ikke ville kunne dyrkes på den årstid resten af miljøet er i.

Blandingen mellem at så planter, holde jorden ren og slå monstre ihjel er interessant. Det skaber en god variation mellem det daglige trummerum med at plante og charmere byens unge piger, og introducerer et mere actionpræget gameplay som kan bryde monotonien gameplay. Men før man overhovedet kommer i gang med alt det sjove i spillet, så skal man igennem de første timers gameplay, hvor man etablerer sig og begynder at tjene penge så man kan lave en holdbar økonomi, som kan hjælpe en med at investere i fremtidige planter og nye sværd at slå ihjel med.

Desværre så er det først efter et par timers spil at man for alvor begynder at få travlt, og noget at give sig til i spillet. Starten af spillet er utroligt sløv, og det skaber en hel del frustration for spilleren, for det er nogle meget trivielle og kedelige timer man skal kæmpe sig igennem for at komme frem til det der gør spillet sjovt. For kerne gameplayet er afhængighedsskabende og særdeles underholdende, men den langsomme start skaber nogle hårde timer hvor man er nødt til gå ud og vande sine afgrøder, gå ind og sove for at aktivere næste dag og gentage i en længere periode for at samle penge nok til at kunne investere i sværd og generelt udstyr.
Udforskningen af huler, og kampen mod monstre er den store nye tilføjelse til Harvest Moon universet, og det fungerer primært som en mini udgave af Diablo hvor man skal kæmpe sig igennem flere niveauer i hulen, for til sidst at slå en boss ihjel så hulen bliver renset. Ideen med at udforske hulerne og bryde gameplayet op er en rigtig god ide, men desværre så bliver spillets største svaghed i form af spillet styring som simpelthen ikke fungerer når det kommer til tung action. Kampene er tunge og langsomme, og styringen føles generelt ikke bygget op omkring hulerne men langt mere gearet imod dyrkelsen af ens afgrøder og det skader oplevelsen af at slå monstre ihjel.

Grafisk er Rune Factory en behagelig oplevelse at se på. Grafikken består af en blanding af flotte baggrunde og fine personer som vandrer rundt i miljøet. Både dyr og mennesker er flot modelleret, og har ganske fine animationer som er med til at skabe en flot og visuel oplevelse. Dog er kortet der er på den øverste af de to skærme på DS’eren ikke specielt godt lavet, og det er mere en pæn ting at se på, frem for et brugbart og nyttigt igennem ens bondegårdseventyr.

Musikken er afslappet og beroligende, dog uden den større variation i løbet af spillet. Musikken er der som en afslappende baggrund, og er noget man ikke bliver træt af, når der skal bruges mange timer på at plante afgrøder.

Rune Factory er en meget kompetent udgave af Harvest Moon serien som tager nogle nye og forfriskende tiltag og implementerer dem delvist vellykket i spillets overordnede struktur. Dog er der mindst lige så mange ting der ikke fungerer i spillet, og det skaber en masse frustrerende oplevelser som overskygger de ellers gode ideer og toner spillet lægger for dagen. Hvis man dog er fan af Harvest Moon serien og vil opleve en ny fortolkning af serien, så er Rune Factory et spændende bekendtskab.

-
G-TV 20/03-09
Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon (EU)
7/10

Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon   © Natsume 2006   (NDS)    1/4 Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon   © Natsume 2006   (NDS)    2/4 Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon   © Natsume 2006   (NDS)    3/4