Club Penguin: Elite Penguin Force

Club Penguin vil formentlig ringe en klokke hos de helt yngste og deres forældre. Chatrums MMO’et har haft stor succes verden over, og med dets blanding af MMO elementer og Web 2.0 social interaktion er det blevet en kæmpe succes hos de mindste.

Nu breder Club Penguin sig så også ud til mere deciderede spil, og det første i rækken er Elite Penguin Force til Nintendo DS. Elite Penguin Force er i bedste James Bond stil en hemmelige organisation der beskytter Club Penguin fra de problemer som øen nu bliver udsat for. I rollen som en helt ny agent skal man med sine luffer løse en række forskellige opgaver, og hjælpe til med at holde Club Penguin et sikkert sted for alle pingviner.

Spildelen af Elite Penguin Force spiller som et klassisk point & click adventure. Med stylusen skal man klikke på forskellige ting i miljøet for enten at samle dem op, interagere med dem eller snakke med dem. Udover point & click delen, så bliver gameplayet også brudt op af forskellige små minispil, som byder på en fin variation mellem at snakke med de mange forskellige pingviner man møder igennem spillet.

En stor del af point & click spil er deres gåder og dem har Elite Penguin Force i en stor grad. Dog er det et børnespil primært, og det kan også mærkes i gåderne som alle er meget simple og lettilgængelige for selv de mindste at følge med i. Der er dog en stor mængde tekst at give sig i kast med, så hvis man vil give spillet videre til de yngste, så skal de kunne en smule engelsk for at hjælpe Club Penguin med dets mange problemer.
Det kan tydeligt mærkes fra første sekund at spillet er meget børneorienteret, og ikke mindst meget børnevenligt hvad angår gåderne, strukturen og selve inputmetoden. Der er dog nogle enkelte gåder senere i spillet som kan blive en smule frustrerende for de yngre spillere, da der bliver introduceret en håndfuld nye gameplay elementer meget hurtigt efter hinanden, og de kan til tider være overvældende at holde styr på.

Ligesom gameplayet, så er grafikken også meget børnevenlige med en masse farver, store og tydelige figurer og pæne miljøer. Animationerne er dog en smule begrænsede, og det bærer præg af at universet har baggrund i flash miljøet, da det generelle visuelle udseende føles som et glorificeret flash spil og det samme kan også siges om lydsiden som er meget simpel og opbygget af nogle simple og monotone stykker musik som man hurtigt skruer ned for igen.

Elite Penguin Force er ikke et svært spil eller vanvittigt intelligent. Det er et simpelt, børnevenligt og lettilgængeligt spil som yngre fans af Club Penguin vil kunne få en masse sjov med, og hvis man lige er startet med at lære engelsk, så er det også et interessant bekendtskab. Men for folk der forventer mere end et pædagogisk børnespil, så bliver de slemt skuffede.

-
G-TV 28/04-09
Club Penguin: Elite Penguin Force (EU)