Rhythm Heaven

Rhythm Paradise er ikke som de fleste andre spil der har musik som fokus. For modsat de andre spil i genren, så handler det ikke om at spille i takt til kendte musiknumre men derimod om at finde rytmen i det lille stykke musik man bliver introduceret for og følge den.

Rhythm Paradise er bygget op af 30 forskellige rytme minispil, plus en håndfuld remixes og forlængede udgaver, hvor man med sin stylus skal trykke eller glide henover skærmen i takt til rytmerne. Essensen er at finde rytmen i spillet og følge den til. F.eks. skal man spille ping pong, og bolden rammer bordet i takt til musikken, og så skal man returnere bolden i forhold til hvordan rytmen er. Det handler hele tiden om at finde hvert minispils egen rytme, og så ellers komme i gang med at få flyttet stylusen i takt med den.

Variationen i de forskellige minispil er overraskende stor. På trods af det simple koncept og den simple input metode, så er det hele tiden nogle nye rytmer og interessante udførselsmetoder man bliver udsat for. Der er aldrig et roligt øjeblik i spillet, og med dets korte og ligetil mentalitet til alting, så bliver man aldrig frustreret eller skræmt væk af kompleksiteten eller størrelsen på opgaverne.
Rhythm Paradise er dog ualmindeligt svært. Selvom man har rytmesans i kroppen, så vil mange af minispillene kræve man spiller dem en håndfuld gange før man kan klare dem, eller man fanger rytmen i det stykke musik man giver sig i kast med. Spillet er dog meget tilgivende hvad angår dette, og lader spilleren springe opgaver over hvis man fejler nok gange i dem. Der er dog en masse udfordring i spillet, og når man får åbnet op for de endnu sværere og længere udgaver af minispillene, så er det om at høre godt efter og holde tungen lige i munden mens man svinger med stylusen.

Det vigtigste for musik og rytmespil er dog selve lyden, og musikken i Rhythm Paradise er fyldt med letfordøjelige og j-pop venlige toner der nemt får en til at rykke frem og tilbage i stolen mens man spiller. De fleste af tonerne er alle sammen meget basale og simple nok til at man kan fange rytmen i dem, og forstå hvad der foregår. Dog er der enkelte som ikke når op på samme niveau som resten, og det skaber til tider en lidt usammenhængende lydoplevelse. Men generelt er der en masse gode stykker musik som alle er nemme at forstå, og komme i gang med.

Rhythm Paradise er en unik musikalsk oplevelse, og det er en perfekt tilføjelse til DS’erens udvalg af unikke og anderledes spiloplevelser. Hvis man ikke er bange for en udfordring, og kan lide anderledes musikoplevelser. Så er Rhythm Paradise et af årets mest interessante DS spil.

-
G-TV 20/05-09
Rhythm Heaven (EU)