Sword Of Sodan

Det er ikke så mange år siden, at danskerne begyndte at lave spil. Måske har det ikke været så fantastiske spil, der har været produceret her i norden, men nu ser det ud til at de fleste udenlandske spil har mødt konkurrence fra danskerne hos Discovery Software i USA.

Alle kender vel navnet Søren Grønbech, og de fleste har sikkert også hørt om Torben Bakager. Sammen har de to unge danskere i de sidste 3-4 år været dybt involveret i næsten alle danske spilprodukter, bl.a. sammen med heden-gangne Kele-Line og Sørens gamle Starvision.

De har nu produceret et eventyr/kampspil i USA, hvor Martin Pedersen også udviklede sit "Hybris". På lydsiden er det endnu en dansker, der har haft en finger med i spillet, nemlig Julian Lefay, der til trods for sit eksotiske navn er pæredansk. Forhistorien til spillet er meget kompliceret, men for at gøre en kort historie lang, så var der engang en smed, der smedede et sværd til en kriger. Sværdet blev lavet ved en vulkan og var derfor det stærkeste og bedste sværd der kunne opdrives. Nu var det så heldigt, at krigerens land var blevet invaderet at en led gut, der kaldte sig "Zoras The Necromancer", så vores helt møffede omkring i landet og slagtede alle monstrene og jog Zoras tilbage hvor han kom fra.

Inden han begyndte dette farlige togt havde han dog fået sat sin søn i pleje hos en god bondefamilie, men da han endelig havde renset landet, havde al den ondskab, han havde oplevet, tynget ham i den grad, at han ikke havde kræfter til at tage ud og lede efter sin nu voksne søn. Sønnen tog derfor rundt i hele landet, samlede indbyggerne og byggede den første af adskillige store stolte byer i landet. Til gengæld udråbte befolkningen ham til konge, og byggede slottet Craggamon til ham.

Senere hen vendte Zoras så tilbage og kongen valgte at sende sine 2 børn, Brodan og Shardan, væk til en gammel kriger, som ville kunne forstå at beskytte dem (gæt selv hvem der var). Denne gamle kriger lærer dem alt om sværdkamp og hvad dertil hører. Zoras dræber kongen og indtager Craggamon.
En dag tager den gamle kriger et gammelt, men majestætisk sværd frem og overrækker det til børnene. "Dette er mit sværd- det har engang renset landet for ondskab og må nu gøre det igen, men da der kun er et sværd, kan kun en af jer drage ud på dette frygtelige togt..." (hvis du gætter på, at den gamle mand er deres oldefar Sodan, så er du ikke gået helt forkert i byen).

Selve spillet er et sidlæns scrollende kampspil med de største figurer, der nogensinde er set i et Amigaspil. Gennem 11 bloddryppende levels må du nedkæmpe adskillige former for fjender samtidig med at du skal undgå diverse snedige indretninger og dødsfælder. Det er altså ikke nok at kunne svinge sværdet, du skal også bruge den indvendige side af hovedet engang imellem. Selvom spillet fylder 3 disketter, er der intet at frygte, hvis du kun har et diskdrev. Disketteskiftene er nemlig så minimale, at du faktisk ikke lægger mærke til dem.

Nu er dette spil måske ikke det billigste på markedet, men står du alligevel og skal til at investere i et nyt spil, så smut ned til din lokale forhandler og bliv overbevist om, at Sword of Sodan så sandelig kommer ind under definitionen "Danish Dynamite".

Det er tydeligt at se, at spillet er udviklet på en Amiga af en Amigafreak. I introduktionsskærmen og spilmenuerne er der nemlig brugt adskillige hardwaretricks, som kun lader sig gøre på Amigaen. En pudsig ting er, at der på diskette 3 ligger en lille demo, hvor Søren Grønbech forklarer lidt om spillet og hvordan det er lavet. Vi kan f.eks. oplyse, at programmet er "pakket" gennemsnitsligt 37%, og at al grafikken er i 32 farver. Animationerne i spillet er ikke noget at råbe hurra for, men når man tænker på, hvor megen grafik og lyd der rent faktisk er i programmet, så må man nok erkende, at det ikke kunne have været gjort meget bedre. Flot, flot!

Sword Of Sodan (EU)
...smut ned til din lokale forhandler og bliv overbevist om, at Sword of Sodan så sandelig kommer ind under definitionen "Danish Dynamite".
89%