Pro Evolution Soccer 2

Det alle fodboldfans har ventet længe på er endelig sket. Er Dennis Rommedahl endelig sat af landsholdet? Nej, efterfølgeren til det bedste fodboldspil nogensinde er udkommet i Europa. Spillet er selvfølgelig Konami's Pro Evolution Soccer 2, der næppe kan udgå at blive en stor succes. Vi har set nærmere på om serien stadig er langt foran konkurrenterne.

Der hvor Konami længe har halset efter spil som This is Football og FIFA, er i udvalget af turneringer. Konami er dog tilsyneladende blinde overfor dette, da der ikke er sket noget specielt revolutionerende på den front. Man har stadig mulighed for at spille EM, VM, Copa America og andre kontinentale mesterskaber med diverse landshold, hvilket også er fint nok. Der hvor spillet mangler lidt, er i turneringer for klubhold. Ganske vist er der stadig den fremragende Master League, der denne gang rummer 3 divisioner, men det havde nu været rart med et par at de store europæiske ligaer. Udvalget af hold er kun blevet udvidet med et par landshold og nogle flere klubhold, så også her halter Konami voldsomt efter konkurrenterne.

Forbedret Master League

Af nye tiltag kan nævnes en udvidet Training, hvor man både kan træne frit, eller forsøge at tage nogle Umbro-certifikater. Dette gøres ved at score nogle points i diverse øvelser, såsom at drible rundt om kegler, ramme specifikke steder på frispark, have lang boldbesiddelse osv. Disse øvelser er ganske underholdende, men også temmelig svære, hvilket gør at det er en god målestok for hvor god man er til spillets mange facetter. Den klassiske Master League er som nævnt blevet udvidet til 3 divisioner denne gang. Derudover har den fået en del velkomne features, hvor især transfermarkedet er godt gennemarbejdet. Der er både et transfervindue, som vi kender det i dag, hvor der kun kan handles på specielle tidspunkter, leje af spillere, kontraktforhandling osv. Derudover skal man også holde øje med at ens lønomkostninger ikke bliver for store osv. Ellers foregår Master League som vi kender det, med points for sejre, sejrens størrelse, sværhedsgrad osv. Der er denne gang lidt flere klubhold med, grundet den ekstra division, men desværre har ingen af holdene rigtige navne, men er istedet opkaldt efter den lokalregion hvor de er beliggende. Men, og det er et stort arbejde, denne gang kan man redigere i holdnavnene! Denne meget savnede feature har Konami endelig fået implimenteret, så man nu kan kalde holdene ved deres rigtige navne.

Nu med endnu bedre gameplay

Det der altid har holdt Pro Evolution på toppen, trods manglen på turneringer, er det fantastiske gameplay, som denne gang er endnu bedre. Det er især i kampen om bolden, mand-mod-mand, at spillet er blevet bedre. Førhen ville en af spillerne tit ende med at snuble lidt fremad, hvorefter vedkommende ville stå stille i et par sekunder, nærmest paralyseret. Dette er en saga blot. Spillerne glider nu meget realsitisk af på hinanden og skulle man tabe en duel, har man
lynhurtigt kontrol over sin spiller igen. Den feature hvor man holder 'x' nede (nærmeste mand jagter boldholderen) er også blevet finpudset, så spilleren med bolden langt oftere får frispark, for f.eks. skub i ryggen. Af andre forbedringer kan nævnes at hastigheden er sat en smule i vejret, hvilket gør spillet endnu mere flydende, samt at styringen er blevet endnu mere præcis. Det er nu virkelig muligt at lave tætte driblinger og lange dribleture, hvilket giver spillet en ekstra dimension. En anden ny ting er at spillerne nu kaster sig efter bolden i alskens situationer. Har man slået en skæv aflevering, eller taget et for langt træk, kan spilleren kaste sig efter bolden og redde den fra at ryge ud over side- eller baglinien. Der er også kommet flere nye scoringsmetoder og man vil hele tiden se mål som man aldrig har set før, især hvor målmanden får fingrene på, men ikke kan forhindre skuddet i at ramme netmaskerne.

Grafikken kan forbedres

Grafisk er der desværre ikke sket så meget. Kendere af Pro Evolution ved at grafikken er en blanding af fremragende og halvskidt og dette gør sig også gældende her. Spillerne er ikke specielt vellignende og deres ansigter er noget kantede. Derimod er animationen intet mindre end fremragende. Spillerne opfører sig ganske som man ser det i virkeligheden og de har et hav af forskellige bevægelser, der alle ser meget realistiske ud. Der er kommet en del nye til siden sidst og stadig flyder spillet som en drøm, uden den mindste form for slowdown. At kontrollen er så præcis, den detaljerede animation taget i betragtning, er noget af et kunststykke. Resten af det grafiske er en blandet fornøjelse. De forskellige stadions er ok, uden at være specielt gode og både tilskuere og fotografer er set noget bedre. Lyden er ganske udmærket og især tilføjelsen af Queen til den fremragende intro, giver en fed effekt og stemning. Tilskuerne larmer også behørigt og man kan nu vælge hvem tilskuerne skal holde med. Det kan man også med kommentatorerne, som iøvrigt gør det ganske glimrende, selvom man i sidste ende alligevel slukker for dem.

Fabelagtigt tidsfordriv

Man kunne på forhånd tænke; "hvordan kan de dog forbedre et så fremragende spil?", men det er lige præcis hvad Konami har præsteret. Der er stadig plads til forbedringer, især grafisk, men der hvor det virkelig gælder, nemlig i gameplayet, er spillet alt andet overlegent. Udenforstående vil måske kritisere manglen på turneringer, de falske navne, samt andre detaljer, men har man først kastet sig ud i det, er spillet umuligt at slippe igen. At spille Master League vil optage en del mere af ens liv end de fleste vil indrømme og det er styrken ved spillet. Spillet får topkarakter grundet dette, samt det faktum at ingen andre indtil videre har opnået tilnærmelsesvis samme intensitet, følelse og taktiske forståelse i et fodboldspil. Det bliver spændende at se hvad EA har i ærmet, da yderligere konkurrence kun kan være godt for os fodboldfanatikere.

Pro Evolution Soccer 2 (EU)
6/6

Pro Evolution Soccer 2   © Konami 2002   (PS2)    1/5 Pro Evolution Soccer 2   © Konami 2002   (PS2)    2/5 Pro Evolution Soccer 2   © Konami 2002   (PS2)    3/5