X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Need For Speed: Underground


Jeg er blind, kan ikke længere se spillets fejl og mangler - for jeg er hooked.. Hver aften og nat finder i mig på EA's online Need for Speed server, jeg må og skal spille. Jeg skal op af den rangliste, om det så bliver det sidste jeg gør. Adrenalinen farer rundt, og hjertet pumper så intenst i en grad der gør mig bange.. De dyrebare point, og ryet er på spil i hvert eneste løb. Når jeg taber et løb er der dømt tudefjæs, og tudekiks - og en personlig kamp mod ordsproget "stop mens legen er god" er det eneste der tvinger mig i seng hver aften.

Man kan spille online med Need for Speed på to måder - Unranked & Ranked. Unranked er hvis du blot vil spille lidt for "sjovt" og hygge, i hvilken som helst bil det skal være. Du kan dyste one on one, eller starte og joine spil for 2-4 spillere. Det fungerer bare.

"Ranked" er essensen i Need for Speed Underground (online), her dystes der om ære og point. Der holdes styr på det hele, der er intet snyd - og er du typen der hiver stikket ud af væggen eller afbryder når det går dårligt.. tjaa.. så spil ikke Underground online, for også dette registreres, og er din disconnect procent høj - tør og gider ingen spille med dig alligevel.

I "Ranked" kører man i den bil man har opbygget i 1 player story mode. Derfor mødes alt fra nybegyndere og eksperter online i samme forum og kan dyste mod hinanden. Man kan i listen over spillere se sværhedsgraden på dem, udregnet udfra ens egen status. Det sker med betegnelserne "very easy, easy, even, challenging og impossible". Udover det kan man for hver spiller se førens bil visuelt, se detaljer om rank, disconnect, vundne og tabte kampe m.m. før man beslutter sig for om man vil udfordre eller afslå. Det er gennemført. Alle spillere starter med 100 point, og på serveren kan man se en officiel TOP 100. Ens egen placering og andres placering kan checkes individuelt. Jo mere man satser, jo større point er der at vinde og tabe. Der er lang vej til toppen, og kun at udfordre "very easy" spillere er meget godt i starten (hvis de hopper på den), men skal der point på bordet SKAL man søge udfordringen.

Det er uhyggeligt intest at spille online, specielt hvis man virkeligt har sine point kære. Jeg er tæt på at sige jeg aldrig har oplevet noget lignende, for det er godt nok lang lang tid siden jeg har levet mig så meget ind i et spil, og hvor forskellen mellem tab og vind har været så stor..
Need for Speed Underground er det første online spil hvor jeg har oplevet slowdown/lag, altså "hakken". Banerne flyder flot afsted men ens modstander(e) kan i få tilfælde hakke lidt rundt. For det er kun deres kordinater der løber gennem din netværksledning - alt andet kommer fra din egen maskine. Rent spillemæssigt betyder det altså ikke meget. På hver en spiller kan man se hastigheden på deres forbindelse dømt udfra din egen, så for helt at undgå hakkeri - er det blot ikke at spille mod dem der rangerer lavt i forbindelse i forhold til dig selv. Jeg sidder kun på en 64/64kb forbindelse privat, og det er ikke hurtigt - bestemt. Men Need for Speed er dog alligevel det eneste spil hvor jeg har oplevet problemer overhovedet.

Halvdelen af min tid med Underground har jeg selvfølgelig brugt i 1 player. Her indtager man "undergrunden" med et rimeligt ordinært automobil, og bliver udfordret lidt hist og her. Man bliver hooked, og det hele ender selvfølgelig i det helt store "The Fast and The Furious" show. Der er 111 udfordringer at gå i krig med, og de tages stortset i rækkefølge. Det er ikke muligt at gå tilbage til et løb man har vundet, det er kun frem frem og frem. Der er penge og stilpoints (stylepoints) at hente heletiden som bruges til udvendig og indvendig opgraderinger.

Underground minder uhyggeligt meget om Burnout serien, det spiller på helt samme måde - og har mange af de samme elementer. Det er ikke skidt, men det bringer ikke meget nyt til genren - udover online delen. 1-Player mode er helt uhyggeligt linær, opgraderinger og penge falder på fastlagte tidspunkter i spillet, så man på ingen måde kan komme hverken forud eller bagud i spillet. Den klassiske med lige at køre et løb en ekstra gang for at tjene ekstra penge eksisterer ikke, og er heller ikke nødvendig. For når du bliver tilbudt opgraderingen til din bil, er du på et sted hvor pengene er sat til at matche. Kort sagt er Need for Speed Underground meget fastlåst.

Jeg sidder nu på løb 66 ud af 111, og spillet er virkeligt trivielt, og løbene foregår stadig i nøjagtigt de samme gader. Uden online delen havde ivren for at komme videre bestemt lagt sig tidligere..

Læs om grafik og lyd et andet sted, eller blot forstå at hvad du ser på billederne er nøjagtigt hvad du får hjem i stuen. Grafik og lyd er meget gennemført..

Køb Need for Speed Underground hvis du vil have en af de bedste online oplevelser til PlayStation2 lige nu. Spillet holder max hvis du har den mulighed, og en del mindre hvis ikke...

Need For Speed: Underground (EU)
Anmelders vurdering
5/6

Need For Speed: Underground   © EA 2003   (XBX)    1/4 Need For Speed: Underground   © EA 2003   (XBX)    2/4 Need For Speed: Underground   © EA 2003   (XBX)    3/4