Descent: Freespace: The Great War

Kan man blive ved med at koge suppe på rumkamp? Ja!

Freespace (med den fulde titel "Descent: Freespace - The Great War") er imidlertid ikke suppe kogt på gamle spil. Der er nærmere tale om et eksklusivt destillat af dets forgængere, Lucasarts' X-Wing og Tie Fighter serier og Origins Wing Commander serie. Freespace har intet at gøre med Descent spillene bortset fra navnet, og det faktum at dets engine er en videreudvikling af den gamle Descent engine.

En af de væsentligste forskelle mellem Freespace og de andre rumkampsspil er historien. I Wing Commander serien er historien meget personfikseret, og i både Lucasarts' og Origins spil er historien fuldt ud afhængig af cutscenes. Det er ikke tilfældet med Freespace. Spillet er blevet kritiseret for ikke at beskrive personer, men netop dette faktum gør den allestedsnærværende militære atmosfære endnu mere realistisk. Og atmosfæren, hele måden krigen bliver ført på, er netop det der hæver Freespace over andre rumkampe. I Freespace forventes du ikke at kunne udrydde enhver fjende. Derimod forventes du at udføre dine ordrer til punkt og prikke. Der er ingen skam i at stikke halen mellem benene så snart din mission er fuldført - ja, i visse missioner er det faktisk strengt nødvendigt. Læg hertil at de fleste plotelementer dukker op under missioner, og du har et spil der formår at gøre en grundlæggende banal historie ekstremt underholdende. For banal er den sgu: Menneskene kæmper de onde Vasudanere, indtil en ny og mægtig fjende dukker op. Så allierer vi os med Vasudanerne for at kæmpe mod Shivanerne (og en ekstremistisk, vasudansk fraktion). Masser af slag, erobringer og ny teknik følger. Det hele ligger altså i udførslen. Og hvilken udførelse.

Kontrollen i Freespace er som den skal være, og som en ekstra bonus kan alt sættes op præcis som du vil have det. Og når jeg siger alt, så mener jeg ALT. Knapperne kan selvfølgelig sættes til hvad du måtte ønske, og detaljeindstillinger og joystick-følsomhed er også selvfølgeligt. Til gengæld plejer man ikke at kunne indstille joystickets deadzone, men det viser sig at være en rigtig rar funktion. Man kan ændre farvemætning og lyssætning, og så er der endelig muligheden for at ændre dit HUD. Du kan selv vælge hvilke elementer du vil have med (alt fra status på dine wingmen, over videoer af radiokontakter, til en indikator af målets hastighed), hvor de skal sidde, samt HUD'ets farve og lysstyrke. Alt er
sat ind på at give dig mest mulig kontrol. Ikke at du altid får mulighed for at bruge det. De første gange du møder shivanerne, er de for eksempel umlige at låse målcomputeren fast på, og dine målsøgende missiler bliver pludselig værdiløse. De næste par missioner foregår mens de jordiske videnskabsmænd kæmper en brav kamp for at nå op på shivansk niveau - igen et eksempel på hvor tæt storylinen er integreret i de enkelte missioner.

Omend både XvT og Wing Commander har storartet grafik, må de begge se sig slået af Freespace. Det findes simpelthen ikke bedre i øjeblikket. Eksplosionerne, specielt for de store slagskibe, er det rene slik for øjnene, og alle skibene er utroligt detaljerede. Og så formår grafikken i Freespace som den eneste at give et indtryk af hvor stort rummet - og slagskibene - egentlig er. Skibene kan nemt være et par kilometer lange, og man fornemmer tydeligt hvor massive de egentlig er når man følger en fjendtlig jager ned langs skroget af en fem kilometer lang destroyer. Værd at bemærke er det, at det i rummet er stort set umuligt at se hvor langt væk ting er, noget som hverken XvT eller Wing Commander har været i stand til at formidle på samme niveau som Freespace gør det. Her er simpelthen et spil der er værd at spille alene for grafikkens skyld.

Så er der jo lyden... tjah, den har ikke meget plads at boltre sig på i et rumspil. Den skal opfylde en række funktioner, og det gør den på storartet vis. Den er hverken exceptionel eller dårlig, men er som sådan noget nu engang skal være

Endelig er der FRED, FReespace EDitor, den mest omfattende editor nogensinde udgivet med et spil. Du kan selvfølgelig lave egne scenarier i vilkårlig kompleksitet, men du kan også lave hele kampagner, komplet med din egen lyd! FRED er simpelthen det værktøj de medfølgende missioner er lavet med, ikke en neddroslet slutbrugerversion. De add-ons dette åbner mulighed for, er sandsynligvis en vigtig faktor i Origins beslutning om at gøre de nye Wing Commander serie-afsnit gratis.

Og så er der vist egentlig ikke mere at sige. Freespace er simpelthen det ultimative rumspil. Brilliant grafik, genialt designede missioner og en perfekt editor. Hvis du er til rumspil er der intet at betænke sig på. Du har hørt historien før, og du har spillet noget lignende før, men det har aldrig nået dette sublime niveau. Manglen på originalitet er da også det eneste der afholder Freespace fra at score en ren tier.

Descent: Freespace: The Great War (EU)
9/10