The Curse Of Monkey Island

Det føles som var det i går jeg sad og spillede The Secret of Monkey Island på min Amiga 500. På den anden side føles det ikke meget længere siden at jeg sad og spillede Maniac Mansion på C64, spillet der startede det hele.

Som alle andre er jeg kommet til at holde af LucasArts' spil. De har altid en vis kvalitet, og jeg synes ikke at et eneste af deres eventyrspil har været dårlige. Nogle har været bedre end andre, men der har ingen decideret dårlige været. Det mindst gode af dem alle er - efter min mening - Full Throttle. Alligevel var det da fornøjeligt at spille. The Dig syntes mange ikke om, men science fiction fans (det inkluderer mig) syntes det var et fantastisk spil.

Nuvel, det kan ikke omgås at Monkey Island spillene er klart de mest populære. Vi holder alle af Guybrush Threepwood, den mægtige pirat som altid roder sig ud i de mest pinlige situationer.

I "The Secret of Monkey Island" mødte vi først Guybrush. Han dukkede op på Mêlée Island og ville lære at blive en pirat. For at blive det, skulle han gennemgå 3 prøver. Han skulle finde en skat, lære at kæmpe med sværd, og lære kunsten at stjæle. Det var her han først mødte hans elskede Elaine Marley. Desværre kom den onde pirat LeChuck i vejen, og det var kun med hjælp fra Voodoo kvinden og Stan (brugt-bådssælgeren) at Guybrush overvandt LeChuck.

Spillet blev ret hurtigt populært, og LucasArts bestemte sig for at udgive en efterfølger, som blev ventet på med længsel.

"Monkey Island 2: LeChuck's Revenge" havde Guybrush på øen Scabb Island. Her blev han besat af at finde den legendariske skat Big Whoop. I jagten på den, mistede han næsten Elaine, og hjalp - uden at vide det - Largo LeGrande, en af LeChuck's onde medhjælpere, med at genoplive LeChuck. Med hjælp fra Voodoo kvinden og den lille korttegner Wally, fik Guybrush alligevel ram på LeChuck, men i slutningen befandt han sig i De fordømtes tivoli, og det viste sig at LeChuck var hans lillebror og at de begge var i tivoliet med deres forældre. En afslutning som gav anledning til mange teorier.
I "Curse of Monkey Island" er Guybrush sluppet væk fra tivoliet (?) uden at der egentlig er nogen forklaring. Det er også lige meget. Han sidder i en båd midt ude på havet, og skriver sine erindringer. Pludselig havner han på et sørøverskib, og er taget til fange. Her møder han en gammel bekendt, og så går det ellers derudaf.

Spillet har fået en meget flottere grafik, alt er tegnet i en opløsning på 640 x 480, og det er bestemt både flot og farverigt. Animationerne er også suveræne, ligesom både musik og lyd er i top. LucasArt har fundet gode stemmer til personerne, der pludrer lystigt gennem hele spillet. En sød detalje er at Guybrush hele tiden har en ballon med helium som han kan suge lidt af. Muntert nok. En anden sød detalje er 3D acceleration - prøv selv at aktivere den!

Ellers kommer vores favorit antihelt ud for lidt af hvert. Han skal være lysmand, kæmpe dueller på banjo, føre et skib i kamp, udkæmpe dueller hvor det atter gælder om at være rap i replikken (og kunne rime), og dø - indtil flere gange! Ja der er nok at se til, og humoren er hele tiden i højsædet. Det kan betale sig at save før visse samtaler, for at have mulighed for at se alle de måder en samtale kan gennemføres på. Der skal tænkes utraditionelt ind imellem, men havde det hele været logik, ville det havde været kedeligt. Som i alle andre LucasArts adventures kan du ikke dø (men gør det alligevel?!) og ikke gøre noget forkert. Derfor behøver man aldrig være bange for at prøve noget, uanset hvor langt ude det synes at være.

Mange tænker nok: Er spillet bedre eller dårligere end 1'eren og 2'eren. Det er lidt svært at afsige en dom, for på den ene side er det jo en forbedring af de gamle spil, men på den anden side har jeg knyttet et specielt bånd til dem.

Jeg syntes at Curse of Monkey Island er hurtigere at gennemføre end dens forgængere, og det kunne man tro ville trække ned i karakter. Men fakta er, at både jeg og min kammerat (to hoveder tænker bedre end et) havde nogle gode timer foran skærmen. Sammenlagt har det vel taget en 8-10 timer at gennemføre spillet. Derfor synes jeg at alle adventurefans (og der er mange) som tørster efter et godt adventure, skal gå ud og købe Curse of Monkey Island. Om ikke andet, så for at glæde Murray, det dæmoniske kranie (som måske giver anledning til en 4'er?).

Curse Of Monkey Island, The (EU)
9/10