Buffy The Vampire Slayer: Chaos Bleeds

Mange kender sikkert til tv-serien Buffy the Vampire Slayer fra TV3 og andre tv-kanaler, ligesom ejere af en Xbox sidste år kunne forlyste sig med det første spil bygget over tv-serien. Spillet blev en stor succes, hvad sikkert overraskede mange, når man tænker på de mange dårlige spil, der i tidens løb er lavet over film og tv-serier. Spillet blev udgivet eksklusivt til Xbox, hvorimod Chaos Bleeds nu er udkommet til både Xbox og PS2. Chaos Bleeds skal ses som et ekstra afsnit i seriens femte sæson.

Ligesom som i tv-serien foregår spillet i en mindre by i USA, hvor det af uvisse grunde vrimler med vampyrer og dæmoner af enhver art. Det er her eks-cheerleaderen Buffy kommer ind i billedet, idet hun er udvalgt som vampyr- og dæmonbekæmper i den lille by. Ved sin side har hun fem gode venner, som hjælper hende i hendes kamp mod det onde.

Spillet tager sin start i forretningen The Magic Box, hvor Buffy og vennerne mødes for at befri to af deres kammesjukker, der holdes fanget. Det åbenbares for kliken at den onde Kakistos, som de troede var død, er genopstået og scenen er sat til en omgang Buffyinspireret action!

Chaos Bleeds er et action/adventure spil med hovedvægten lagt på kampene. Som udgangspunkt spiller man som Buffy, men efterhånden som spillet skrider frem kommer man til at spille med hver af de seks figurer i spillet. Hver især besidder de seks venner forskellige evner og egenskaber, Buffy og Xander er bedst til at slås, Willow er magikeren osv., og fra starten er alle udstyret med en spids trædolk. Denne dolk er uundværlig, idet den bruges til at sætte punktum for de blodtørstige vampyrers liv. Som i mange andre actionspil findes der på skærmen en måler, som repræsenterer fjendernes livsenergi og når den er i bund eller når vampyrerne ligger ned, er det tid til at stikke dolken i dem, hvorefter de bliver til støv og absorberes af jorden under dem. Dette fungerer som det skal og ser faktisk ret godt ud, akkurat som på tv. Grafikken er i øvrigt lidt over middel i spillet, figurerne er godt animerede og banerne er rimeligt detaljerede. Jeg stødte heller ikke på noget tidspunkt på problemer med frameraten. Historien bindes sammen af mellemsekvenser, som egentlig godt kunne være mere tidssvarende, men de ødelægger nu ikke ligefrem helhedsindtrykket, som i sidste ende er godt.
I det hele taget fanger spillet stemningen fra tv-serien godt og det er ikke noget problem at genkende de forskellige figurer fra tv. Stemmerne til de forskellige figurer er ikke lavet af de rigtige skuespillere fra tv, men det gør nu intet, idet det er meget professionelt indspillet. Hele lydsiden er i det hele taget gennemført og genskabt på en troværdig måde stemningen og atmosfæren fra tv-serien. Kampsystemet fungerer ligeledes eksemplarisk og det er en stor fordel at man veksler mellem de forskellige figurer, fordi man aldrig når at blive træt af de enkeltes kampevner. Udover deres specielle evner er der masser af våben at boltre sig med. Her er det ret fedt at nogle våben bliver slidt op og til sidst går i stykker, hvorefter stumperne kan bruges til at dolke vampyrerne med. Det hele ses i tredjepersons synsvinkel, ligesom i eksempelvis Resident Evil, hvilket passer perfekt til et spil som dette, hvor action og kampe er i forreste række.

Chaos Bleeds indeholder nogle store, godt gennemtænkte baner, hvor der også er diverse puzzles der skal løses, før man kan gå videre. Disse kræver dog ikke ligefrem at du er medlem af Mensa, men mindre kan vel også gøre det. Selvfølgelig vrimler det med fjender på banerne, sådan at du ikke kommer til at kede dig. I det hele taget emmer spillet af hurtig action og nervepirrende kampe.

Spillet indeholder også en multiplayerdel, hvor man via multitap kan spille op til fire spillere ad gangen. Multiplayerdelen indeholder forskellige minispil, som alle er med til at øge holdbarheden af spillet, især fordi mange af figurerne i multiplayerdelen låses op, efterhånden som man avancerer i singleplayerdelen af spillet.

Buffy the Vampire Slayer: Chaos Bleeds er et must for fans af tv-serien. For os andre er der masser af andre action/adventurespil på markedet, der er ligeså gode og bedre. Spillet er dog stadig et gennemført actionspil som tilbyder god gedigen underholdning til alle der elsker at smadre vampyrer - og hvem gør ikke det ???

Buffy The Vampire Slayer: Chaos Bleeds (US)
4/6

Buffy The Vampire Slayer: Chaos Bleeds   © VU Games 2003   (PS2)    1/3 Buffy The Vampire Slayer: Chaos Bleeds   © VU Games 2003   (PS2)    2/3 Buffy The Vampire Slayer: Chaos Bleeds   © VU Games 2003   (PS2)    3/3