EyeToy: Groove

Dans med din PlayStation 2

For nogle få måneder siden så vi på Sony's EyeToy: Play. Siden har spillet, med det tilhørende kamera, solgt fantastisk godt og der er nu kommet et nyt spil, der gør brug af samme teknologi. Spillet hedder EyeToy: Groove og er en videreudvikling af minispillet Beat Freak fra EyeToy: Play. Der skal med andre ord vinkes og danses i takt til musikken.

EyeToy: Play har siden sin udgivelse i juli solgt over en million eksemplarer i Europa. Dette tal overraskede os ikke, for spillet er i sandhed underholdende at spille sammen med venner og familie. De mange forskellige minispil sikrede, at spillet aldrig blev kedeligt og at der var noget for enhver smag. Et af vores favorit minispil hed Beat Freak. Her skulle man slå på nogle højtalere i takt til musikken. Det var ligesom de andre spil i Play, meget simpelt, men det var også med til at gøre det underholdende for både de ældste, de yngste og dem uden rytmesans. EyeToy: Groove kan ses som en videreudvikling af dette minispil og sådan ser vi det da også. Spillet fås både med og uden tilhørende kamera. Vi ved dog på nuværende tidspunkt ikke om pakken med kamera kommer i handlen i Danmark.

Vinterspil

Spillet starter med den nu velkendte introduktion, hvor en ældre dame elegant demonstrerer under hvilke forhold der bør spilles. Der er lidt discountprodukt over at genbruge en introduktion, men det gør samtidig, at spillet virker knap så overvældende overfor folk, hvis eneste erfaring med spil har været EyeToy: Play. De krævede forhold er de samme som tidligere. Der skal være lyst og dem som spiller er de eneste, der må være foran kameraet. Man får den mest optimale belysning fra solen gennem vinduet. Det kan derfor godt give problemer at spille her i vintermånederne, hvor solen ikke er fremme så tit. Men har du et rum med tilstrækkelig belysning, så skal Groove nok hjælpe dig med at holde varmen i den kolde tid.

Kompliceret

I modsætning til EyeToy: Play, så indeholder EyeToy: Groove flere muligheder for at spille sammen med andre, end det indeholder muligheder for at spille alene. Begge ting foregår dog stort set på samme måde. I takt til musikken flyver nogle ansigter ud mod kanten af skærmen og det gælder så om at ramme ansigterne med sine hænder, mens de er over et ikon. Jo mere præcist man rammer, jo flere point får man. Der er seks ikoner et ansigt kan flyve mod, og dermed seks positioner man skal vinke efter. Der er aldrig mere end to ansigter som skal rammes samtidig, da det ville kræve blæksprutte egenskaber af spilleren. Men for at komplicere spillet, så kan ansigterne ikke blot flyve fra midten af skærmen og ud mod ikonerne, men også imellem ikonerne. Det kan resultere i nogle hektiske fagter og kræver en ret god evne til at koordinere bevægelserne mellem sine arme. I forhold til de simple spil i EyeToy: Play, så er EyeToy: Groove ret kompliceret. Det er i vores øjne ærgerligt, da venner og familie ikke vil finde det så nemt at gå til.

Sjovest for flere
Spiller man alene, kan man ikke lave andet end at sætte high-scores. Det bliver hurtigt kedeligt for de fleste, men bliver man fanget af spillet, så er der alligevel masser af udfordringer. På den letteste sværhedsgrad kan man ikke tabe, men på alle de fire øvrige sværhedsgrader er spillet meget svært. Misser man blot nogle få ansigter, så taber man. Spillet mangler en sværhedsgrad et sted imellem latterligt let og vanvittigt svært. Det gør, at der går mange timer, inden spillet bliver sjovt og de fleste giver nok op inden da. Sammen med andre er spillet dog langt mere underholdende. Man kan selvfølgelig skiftes til at spille, men det suverænt sjoveste er at spille to personer samtidig. Det kan både foregå med og mod hinanden. Spiller man sammen, fungerer spillet på samme måde som når man spiller alene, det er dog langt sjovere at stå to personer og vinke eller danse til musikken. Spiller man mod hinanden skal hver person kun ramme det ansigt, der har den farve de selv har valgt. Det bliver hektisk og indbyder til brug af feje tricks som at skygge for skærmen eller ramme den andens ansigter, inden de når deres ikon.

Lav din egen dans

Musikken i spillet er velvalgt og meget varieret. Der er i alt 25 numre og noget for enhver smag. Village People med YMCA, Madonna med Music og Fatboy Slim med Praise You for blot at nævne nogle få. Det er desuden muligt at lave sine egne baner til sangene, altså selv at bestemme hvornår ansigterne skal flyve frem og hvor de skal ramme. Vi lavede eksempelvis et YMCA nummer, der inkluderede den klassiske YMCA dans. Det øger spillets holdbarhed og gav os mulighed for at lave nogle meget sære baner. En anden sjov feature er muligheden for at tælle hvor mange kalorier man brænder af. At danse én bane tager, alt efter hvor meget man bevæger sig, cirka 15 kalorier, hvilket svarer til omkring 1/7 øl eller 1/20 hindbærroulade. Der skal altså danses ganske meget hvis man vil tabe sig.

Besværlige menuer

Grafikken er der ikke meget at sige om. De få ikoner som udgør grafikken er simple og forståelige. Spillets præsentation i form af menuernes udformning er dog langt fra god. Det er ikke muligt at navigere rundt i dem med joypaddet, så man er nødt til at vinke sig igennem alt for mange valg, inden man kommer i gang med at spille. Når man er færdig med en sang, kan man heller ikke vælge at prøve den igen. Man er nødt til igen at finde hele vejen igennem menuerne. Det er simpelthen for dårligt at navigationen i menuerne skal tage så lang tid.

Vi synes ikke, at EyeToy: Groove er ligeså godt som EyeToy: Play. Spiller man alene bliver det aldrig rigtigt sjovt, menuerne er langsommelige at bruge og sværhedsgraden er generelt alt for høj. Spiller man sammen med andre så er det dog, ligesom EyeToy: Play, rigtigt morsomt. Desværre er spillet ret kompliceret, så det kræver noget træning, før alle kan være med. Var man vild med Beat Freak fra EyeToy: Play, så er dette spil dog en god investering i underholdning og varme til vintertimerne.

EyeToy: Groove (EU)
3/6

EyeToy: Groove   © Sony 2003   (PS2)    1/3 EyeToy: Groove   © Sony 2003   (PS2)    2/3 EyeToy: Groove   © Sony 2003   (PS2)    3/3