Sentinel Returns

Retro! Kan et over 10 år gammelt spil i ny indpakning stå distancen i dag?

Retro bølgen indenfor spil har været over os i et stykke tid, og må siges efterhånden at være på vej væk igen. Vi kender alle sammen følelsen af nostalgi når vi ser en af klassikerne som man brugte horder af tid på for lang tid siden, og ved hvordan det kan trække os tilbage. Sentinel er et sådant spil. Det er Sentinel returns så også. Det originale spil udkom engang i midtfirserne, hvor jeg spillede det på min C64'er. Dengang blev jeg bidt af spillets ide, den er egentlig meget simpel. Det gælder om at blive kalif i stedet for kaliffen. Man er en robot der 'bevæger' sig rundt i et 3D landskab, hvor det højeste punkt er beboet af et væsen der hedder en Sentinel. Det gælder så om at slå denne Sentinel ihjel og tage hans plads. På denne måde overvinder man den bane og bliver så sendt videre til en ny bane hvor morskaben så fortsætter. Det lyder ikke som noget man ikke har hørt før vel? Det gjorde det midt i firserne...

Spillet virker heller ikke helt som man forestiller sig. Datidens teknologi gjorde at man skulle være ret kreativ for at få sådan et spil til at fungere. Det var de så. Man kunne jo ikke bare lave et spil som Doom, hvor 3D verdenen virkede 'rigtig'. Det kunne maskinerne ikke klare. Derfor er verdenen i Sentinel ret aparte. Når man er i en robot kan man kun dreje sig og kigge op og ned. Hvis man vil til at flytte sig skal man bruge energi. Hele konceptet i spillet er bygget op omkring energi. Der er fem niveauer af energi på banen. Det laveste niveau er ingenting, niveau et er et træ, niveau to er en sten, niveau tre er en robot og niveau fire er en Sentinel. Man kan skaffe ny energi ved at suge det til sig fra steder hvor der er mere energi end niveau nul. Hvis man suger et træ til sig får man derfor et energipoint. For at suge tings energi til sig skal man kunne se det felt tingen står på. Det betyder typisk at man skal være på samme højde eller højere for at kunne suge energien til sig. Man kan også bruge energi til at lave ting, typisk nye robotter og sten. For at bevæge sig skal man nemlig lave en robot et andet sted på banen, og så flytte sig over i den. Derefter kan man suge den gamle robots energi, og så har man flttet sig uden at miste energi. Man kan bruge sten til at få sin robot
højere op i landskabet ved at lave en sten, og så en robot oven på den. Sådan kommer man opad. Nu sidder man og tænker : Hvori ligger det svære? Og det er jo selvfølgelig den 'onde' Sentinel. Typisk for spillets tankegang, er dens rolle ikke at slå dig ihjel, det ville være for nemt. Derimod er dens lod i livet at bringe balance i tingene. Den står, som sagt, på det højeste sted på banen, og kan derfor se næsten alt. Der står den og drejer rundt om sig selv. Hver gang den ser et felt hvorpå der er mere energi end et træ, suger den den overskydende energi til sig, og bruger den til at lave nye træer tilfældige steder på banen. Det betyder selvfølgelig at hvis den ser dig, begynder den at suge din energi for at lave dig om til et træ. Det er selvfølgelig ikke rart. Derfor gælder det hele tiden om at holde sig udenfor dens synsfelt så man ikke bliver suget tør, samtidig med at man forsøger at komme højere og højere op. Går alt i mos for en kan man teleportere. Det betyder at man laver en robot et vilkårligt sted på banen, som man ikke nødvendig kan se, og flytter sig over i den. Typisk betyder det at man så heller ikke kan se den robot man kom fra, og derfor ikke kan få sin energi igen. Så gælder det om at finde træer.

Spillet kræver en meget strategisk tankegang, og det gælder om at planlægger tingene godt og rykke hurtigt når man endelig skal lave noget. Styremetoden er ret god, og den er nem at blive god til, når først man har fattet tankegangen i spillet.

Hvad har de så ændret i den nye version? Tjah... Grafikken for det første. Den er selvfølgelig helt i top, og der er en mærkelig skummel og lidt trykket stemning over spillet, som er med til at skabe stemning. Selve spillet er der ikke ændret på, og det er måske nok der hvor man måske mangler lidt. Som kender af spillet, og jeg var virkelig en fan, er det måske lidt skuffende at de ikke har puttet nogle nye smarte ideer ind i spillet. På den anden side er det jo totalt i retro stil at de ikke har ødelagt spillet med en masse nyt. Jeg har ikke helt besluttet mig til hvad jeg synes. Hvis man ikke kender spillet, skal man nok lige vænne sig til at det er mere tænke og mindre action end man kunne forvente, og det er lidt sådan med det her spil at enten synes man det er fedt, og bliver bidt af det, ellers synes man det er kedeligt.

Sentinel Returns
6/10