X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Motocross Madness


Motorcykelvandvid, nervepirrende ræs, vanvittige stunts og benzin i blodet.

Det nyeste spil fra software giganten Microsoft fastslår at de ikke har noget problem med at finde gode spilproducenter som de kan distribuere. Denne gang har de fået fat i et motorcykel spil der virkeligt er værd at spille.

I Motocross Madness kan man køre sin motorcykel under en del forskellige omstændigheder, der dog er delt op som enten stuntkørsel eller racerkørsel. Stuntkørslen køres på en af flere store åbne baner hvor der er huller, bakker og hop i læssevis. Pointen er så, via forskellige stunts, at score så mange point som muligt. På denne bane er det at man rigtigt finder ud af hvad det er det gør MM til et anderledes spil end så mange andre racerspil. Når man styrer sin motorcykel gør man det ikke på konventionel vis, man styrer nemlig mandens balance på motorcyklen, ikke motorcyklen selv.

Det lyder lidt komplekst, men det er egentligt meget simpelt. Hvis man skal dreje lægger man sig ned, så drejer motorcyklen. Vil man stoppe med at dreje, retter man sig op. Hvad er så det nye? Jo, når man er i luften får man ligesom flere muligheder for at styre motorcyklen. Her kan man også læne sig forover og bagover. Samtidig er der også implementeret en rimeligt realistisk fysisk model så når man rammer jorden gælder det om ikke at have motorcyklen i en forkert vinkel, ja, så falder man og slår sig. Stunts laver man ved at trykke en af to 'stunt' knapper og så trykke en retning. Nogle stunts er ret svære og kræver god højde, andre er hurtige og nemme, men giver selvfølgelig heller ikke så mange points. Det svære er at vurdere hvilke stunts man kan nå at lave med den højde men har, samt at sørge for at lande korrekt.
Udover 'The Stunt Quarry' er der flere forskellige race-muligheder, både enkelte løb og mesterskaber som banekørsel eller 'portkørsel' på en af stuntbanerne. På alle race banerne gælder det om at komme først rundt, og der er desværre ikke mulighed for at få point eller tidsbonus ved at udfør stunts. Til gengæld gør styremetoden at det ikke virker helt som andre racerspil. Når man har fået styr på sin balance, bliver man bedre til at udføre hurtige sving uden at falde eller tabe fart, og så kører det. Det er dog klart sjovest at spille på netværk da man hurtigt bliver træt af at spille mod computeren.

Grafikken er simpelthen fantastisk, banerne virker utroligt ægte, og rytterne fungerer godt i den fysiske model, hvor deres bevægelser ser autentiske ud når de f.eks. hænger i luften efter cyklen fordi de har fået lænet sig for langt tilbage, eller ligger og ømmer sig efter at have landet forkert og blevet kastet frem over styret. Så er der baggrunden. Aldrig har jeg set så virkelig en himmel som når man kører udendørs. Der er virkeligt tale om en følelse af frihed. Wow! Naturligvis skal man have et 3D kort for at få mest muligt ud af grafikken, men det siger vel efterhånden sig selv!
Lydsiden derimod er mere kedelig, men på den anden side hører man jo heller ikke meget andet end motorens brølen når man sidder på en motorcykel.

Alt i alt er Motocross Madness nok det sjoveste motorcykelspil jeg har spillet i lang tid, og klart en favorit hvis man skal spille racerspil over net. Det kører nemlig fabelagtigt over netværk, også hvis man spiller over internettet.
I øvrigt skulle det være rigtigt sjovt for ejere af force feedback joysticks, der virkeligt skulle kunne mærke motorcyklens strabadser. Det må jeg prøve en dag...

Motocross Madness (EU)
Anmelders vurdering
9/10

Motocross Madness   © Microsoft 1998   (PC)    1/2 Motocross Madness   © Microsoft 1998   (PC)    2/2