Kingdom Hearts

Square står hos mange som en af de ypperligste udviklere af RPG'er, og deres titler er altid ventet med spænding. Denne gang har Square allieret sig med Disney, hvilket har fået mange til at rynke på næsen. Men selvom mange af os for længe siden har lagt Disney's univers på hylden, er Square om nogen udviklerne til at finde glæden ved det frem igen. Om det er lykkedes kan du læse lige her.

Squares nyeste spil, Kingdom Hearts, handler om den 14-årige dreng Sora, hvis verden styrter i grus, da en mystisk storm rammer den idylliske tropeø hvor han bor. Stormen river ham væk fra hans to bedste venner, Riku og Kairi, dagen før de sammen skulle sejle ud på en opdagelsesrejse og opleve nye verdener. Næsten samtidig er der kaos i Disney Slot, hvor Anders finder ud af at Kong Mickey er forsvundet. Han allierer sig med Fedtmule og sammen vil de forsøge at finde kongen igen. Mickey har efterladt et brev der giver ledetråde til hans pludselige forsvinden og de to Disney-figurer finder hurtigt ud af, at de må rejse til en verden hinsides deres egen.

En perfekt cocktail af genrer

Selve spillet er et action-præget eventyr med RPG-undertoner. Blandingen af disse er noget nær perfekt og de tre genrer er alle godt repræsenteret, så der er noget for enhver smag. Kingdom Hearts starter med nogle typisk flotte filmsekvenser, som vi er blevet vant til fra Square's side. Efter disse kommer man igennem en lille tutorial med Sora, hvor man lærer nogle af de basale egenskaber. Spillet starter derefter på øen, inden stormen, hvor man kan løbe rundt og tale med sine venner og andre indfødte, samtidig med at man skal løse nogle små puzzles. Efterhånden udvikler historien sig dog og den tager pludselig den drastiske ændring som er beskrevet ovenfor. Det viser sig at mørke kræfter, i skikkelse af De Hjerteløse, har planer om at overtage denne dimension, hvor vores helte lever. Sora er dog heldigvis udstyret med det magiske nøglesværd, der selv udvælger sin herre, og samtidig er frygtet af mørkets kræfter.

Kompetent gameplay

Gameplayet går basalt set så ud på at redde verden (igen!) og sammen med Anders og Fedtmule kommer man ud på et eventyr af dimensioner. Selve action-delen af spillet består af at rende rundt i diverse lokationer, tale med folk, købe og sælge ting, løse puzzles, samt kæmpe en masse drabelige kampe med dæmonerne. I disse kampe har man naturligvis rådighed over nogle enkle moves, samt mulighed for at kaste diverse spells, skulle man besidde evnen. Ligesom vanligt opbygger Sora noget erfaring, så han efterhånden bliver mere og mere kraftfuld og evner mange flere ting. Alt imens dette foregår bliver historien løbende fortalt og udviklet ved hjælp af en masse fremragende filmsekvenser, der virkelig skaber en nærmest magisk stemning. Spillet er iøvrigt ganske hjælpsomt, idet at skulle man sidde fast, kan man hele tiden rende hen og spørge folk om diverse ting og sager, hvor nogle så vil komme med gode råd, så man kan løse sine puzzles. Derudover indeholder spillet også nogle små mini-games undervejs, som for de flestes vedkommende er ganske underholdende.

Disney's magi fornægter sig ikke

Umiddelbart skulle man tro at idéen med at blande Disney med Square's mere jordnære univers ville være noget af et sats, men de to store firmaer har på
ypperligste vis forstået at implimentere det hele, så man aldrig tænker nærmere over det. Kingdom Hearts indeholder de sædvanlige Square-style karakterer og disse er så blandet perfekt med Disney's mange ansigter. Undervejs i spillet vil man også støde på forskellige gamle kendinge fra Final Fantasy-universet, der alle har små biroller undervejs. Indholdet af Disney-karakterer er derimod enormt. Spillet indeholder over 100 af disse og det er svært at komme på nogen som ikke er med. Alt lige fra hovedroller som Anders And og Fedtmule, til kendte karakterer som Chip & Chap, Minnie, Andersine, Tarzan, Bambi, Peter Pan og Jafar. Derudover har Tetsuya Nomura designet nogle helt nye Disney-figurer specielt til dette spil, så der er bestemt ikke sparet på noget.

Teknisk fremragende

Udover et innovativt koncept og en god historie, er noget af det der bærer spillet den fremragende grafik, der er mindst ligeså flot som den vi så i Final Fantasy X. Det er svært at vide hvor man skal starte, men figurerne i sig selv er utroligt flotte. Især Disney's mange kendte ansigter har aldrig set så flotte ud i et spil og de er som taget ud af en tegnefilm, takket være den eminente animation. Vi kunne også snakke i timevis om de mange flotte og afvekslende verdener som vores helte kommer omkring i, men disse er også rigtig flot lavet og fyldt med et bredt farvespektrum, flot lyskastning, endnu flottere partikel-effekter, samt et utal af andre nydelige detaljer. Selv de forskellige monstre et godt animeret og bosserne er et kapitel for sig. Visse af dem fylder flere skærme, men holder stadig et højt grafisk niveau. Kombineret med de mange flotte filmsekvenser er spillet intet mindre end en visuel nydelse, der næsten overgår hvad man på forhånd havde forventet. Som om det ikke var nok er lyden mindst ligeså god. Titelsangen er lavet af den Japanske pop-stjerne Utada Hikaru og resten af lydsporet er stort set perfekt. Et hav af kendte Hollywood-stjerner har lagt stemmer til og igen stråler specielt Disney's karakterer.

Et af årets bedste spil

Mange havde på forhånd været skeptiske overfor Square's alliance med Disney, men der er ingen grund til at være skeptisk. Selvom man for længe siden har gemt Disney væk, bringer dette spil alle minderne og fornøjelserne frem igen. Også RPG-fans kan tage det roligt, da Square absolut ikke har glemt at tilføje disse elementer, og spillet formår hele vejen igennem at holde en seriøs tone, selvom der da er plads til smil hist og her. Spillet er måske ikke det dybeste som RPG-fans har set, men elementerne er da til stede. Hele spillet oser desuden af teknisk kvalitet og skal man sige én negativ ting om spillet, er det at kameraet undertiden kan være irriterende og man skal vænne sig til at hele tiden have en finger på justerings-knapperne. Spillet er absolut heller ikke for de helt små, da det som sagt er rimelig seriøst og tilpas kompliceret til at kræve en del snilde af spilleren.

Kingdom Hearts er næsten perfekt. Det er svært at sætte fingeren på direkte fejl i spillet og historien og hele den tekniske pakke sluger lynhurtigt spilleren ind i et langt og interessant eventyr. Teknisk er spillet, ser man bort fra kameraet, noget nær perfekt og det er svært at komme udenom, at dette må være en af årets allerbedste spil.

Kingdom Hearts (EU)
6/6

Kingdom Hearts   © Square 2002   (PS2)    1/9 Kingdom Hearts   © Square 2002   (PS2)    2/9 Kingdom Hearts   © Square 2002   (PS2)    3/9