World War III

Vi tænker alle på det, måske er det ikke det første der falder dig ind, når du slår øjne op om morgenen, men et sted i din underbevidsthed ligger det og gemmer sig; "Hvad ville der ske, hvis tredje verdens krig brød ud?" Dette prøver JoWood at besvare med deres RTS titel, der sjovt nok hedder World War III. Om der er noget i det, tja enten tjek karakteren, hvis du er doven, eller læs anmeldelsen.

3 Nationer + 1 Krig = World War III

Det hele tager sit udgangspunkt i en gigantisk oliekrise, her kommer Iran ind i billedet. USA er den evige samaritaner og blande-Marie, så de blander sig i balladen. Rusland vil gerne skændes og boooom, du har nu forhistorien til endnu en real time strategy titel. Dette er faktisk alt, hvad du finder af historie i World War III, der selv fra starten virker som en meget banal og ligegyldig titel. Introen ligger op til krig men giver samtidigt ingen stemning, hvilket er skuffende, for det er noget der kræves i alle spil, hvis spillet ikke er pakket ind i gameplay, er det sjældent nogen succes, men selv om World War III har en sløv start kan det vel stadigt reddes, eller hva'?

World War III er som næsten alle andre Real Time Strategy spil, der mangler bare noget originalitet og noget, der motiverer en til at spille mere end fem minutter ad gangen, for det mangler World War III - og dette tilfælde er kritisk, for spillet er en misforståelse, som absolut intet har at byde på. Spillet danner ramme omkring tre kampagner - en til hver side. Jeg kan desværre ikke påstå, at jeg nåede at gennemføre spillet, for der er ikke noget, der driver dig fra mission til mission. Cutscenerne er skuffende og virker lidt platte. World War III vil meget gerne være en meget alvorlig simulator, men det mislykkes - totalt!
Man starter som i alle andre real time strategy Spil. Man har en base og den skal så udvides, men i stedet for at dine mænd bygger, bygningerne bliver de fløjet ind med helikopter, det virker lidt urealistisk, når en almindelig helikopter kommer flyvende med et powerplant.
Efterhånden som du langsomt får din base op og stå, kan du også begyndte at lave soldater. Eller faktisk laver du ikke soldater, men køretøjer, der alle skulle være meget realistiske. Jeg er ikke militær fanatiker og har derfor ikke særligt meget forstand på den slags, men for mig er køretøjerne ikke særligt realistiske eller spændende enheder at lege med.

Lyden har alle de elementer, som man kunne forvente af et Real Time Strategy spil. Dine ordrer bliver bekræftet af dine tropper fra en skrattende radio. Slagmark musikken er derimod meget enerverende og mest af alt til irritation, og den bidrager bestemt ikke til en god stemning, konklusionen her bliver, at lyden er der, og gør sit job, bare ikke særligt godt.

Det hele er lidt grynet, og enhederne har en tendens til at ligne hinanden, banerne er for det meste golde ørkener - det vil sige, at de minder meget om hinanden, sammen med de meget ensformige missioner, giver det et dårligt resultat, for der er ikke noget nysgerrighed, der kan blive pirret.
World War III indeholder dog en del detaljer der kan gå hen og imponere, blandt andet eksplosionerne faldt i min smag, som noget der faktisk er værd at se på, men det er ikke nok til at redde spillet.

World War III er for alle jer, der bare ikke kan få nok af strategi. For mig var det ikke en fornøjelse at spille, men det havde sine gode sider, selvom de dårlige er noget mere fremtrædende. Spillets tynde historie, svage grafik - der dog er i fuld 3D - er en skuffelse, udover det vante. Og World War III er et af de dårligste spil jeg har været udsat for, siden jeg begyndte at anmelde!

World War III
40%