Evil Dead: A Fistful Of Boomstick

Groovy

Kult splatterfilmen The Evil Dead og dens to efterfølgere har nu fået en fortsættelse. Der er ikke tale om en ny film, men et PlayStation 2 spil kaldet Evil Dead: A Fistful of Boomstick. Sammen med spillet får man også en Evil Dead film, så nu er der dømt nedslagtning af deadites med boomstick og motorsav.

Splatterfilmen The Evil Dead (1981) har Bruce Campell i hovedrollen som den uheldige Ash og har med tiden opnået kultstatus i mange kredse på grund af den perfekte blanding af blod og humor. Siden er der kommet to, stadig sjovere, efterfølgere. Evil Dead 2: Dead by Dawn er en af disse efterfølgere og det er den film som THQ gratis giver os sammen med spillet Evil Dead: A Fistful of Boomstick. Dette spil er femte kapitel i Evil Dead serien. Nummer fire er i øvrigt også et spil udgivet med ringe succes i 2001.

En anden dimension

Har man ikke set filmene før, er det ikke nogen dårlig ide se Evil Dead 2, inden man kaster sig ud i spillet. Udover at det er en god splatterfilm, så forklarer den flere ting omkring historien, som spillet glemmer at forklare. Omdrejningspunktet i spillet er som altid bogen Necronomicon Ex Mortis, eller Book of The Dead. Med den kan man fremkalde dæmoner fra en anden dimension og det er netop, hvad der bliver gjort. I et Åndernes Magt lignende program bliver der læst højt fra bogen og straks er helvede løs omkring byen Dearborn. Som altid er det nu vores hovedperson Ash, der må rydde op. Det er ikke nogen overvældende kompliceret historie, men er man fan af filmene, vil man nok finde den interessant.

Motorsavsmassakren

A Fistful of Boomstick er et regulært actionspil i stil med andre filmlicenser som Enter the Matrix og The Hulk. Der skal smadres monstre og løses små simple opgaver. Monstrene smadres med enten højre eller venstre hånd. På højrehånden, eller der hvor højrehånden engang var, har Ash monteret en motorsav og senere andre voldsomme våben. I venstre hånd kan han vælge mellem en lang række våben taget fra filmene, heriblandt hans trofaste boomstick. Der er ikke mulighed for at lave kombinationer eller specielle angreb, der skal bare smadres løs på knapperne. Selvom man efter et par timers spil får mulighed for at bruge magi, så ændrer det ikke på, at spillet hurtigt bliver en noget monoton forestilling. Ash har i sin lomme en lille notesbog, hvorpå han skriver hvilke mål han har. Målene nås ved at løse små gåder eller opgaver. Der er sjældent en logisk løsning, så man må hele tiden løbe rundt og lede
efter noget eller nogen, der kan hjælpe én videre. Det bliver i længden meget trættende at finde én ting for at få en anden ting, der kan byttes til en tredje ting. Især fordi zombies, eller deadites som Ash kalder dem, konstant vælter op ad jorden. Og det er ikke nogen god ide at løbe fra monstrene, det resultere kun i, at man snart har en hel kirkegård efter sig.

God kontrol

Styringen af Ash er ukompliceret og fejlfri. Der kan nemt skiftes mellem de forskellige våben og der er mulighed for at låse på en bestemt fjende, hvis man skulle ønske det. En fed detalje her er, at hvis man låser på en fjende, man har ryggen til, så lægger Ash sin boomstick på skulderen og skyder, hvilket ser ret blæret ud. Men manglen på kombinationer, specialangreb eller andet der ville give mere variationen i kampene gør, at den gode kontrol bare føles lidt for simpel. Kameraet svæver løst bag Ash, men kan justeres lidt med højre analogstick. Det er dog sjældent nødvendigt og selv i smalle passager opfører kameraet sig pænt.

I'll swallow your soul

Grafisk er der ikke meget at råbe hurra for. Det hele er ret middelmådigt. Omgivelserne mangler detaljer og liv og både lys og skygge effekter er meget simple. Animationen af både Ash og monstrene er udmærket, men indimellem noget kantet. Monstrene er også et kritikpunkt. De er langt fra ligeså ulækre, som vi har set dem i eksempelvis Resident Evil, og der er ikke ret mange forskellige typer. Så nogle gange kæmper man mod to eller flere identiske monstre, hvilket selvfølgelig er lidt kedeligt og fjerner meget af uhyggen. Men nu er uhygge heller ikke den stemning Evil Dead serien er præget af. Stemningen er nærmere morsom og fyldt med sort humor. I spillet kommer dette kun til udtryk ved Bruce Campbell's gode voice acting. Han er fuld af morsomme kommentarer, mange af dem klassiske replikker fra hans film. De andre skuespillere er derimod ikke særligt gode og overspiller alt for meget. Også musikken virker ret overdrevet og alt for dramatisk. Det er som om, at Bruce Campbell vil have spillet til at være sjovt, mens de andre skuespillere og især musikkerne vil have et uhyggeligt spil. Det fungerer dårligt og giver en noget rodet stemning.

For fans af Bruce Campbell og hans Evil Dead film er der lidt at komme efter her. Man får hans gode voice acting og film nummer to følger med gratis. Men for alle andre vil dette spil bare være middelmådigt og kedeligt. Der er ingen variation i gameplayet og stemningen fra filmene mangler.

Evil Dead: A Fistful Of Boomstick (EU)
3/6

Evil Dead: A Fistful Of Boomstick   © THQ 2003   (PS2)    1/4 Evil Dead: A Fistful Of Boomstick   © THQ 2003   (PS2)    2/4 Evil Dead: A Fistful Of Boomstick   © THQ 2003   (PS2)    3/4