Black & Bruised

Knockout!

Black & Bruised er et boksespil med et særdeles farverigt persongalleri. En ting spillet har til fælles med Nintendos klassiker Punch-Out!! og dets efterfølger Super Punch-Out!! Men kan Black & Bruised også levere samme mængde underholdning eller stopper enhver sammenligning her?

Black & Bruised er ikke noget realistisk boksespil, det er derimod det stik modsatte. Spillet er arkade-præget fra ende til anden. Kunne man lide Nintendos Punch-Out!! serie eller Midways Ready 2 Rumble, så er der bestemt noget at se frem til her. Især sammenligningen med Punch-Out!! er åbenlys. Figurerne er af samme morsomme støbning og de fleste er ret originale. Vi har, blandt de i alt 18 boksere; en egypter, der tror, han er faraoen selv, en småfed englænder, der mener, han har blåt blod i årene og enorm canadisk skovhugger, der ikke har meget andet end luft mellem ørerne. Der er også blevet plads til en håndfuld kvindelige boksere; heriblandt en amerikansk cow-girl og en silikonepumpet aerobic-udøver. Alle figurer har masser af personlighed og udstråling, hvilket virkelig gør spillet til en underholdende affære.

En boksers besynderlige liv

Spiller man alene, er der en række forskellige måder at gøre det på. Først har vi selvfølgelig den obligatoriske træningskamp mod en valgfri modstander. Næste valg kunne være en af fem gradvist sværere og længere turneringer. Eller man kan spille survival, hvor man uden hvil må uddele tæsk til en lang række modstandere. Men spillets hovedattraktion må siges at være "Boxer's Life" - det andre spil ville kalde story-mode. Her vælger man en bokser og får, igennem nogle flotte mellemsekvenser, så fortalt en morsom lille historie om ham eller hende. Historien har også en indflydelse på de kampe, der bliver kæmpet. Eksempelvis må man ikke blokere mod kvindelige boksere, hvis man kæmper med major Flak, det vil skade hans ære. Og skovhuggeren Tiny spiser en dag noget dårligt mad, som gør, at han mister ekstra meget energi, hvis han den følgende kamp bliver ramt i maven. Det giver masser af variation i kampene, og gør hver enkelt "Boxer's Life" til en ny oplevelse.

Nødvendige kombinationer

Det er som i alle andre boksespil muligt at slå i både ansigt og mellemgulv, med både højre og venstre hånd, hook, uppercut eller et direkte slag. Det er ganske mange forskellige slag at holde styr på. Samtidig har man mulighed for at blokere for enten ansigt eller mellemgulv og det er her spillets største problem ligger. Det er nemlig så godt som umuligt at forudsige, hvor en modstander vil slå og derfor er det også meget risikabelt at forsøge at blokere. Lidt mere effektiv er kropsfinten, som ofte kan få modstanderen til at slå huller i
luften. Men det er jo som sagt et arkade-præget boksespil, så kampene skal vindes offensivt. Her har man et omfattende, men ikke særligt intelligent, kombinationssystem, samt en masse power-ups. Hver bokser har en lang række af forskellige kombinationer, han kan bruge. Desværre kræver de ikke meget andet end at huske nogle tastekombinationer udenad, man kan ikke fange en modstander i en tastekombination man selv opfinder - forsøger man det så blokerer modstanderen nemt og slår igen. Det gør selvfølgelig, at man ikke kan banke løs på knapperne, men samtidig så fjerner det noget intuition og fantasi fra gameplayet. Men selvom man har lært de mange kombinationer, så er der masser af udfordringer, for spillet er virkeligt svært på selv de mellemste sværhedsgrader.

Multiplay får det bedste frem i spillet

Kan man alligevel ikke finde udfordring nok i at spille alene er det selvfølgelig muligt at bokse mod en ven. Det er sjovt og her er spillet faktisk en tand bedre. Det er nu lidt nemmere at blokere og der kommer lidt strategi ind i kampene omkring brug af power-ups. Samtidig er der heller ikke nogle bestemte kombinationer, som er bedre end andre.

Sjov grafik og lyd

Endnu engang har vi fat på et spil med cel-shadet grafik og endnu engang så er det rigtigt flot udført. Figurerne er farverige, voldsomt karikerede og fulde af detaljer og liv. Animationen er flot og flydende, men nogle gange mangler der lidt bevægelse mellem de forskellige slag. Hvilket også er en af årsagerne til, at det er svært at se, hvor man skal blokere. En fed detalje er de blå mærker, skæve næser og hævede kæbepartier som bokserne får i løbet af kampene. De fleste baggrunde er flotte, men nogle er også en smule døde med alt for mange flade tilskuere. Lydsiden er også ganske velfungerende. Stemmerne er god og replikkerne er morsomme. Taber den lille irer, kigger han storsmilende op i kameraet og siger med læspende irsk accent "look mom, no teeth", straffefangen fastslår før kampen "I'll take no prisoners" og den hårdtslående cow-girl proklammere inden kampen "I'm gonna ride you hard". De små musikstykker hver bokser har som optakt til deres kampe passer godt til dem og gøres underholdende af den optræden bokserne har. De øvrige lydeffekter er også udmærkede og passer fint ind i den overdrevne tegneserieagtige stil.

Havde udviklerne bare gjort noget mere ud af kombinationssystemet og blokeringerne så ville vi være tættere på topkarakter. Men lad jer ikke skræmme af den grund; Black & Bruised er et særdeles underholdende boksespil. De mange forskellige historier i "Boxer's Life", og det sjove og farverige persongalleri, gør spillet til en god oplevelse.

Black & Bruised (EU)
4/6

Black & Bruised   © Majesco 2003   (PS2)    1/4 Black & Bruised   © Majesco 2003   (PS2)    2/4 Black & Bruised   © Majesco 2003   (PS2)    3/4