SOCOM: U.S. Navy Seals

Online spil offline

Så er Sonys meget omtalte online shooter, SOCOM, kommet til Danmark og vi bringer selvfølgelig en anmeldelse, der måske noget overraskende drejer sig om offline delen af spillet. Kan man det? Få svaret her.

Det kan ganske vist virke påfaldende, at denne anmeldelse holder sig til offline delen af et spil, der primært har fået omtale for at være Sonys store online titel, men da PlayStation 2 endnu ikke officielt er på nettet i Danmark og da størstedelen af de danske forbrugere derfor ikke vil komme online med spillet lige med det første, har vi valgt at anmelde den del af spillet, der kan opleves nu og her uden at gå på nettet.

Gå, ikke løbe

Gameplayet i SOCOM minder i høj grad om det, man har set i spil som Desert Storm og Ghost Recon. Man kontrollerer selvfølgelig hovedpersonen, men offline har man også 3 andre soldater at hundse rundt med. Når man bevæger sig rundt foregår det hovedsageligt i tredjepersons perspektiv, mens førstepersonsperspektivet bruges lige så snart, der skal sigtes mere præcist. Man har et væld af autentisk, militært isenkram til sin rådighed, og alt hvad de døde fjender efterlader, kan man samle op og bruge. Banedesignet ligger langt fra stilen i spil som Quake og Unreal, da der her i allerhøjeste grad er lagt vægt på, at man sniger sig rundt og gør så lidt væsen af sig som overhovedet muligt. Det giver en anderledes from for intensitet end i spil, hvor man bare skal tømme det ene magasin efter det andet, og banerne er propfyldte med gemmesteder, højderygge og skygger, der gør det muligt for den tålmodige spiller at være en usynlig dræber.

Hør nu efter

Dette besværliggøres dog lidt af ens soldaterkammerater, da deres intelligens ofte er at finde et godt stykke under middel. Der gives ordrer til de andre via et velfungerende og overskueligt menusystem, men desværre er det ikke altid, at disse ordrer udføres lige hensigtsmæssigt. Det er irriterende, at en holdkammerat, der øjensynligt fjoller rundt i hans egen verden, er skyld i, at du bliver opdaget. Til deres forsvar skal det siges, at man kan drage nytte af holdkammeraterne, hvis man nøjes med at give dem stringente og simple opgaver, men flere missioner kan faktisk klares lettest, hvis man lader de andre gemme sig på udgangspunktet, mens man selv klarer det meste af missionen. Er der en opgave, der skal bruges hjælp til, kan man så hente en af de andre frem fra skjulet. Det fungerer sådan set fint nok, men for det første giver det ikke lige så gode
scorer, og for det andet var det vel ikke det, der var meningen fra udviklernes side. Her fungerede det mere simple system i f.eks. Conflict: Desert Storm noget bedre, da man havde mere styr på, hvad de andre foretog sig. Kunstig intelligens er en god ting. Kunstig uintelligens kan til tider være morsomt, men er sjældent særligt praktisk. Det gælder for så vidt også fjenderne, der stort set ikke kan finde ud af andet end at skyde, når de ser dig. Et eksempel kan være en fjendtlig soldat, der ser dig, kaster sig ned på maven og begynder at skyde. Umiddelbart meget fornuftigt, men når han stadig ligger der og forsøger at skyde en, mens man løber helt hen til ham og skyder ham efter forgodtbefindende, virker det ikke længere så realistisk. Ærgerligt, for banerne er faktisk så interessante og præmisserne så fulde af potentiale, at det er synd at oplevelsen af og til skæmmes af sløvt programmerede fjender. Der er dog stadig en fornuftig spiloplevelse at hente, så længe man er forberedt på at trække lidt på smilebåndet en gang imellem.

Fin grafik og lyd

Online spil bliver sjældent kendt for at være grafiske vidundere og det gælder for så vidt også SOCOM, der i hvert fald ikke sætter nogle nye standarder inden for grafik rent teknisk set. Til gengæld er det grafiske design meget vellykket. Det varierede design får den virtuelle verden til at virke meget organisk, realistisk og indbydende at begive sig ud i,og det er trods alt vigtigere, at man har lyst til at udforske omgivelserne, end om belysningen er lavet med den seneste nye vidunderteknik. Lydsiden er også en positiv størrelse at stifte bekendtskab med. Den dynamiske musik lægger stemningen godt, og stemmerne er alle meget gode. Det samme kan siges om lydeffekterne, der til de forskellige våben efter sigende skulle være meget nøjagtige rekonstruktioner af, hvordan de virkelige våben lyder. Et minus er baggrundslydende. Radioer, motorlyde og andre baggrundslyde slår simpelthen fra og til, alt efter hvor tæt man er på dem, og det ødelægger noget af realismen, når man kan stå i pinlig tavshed på den ene side af en åben dør, mens man 20 centimeter på den anden side af døråbningen kan høre en larmende radio.

SOCOM blev bygget med online spil i sinde, og selv om man i offline delen kan finde et absolut spilbart og stemningsfyldt gameplay, kan man alligevel ikke lade være med at ønske sig online, hvor problemerne med spillets kunstige intelligens vil være en saga blot, og hvor spillet sandsynligvis virkelig vil tage form.

SOCOM: U.S. Navy Seals (EU)
4/6

SOCOM: U.S. Navy Seals   © Sony 2002   (PS2)    1/3 SOCOM: U.S. Navy Seals   © Sony 2002   (PS2)    2/3 SOCOM: U.S. Navy Seals   © Sony 2002   (PS2)    3/3