|
Middelmådig konvertering
Red Faction II har fundet vej til Gamecube og Xbox. Vi er blevet lovet opdateret grafik og bedre AI i disse forbedrede versioner. Det er op til dig i rollen som super nanosoldaten Alias, at få styr på fremtidens univers. Menneskeheden står overfor en grusom diktator - kan dig og dit team vælte hans tyranni?
Markedet er fyldt med første persons skydespil - siden Goldeneye udkom på Nintendo 64 er det blevet bevist at det kan lade sig gøre på konsoller. Markedet er eksploderet siden da og vi ser masser af slagsen komme, de fleste hurtigt for at gå i glemmebogen ligesom størstedelen af titlerne på PC. Af og til sker det dog at der kommer en trendsætter ligesom vi så det med Halo. Et sublimt første persons skydespil på konsoller er ikke længere uhørt.
Oscar, hey Oscar! Diktatoren skal væltes, i det 22. århundrede er det op til dig at få styr på tingene. Dig og dit team skal vælte den onde diktator, da han har besluttet at udrydde den største trussel mod ham selv, jer! I er blevet skabt af ham, nanomodificeret så i er de bedste der findes. Historien kunne for sin vis have været ok, hvis bare plottet i selve spillet havde tilladt at man fik lidt historie fortalt hist og her, men sådan skulle det ikke gå. Der skal nu kæmpes gennem et hav af baner, med det typiske arsenal af våben.
Geomod?
Da det originale Red Faction udkom på PC og PlayStation 2 for nogle år siden, var et af de store salgspunkter spillets Geomod engine. Det var en motor i spillet, der gjorde det muligt, at ødelægge omgivelserne på realistiske måder, f.eks. kunne man bore dybt ind i klippevægge, så længe man havde eksplosive midler til det. Problemet var bare, at når suset over den første blære-effekt havde lagt sig, fandt man hurtigt ud af, at det ikke var så imponerende alligevel. Det der kunne ødelægges, var det udviklerne havde tiltænkt til at man skulle kunne ødelægge og intet andet. Red Faction II skulle besidde en opdateret version af Geomod - vi fandt den bare ikke. I efterfølgeren virker Geomod endnu mindre synlig end i forgængeren, langt mindre kan ødelægges. Det virker så uimponerende at eksempelvis kun vægge i meget få tilfælde kan sprænges med et velplaceret missil. Det er irriterende, at det slet ikke er så omfattende som lovet, for der er ingen tvivl om, at det ville hæve spillet en del - som det står nu er det blot et tiltag man meget sjældent ser, eller har mulighed for at bruge som taktik.
|
|
Skyd mig, skyd mig Intelligens, ak ja, de fleste spils store fjende. Hvor ville Medal Of Honor: Allied Assault, Halo, Half-Life og andre klassikere være uden den? I hvert fald ikke på niveauet de er på i dag. Vi er ved at være godt trætte af spil der umiddelbart virker som et godt spil, men som bare ender med at have et overflod af fjender, der finder spilleren uanset hvor godt man gemmer sig, blot for efterfølgende at stå og skyde til de får en kugle i panden, eller stikker halen mellem benene, for kort efter at stille sig midt i ingenting og skyde igen. Heldigvis loves der bedre AI (artificial intelligens) i Red Faction II og vi kan med glæde sige, at fjenderne kan finde ud af at gå i dækning og det er så det. Fjenderne udviser typisk dårlig AI, skyder til de ikke har så meget energi tilbage, laver tilbagetog uden at se sig bagud, løber uendeligt langt selvom der er dækning lige ved siden af dem. Kort sagt er de på en selvmords mission. Nu også i stereo En bedre version var hvad der blev lovet, vi føler ikke det var det vi fik. Den lovet opdateret grafik og forbedret intelligens skinner simpelthen ikke igennem og af en eller anden grund er spillets lydside kun i stereo. Vil man have det bedste ud af sine spil, bør de spilles 5.1 Dolby Digital på sin Xbox. Her er det mærkeligt pludselig at sidde med et spil der kun kører i stereo. Måske er vi lidt forvente, men muligheden bør benyttes. I multiplayer er der mulighed for at spille med tre venner eller mod fem computer-styrede karakterer, men det virker hverken vellavet eller tiltalende med alle de andre muligheder vi har på Xbox. Konklusion I sidste ende er vi efterladt med en dårlig konvertering. Ikke for dårligt, men bestemt heller ikke for godt. Her er ingen store overraskelser at hente, ingen wow fornemmelser. Intet der kan holde andre end ekstreme fans af Red Faction eller first-person-shooters til brødet. Vi skal dog for god ordens skyld udpege noget godt. Når man har to pistoler, bruger man en skulderknap for hver hånd. Det virker rigtig godt.
|
|
|