Shox

Langsomt begynder man at få forventninger til forskellige producenter. Electronic Arts' søster afdeling, EA Sports, leverer spil som man kan forvente højeste realisme af. Ligeså har Electronic Arts anden afdeling, EA Big, også nået en status, så man begynder at få en hvis forventning til deres spil. Når jeg modtager et EA Big spil, tænker jeg to ting: Hæsblæsende action og easy play. EA Bigs titler har nemlig altid et til fælles, realismen er sat i bund og gameplayet er blevet sat i top.

CHOK!

Når man sidder og kigger på coveret af SHOX, indbyder det direkte til action. Det samme gælder spillets intro, der består af computeranimerede biler der farer hen over nogle af de miljøer man kommer til at møde, når man selv spiller. SHOX indeholder muligheden for at spille multiplayer eller singelplayer, selv om Multiplayer delen fungere udemærket, er der spil, som klarer den opgave noget bedre. Nej der hvor SHOX lyser op og adskiller sig en smule fra mængden, er championship mode i singelplayer delen.

SHOX kommer med sloganet "Rally Reinvented", det er måske så meget sagt, selv om EA Big med SHOX helt bestemt præsenterer et noget original Rally/Racer spil. Der er ikke så meget man skal tænke over, der er heller ikke de store ting du skal sætte op. Spillet er faktisk good-to-go. Inden man går i gang med at køre et championship skal man vælge sig en bil, der er i alt 6 biler at vælge imellem i første omgang, selv om spillet indeholder 24 stykker. Det er vigtigt at man finder en bil der passer til ens eget temperament. Blandt de repræsenterede mærker finder vi Porsche og Ford. Bilerne er alle lavet ret fint, og de har et fint feel over sig. Efter du har valgt din bil, kan du så starte dit første løb. Det hele fungere på den måde at du tjener både på at vinde løbet, og så ved at klarer dig igennem på de bedste mellem tider. Mellem tiderne kan nås inden for tre forskellige tidsgrænser, Gold, Silver og Bronze. Selvfølgelig er Gold det der giver flest penge og så videre.

Når løbet kommer igang kan man trække visse paraeller imellem SHOX og Freekstyle, der også kommer fra EA Big, tempoet er selvfølgeligt højt, og kontrollen er mere end blot brugervenlig. Den arkadeagtige fornemmelse der er over kontrollen, gør SHOX til et meget brugervenligt spil. Det første løb vandt jeg med overbevisende stil, og var faktisk lidt skuffet over at det ikke var sværere. Pengene jeg
vandt gav mig adgang til et nyt løb. Det første løb udspillede sig i en ørken, det næste udspillede sig i en jungel og skulle vise sig at være noget sværer. Jeg klarede mig lige ind på en tredje plads, og tjente penge nok til komme videre til løb nummer tre, dette skal køres i tundra'en. Selv om SHOX ikke er verdens mest realistiske spil, kan man godt mærke forskel på miljøerne. Isen gør at man nemt mister kontrollen, hvor imod man har lidt bedre kontrol i sand eller mudder, til gengæld kan man ikke køre lige så hurtigt i sand som man kan på isen. Dette gør at man konstant skal tilpasse sin stil. Selv om der "kun" er 3 forskellige miljøer, er der en lang række baner, AI'en er ikke imponerende men fungere som den skal. Muligheden for at bruge nogle af ens penge til at spille om nye biler, er også ganske sjov.

Brummende, men noget ensformig motorlyd, gør ikke det store indtryk. Menu og in-game musikken er meget arkade inspireret, ligesom selve spillets design. Dækkene skriger selv om det ikke er muligt på et underlag som sand? Men nu har jeg også nævnt før, at det ikke er realismen der skal satses på.

Bilerne bliver leveret med en fin detaljegrad. De tre forskellige miljøer giver en fin afveksling, og banedesignet er meget velfungerende, og minder til dels lidt om det, man finder i Freekstyle, ikke så meget i udseende men i dets opbygning. Der er blevet lagt en del kræfter i de forskellige effekter, blandt andet introducerer EA Big deres Drama Cam, det vil sige at meget lig Burnout 2, vil kameraet skifte vinkel når der sker noget bestemt, i SHOX tilfælde er det dog ikke sammenstød der ryger ud i slow motion, men ting som hop og ligende. Det fungere som sådan udemærket, men kan godt blive lidt trættende i længden, men i starten imponerer det da. Menuerne er meget nemme at finde rundt i, så her kan der ikke klages.

SHOX er et ganske fint lille racer spil, der prøver med lidt originalitet, dette er til dels også lykkedes. Under alle omstændigheder lever det fint op til EA Big stilen, det hele er tilstrækkeligt overdrevet og gameplayer er fint afpasset, så man både sidder med en temperamentsfyldt simulator og en fin arkade racer. Som multiplayer kan SHOX virke lidt tamt, og det er ikke med hensyn på multi at man skal købe SHOX, det skal købes på grund af det nemme gameplay og kan klart anbefales, hvis du godt kan lide de andre EA Big titler.

Shox (EU)
81%

Shox   © EA 2002   (PS2)    1/5 Shox   © EA 2002   (PS2)    2/5 Shox   © EA 2002   (PS2)    3/5