X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jak And Daxter: The Precursor Legacy


"Jak And Daxter" har på forhånd 'klassiker' malet ud over sig. Og de er næsten vant til det, spiludviklerne hos Naughty Dog - det er nemlig dem, der står bag "Crash Bandicoot"-serien, der blev en klassiker allerede i sine tidlige udgivelser på Playstation. "Jak And Daxter" står til at blive husket længe efter at Playstation2-konsollen engang er glemt.

Historien

På "Misty Island", hvor Gol, Maia og et pak af kumpaner lægger planer om at frigive en ond kraft, kommer de to unge drenge, Jak og Daxter, grueligt galt afsted. De bliver opdaget, mens de ligger på lur bag en klippe, og i forvirringen styrter Daxter ned i en pøl af "Sort Eco" og bliver omdannet til et hjælpeløst dyr.

De undslipper, men hjemme er der dårligt nyt. Landsbyens vise troldmand kan ikke hjælpe Daxter tilbage til sin normale "stand"! Det kan kun en anden troldmand, der bor langt mod nord, og transporten gennem en smal passage af glohed lava er næsten umulig. Nok har man et transportmiddel, der lige vil kunne klare rejsen, men den mangler energi...

Og der er flere problemer... I den nærliggende jungle spærres energistrålen, der leverer strøm til landsbyen, og lidt uden for byen bombarderes strandkanten af Gol og Maias håndlangere fra en stor kanon på et tårn ude i vandet.

Kæmpe landskab

Eventyret starter med lidt træning på "Geyser Rock", men Jak og Daxter bliver hurtigt kastet ud i hårdere løjer både i den forbudte jungle, tilbage på "Misty Island" og på strandbreden, før de har samlet energi nok til transporten gennem lava-passagen. Og her venter ikke overraskende flere problemer i jagten på manden, der kan hjælpe...

Den nødvendige tur går gennem dampende sump, kulsorte miner, dystre huler, slotte både over og under vandet og når også den højeste tilsneede tinde på et bjerg.

Eventyr i kvanteskridt

"Jak And Daxter" tager grundidéen fra "Crash Bandicoot" et kvanteskridt videre. Det 3-dimensionelle miljø er massiv udvidet. Jak (nu med den lille Daxter på skulderen) løber i alle retninger - og det er ikke efter en i forvejen udplottet bane, som i "Crash". Og så handler det ikke kun at smadre kasser, hoppe over huller, slå monstre omkuld og undgå skarpe pigge.
Spillet er fyldt med gåder og lukkede handlingsforløb, og stiller krav til selv den mest garvede PS-spiller. Der skal svømmes, skydes, tænkes, dykkes, rides, løbes, hoppes, sejles, svinges i barre, skøjtes, flyves og ofte udføres et stykke præcisionsarbejde af den anden verden.

Det kræver koncentration - og det er ikke altid lige let, når man sidder med tungen helt nede i skødet og har mere lyst til at køre kameraet rundt og zoome ind og ud for at se alle detaljer i en endeløs række af imponerende kulisser.

Det tager tid, det er fængslende, og det bliver ikke mindre, hvis man forsøger at gennemføre spillet i et hug... det var i hvert fald ikke muligt for denne anmelder. De forskellige områder i spillet er spækket med underopgaver, nogle forbundet til andre baner, andre kogt ned til et lille spil i spillet. Nogle opgaver bliver man informeret om, andre skal man bruge hovedet og regne ud.

Og det hele når næsten uanede højder af vellykkethed, når det går op for én, at den hænger sammen! Der er ægte pointe i opgaverne, og de skal ikke altid løses i en given rækkefølge. Man ville ønske, der også udkom en filmversion, og det er lige så underholdende at være tilskuer til one-player spillet som at spille det selv. Historien holder hele vejen - og så kan de øvrige spil med hårdkogte NAVY SEALs på øde baser med rumvæsner og alskens andet lige så godt lægge sig.

Grafikken hænger sammen, trinløst - nærmest uden klip mellem baner, områder og vinkler - og billederne mens man spiller lever op til de små sekvenser af film og forklaringer, der kommer i takt med at man løser opgaverne og kommer videre i spillet.

Mangler man kan leve med

"Jak And Daxter" mangler kun at også Daxter er aktiv, mens eventyret udfolder sig... og så vil nogle sidde med et lidt flad fornemmelse, når spillet er gennemført... Nok kan det spilles igennem flere gange med stor fornøjelse; men en lille arkade-mulighed, når eventyret er slut, havde gjort underværker.

På lydsiden mangler et regulært velkompneret soundtrack. Der er mange timers spil og det havde hjlupet af have dygtige (kendte) musikere i ører, mens det står på. Det behøver ikke være forbeholdt sportspil at levere lækker spilmusik.

Undertegnede er stadig rød om kinderne i glad forventning om mere... der er nemlig lagt op til en begavet fortsættelse...

Jak And Daxter: The Precursor Legacy (EU)
Anmelders vurdering
Det tager tid, det er fængslende, og det bliver ikke mindre, hvis man forsøger at gennemføre spillet i et hug... det var i hvert fald ikke muligt for denne anmelder.
9/10

Jak And Daxter: The Precursor Legacy   © Sony 2001   (PS2)    1/5 Jak And Daxter: The Precursor Legacy   © Sony 2001   (PS2)    2/5 Jak And Daxter: The Precursor Legacy   © Sony 2001   (PS2)    3/5