Gunship!

Gamepage har taget et kig på det seneste produkt fra Microprose.

Gunship! hører til arkadeklassen med stor A og er en rendyrket arkade-helikoptersim med hårdtpumpet action i sin bedste klasse.

Gunship! er fantastisk let at gå i krig med. Selve opbygningen af spillet er logisk og effektiv og et plus er at hele helikopteren kan styres med joysticket, ikke noget med at kæmpe for at finde de rigtige knapper på tastaturet. Når spillet startes op, findes der en stor knap med etiketten 'Fly Now' som kaster direkte ud i et tilfældigt slag. Spillet indeholder også en campaignmode hvor man kan vælge mellem at flyve for Amerikanerne, Briterne eller Russerne. En fed detalje er, at russerne virkeligt taler russisk og ikke bare engelsk med den obligatoriske accent. Til dem hvis russisk er lidt rustent, er det, til almindelig jubel, også muligt at vælge engelsk.

I Gunship! kan man flyve i mange forskellige helikoptere – alt lige fra den nærmest uovervindelige krigsmaskine, AH-64D’eren, til den slagkraftige Mi-28 helikopter. Ganske fornøjelig, og der er virkelig kræs for helikopterkenderen hér, hvis man kan bære over med arkadesimulationen.

Et gennemført element, er muligheden for enten kun at flyve helikopteren, eller befinde sig i kanonrummet, hvor det udelukkende gælder om at tømme ammo på fjenden. Du kan selvfølgelig også vælge at gøre begge dele, men det er noget af en udfordring. Begge elementer tilføjer en stor del holdbarhed til spillet. Desværre har AI’en til tider nogle problemer med at affinde sig med tyngdekraften, og går pludselig postal og kaster helikopteren ud i et dyk direkte mod jorden. Hvis du ikke er hurtig nok på kapperne bliver din helikopter hurtigt forvandlet til genbrugsmateriale. Egentlig taget i betragtning, en ganske underholdende feature.
Godt nok er Gunship! et rendyrket arkadespil, men styringen er ganske svær.

Helikopterne er lette at overstyre og et for hårdt ryk i joysticket, og din Apache laver et loop og styrter lige mod jorden. Spillet kræver et joystick af godt kvalitet, for kampene for at rede sig selv fra styrtedøden, kan være ganske drabelige. Det kan godt være at Gunship! ikke er en simulator, men så urealistisk behøver det ikke at være!. Heldigvis kan man få svar på hvordan dette undgås, i de fine træningsmissioner, som guider dig rundt i spillets detaljer.

Der er mange finesser at pille ved, så spillet kan tilpasses den sværhedsgrad der passer en: Vejr, ammo og armor, er blot nogle af de ting, der kan reguleres. Der er altid udfordring at finde i Gunship!, for hvis det uheldige skulle ske, at spillet bliver for let for dig, er der til gengæld masser af menneskelig modstand at finde på nettet!

Grafikken er enestående!

Det må man sige. Der er ikke sparet på noget, så skulle det lige være systemkravene.

Landskabet er dejligt detaljeret med træer, byer, gårde, marker osv. På Missiler og de landbaserede enheder er der heller ikke sparet på effekterne.

Alt i alt må man sige at Microprose har gjort et godt stykke arbejde med spillet. Gunship! er flot og underholdende, og kan varmt kan anbefales til alle piloter derude. Dog skal hardcore flysimfans nok overveje en ekstra gang inden de går ud og investerer

Gunship! (US)
7/10