Super Mario Sunshine

Seks år er der gået siden den italienske blikkenslager Mario gjorde sig indtog på Nintendo 64’eren og imponerede alt og alle med 3D grafik af en hidtil uset karakter. Siden da er der kommet rigtig mange 3D platform spil, men nu svarer Nintendo endelig igen med et nyt Mario spil, nemlig Super Mario Sunshine til GameCuben. Spørgsmålet er nu bare om spillet kan leve op til de enorme forventninger.

Mario på ferie

Spillet starter med en intro hvor man præsenteres for spillets historie. Mario er på vej til en tropeø kaldet Delfino, for at holde en velfortjent ferie sammen med vennerne. Da Mario lander er der kaos på øen, den er nemlig blevet ramt af en lang række hærværk i form af grafiti. Til Marios store overraskelse bliver han anholdt og dømt for hærværket, hans straf er at skulle gøre hele øen ren, og det er hvad spillet går ud på. Det viser sig, at det er en person der ligner Mario utrolig meget der har begået hærværket, men for at redde dit gode ry må du nu ene blikkenslager gøre hele øen ren. Til din hjælp af du Fludd, det ligner mest af alt en støvsuger, men i stedet for at suge sprøjter den med vand. Ved hjælp at denne skal du vaske vægge og dræbe en slags ”maling-monstre”. Fludd’en er central i spillet, og den kan også bruges som Jetpak.

Typisk Mario

Spillet er alt hvad man forventer af et Mario spil, en god historie der udvikler sig undervejs og masser af spændene udfordringer. Spillet virker i starten meget nemt, men hurtigt begynder der at melde sig problemer der tager længere og længere tid at løse, så en aften er bestemt ikke nok til at gennemføre spillet. Banerne er heldigvis meget varieret og foregår både på land, vand og i luften, så du får brug for alle talenterne. På sit eventyr får Mario hjælp af gamle bekendte såsom Yoshi, vore allesammens grønne Dinosauer...
Triste fejl

Selvom gameplayet i spillet er rigtig godt, oplever man desværre en del irreterende fejl, det er mest fejl såsom at Mario helt kan forsvinde ind i en bygning eller at kameraet panorerer ind i en bjergside og fortsætter igennem. Det er fejl vi har set i mange 3D platform spil, men vi havde alligevel håbet på Nintendo havde fået dem rettet, så Super Mario Sunshine ville fremstå som det perfekte platformspil, det gør det desværre ikke.

Grafikken er som lykkepiller

Grafikken i Super Mario Sunshine kan ikke andet end at få en i godt humør. Lyse farver og masser af sjove personner vil med garanti frembringe et smil på alle der spiller det. Grafikken har mange både flotte og sjove detaljer, men på trods af det imponerer den ikke sønderligt. Der er før set platformspil med en bedre grafik, og spillet er bestemt ikke den grafiske revolution Mario 64 var det i sin tid. Texturene er slet ikke så detaljeret som vi så det i f.eks. Jak & Daxter. Det er ærgeligt, men grafikken scorer trods alt en pæn karakter som lidt over middel.

Lyden er typisk Mario og bliver præsenteret i Dolby Pro Logic 2. Melodierne minder om dem vi altid har forbundet med Mario, men de er selvfølgelig blevet peppet godt op. Lydeffekterne fungerer fint med den glade grafik og skaber den helt rigtige stemning omkring et Mario spil.

Godt, men ikke perfekt

Super Mario Sunshine er et godt platformsspil der bestemt vil tiltale gamle Mario fans og sikkert også skaffe den italienske blikkenslager nye tilhængere. Spillet er dog ikke så perfekt som man kunne have ønsket sig, når man nu ikke har set noget til Mario i seks år. Jeg håber Mario vender tilbage senere på GameCuben, for der er bestemt plads til forbedringer.

Super Mario Sunshine (EU)
8/10

Super Mario Sunshine   © Nintendo 2002   (GCN)    1/5 Super Mario Sunshine   © Nintendo 2002   (GCN)    2/5 Super Mario Sunshine   © Nintendo 2002   (GCN)    3/5