X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DVD uden farve


Svar
PoulPoulSkrevet 01/12-03 22:48 
Nogle af mine bekendte har netop investeret i en DVD-afspiller, som er tilsluttet med et scart-stick til videoen og fra videoen til fjernsynet bruger de et normalt antenntestik. Når de ser DVD er billedet i sort/hvidt. Har dette noget med opsætningenen at gøre? De har et lidt ældre lille fjernsyn, som ikke har scartstik, og derfor kører DVD'en henover videoen.
RJKRJKSkrevet 01/12-03 23:00, rettet 01/12-03 23:01 
Det er fordi DVD-afspilleren kører NTSC, som er tilsluttet med ikke-RGB, hvormed fjernsynet så skal kunne dekode NTSC. Hvilket det ikke kan.

Meget muligt kan DVD-afspilleren sættes til at outputte PAL-signal fremfor NTSC og problemet er løst. Forhåbentligt sætter den det så ikke til at køre 50Hz.

På den anden side kan fjernsynet jo nok ikke køre 60Hz, hvis det ikke engang har et SCART-stik ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PoulPoulSkrevet 01/12-03 23:26, rettet 01/12-03 23:27 
DVD'en er købt i Fona, så den burde vel som udgangspunkt kunne køre et ganske almindeligt PAL-signal oder was?
RJKRJKSkrevet 01/12-03 23:31 
Det kan den da sikkert også, men det er vist meget normalt, at den fx står til AUTO i format. Så ser man fx en region 1 film, så slår den selv om i NTSC. Sætter du formatet til PAL, tvinger den alle film i PAL.

Man skulle dog så tro - som nævnt - at billedet også ville rulle på deres fjernsyn.

Er der heller ikke composite indgang på fjernsynet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 02/12-03 00:20 
Et tv kan godt evt. godt klare 60 Hz selvom det ikke har scart stik. Det gamle fjernsyn mine forældre har (efterhånden 18 år gammelt tror jeg) tager 60 Hz.
RJKRJKSkrevet 02/12-03 00:25 
Jaeh, jeg afviser det skam heller ikke. Det er bare ikke super-sandsynligt ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 02/12-03 01:28 
Det er muligvis Macrovision der er grunden til det sort/hvide billede. Mange film og afspillere har kopibeskyttelsen Macrovision, der netop forhindrer at man kører DVD-afspillerens signal gennem en video ved at ødelægge billedet.
DizzyDizzySkrevet 02/12-03 01:29, rettet 02/12-03 01:31 
Kan problemt ikke skyldes makrovision eller en anden kopibeskyttelse. Man skal jo ikke kunne optage DVD-filmene på video.
Damn Jmog du var lidt hurtigere end mig ;-)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 02/12-03 01:33 
Doh. Du kunne det selvfølgelig sagtens være.

Jeg har dog aldrig oplevet Macrovision der blev sort/hvid? Plejer det ikke at få billedet til at svinge voldsomt i lysstyrken? Eller var det bare dengang for mange år siden, da jeg rodede med den slags? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig