X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kloning, acceptabelt eller ej?


Svar
MarcusMarcusSkrevet 12/08-04 19:21, rettet 12/08-04 20:12 
Hvad er jeres holdning mht. kloning? Synes i det bør være lovligt i det hele taget? Kun med dyr, kun med mennesker? Bør det kun være lovligt hvis de bruges til at lave medicin ud fra? Bør det kun være lovligt hvis de bruges til forskning?

Accepterer du en komplet kloning af f.eks. en fugl, insekt, dyr eller menneske? Eller kun kloning af mindre dele, såsom et organ?

Hvad... Se hele indlægget


TV2 nyhederne - Lovforslag: Vil tillade kloning af dyr.
53 emne(r).
« < 1 2

Svar
MarcusMarcusSkrevet 18/08-04 14:19, rettet 19/08-04 17:49 
Hyakotake>> Det var selvfølgelig skrevet ironisk, her er hele indlægget:

Mysterious>
Tell you what: Vi gensplejser alle intelligente mennesker og bruger de dumme som slaver og forsøgsdyr da de ligesom dyr ikke er så meget værd som os pga. deres manglende intelligens. Derefter bestræber vi os på at bygge en ekstremt stærk computer og lader den styre alt.
Så vil vi forske alt hvad vi kan og vi vil bryde alle grænser. Denne jord er ligegyldig da vi alligevel får mulighed for at rejse til en anden planet. Vores overlevelse og vores luksus liv er det eneste der betyder noget.

Det var skrevet som et modstykke til følgende:

Hyakotake>
Tell you what: vi gensplejser alle fremtidige generationer til at være lallende idioter uden fri vilje og masser af ur-hjerne, og lader dem styre verden fremover udfra deres instinkter. Er det godt nok for dig? Når alle kloge nulevende generationer er uddøde har vi et rart og bæredygtigt samfund...

Hvor jeg opfattede det som om du satte dig ind i en noget forsimplet udgave af min tankegang og skrev her det idelle.
Jeg forsøgte derefter at skrive det samme for dig. Altså er det noget jeg slet ikke er enig i.

Og du har nok ret i at denne diskussion ikke fører til særligt meget pga. forskellige opfattelser af tingene.
Tak, men det er ikke nogen planer jeg har, det var antagelser som du selv startede med at foreslå.

Nuller>> Det virker som om at der er en hel del du har misforstået. Og her tænker jeg ikke set fra mit synspunkt men generelt.

Ang. Psychomantis så er et brev blevet sendt og så vil jeg bede dig forklare hvordan niveaut er blevet for lavt for dig? Arrogance hører ikke hjemme i en diskussion. Hvis du kan bevise det så fortæl det i stedet for at sidde inde med din åbenbare genialitet som får dig op på et højere niveau indenfor diskussioner....
psychomantispsychomantisSkrevet 19/08-04 10:03, rettet 19/08-04 14:41 
Ok, da du bliver ved med at stå og stampe i jorden får du et enkelt svar mere. Så lad mig omformulere: Jeg gider ikke diskussionen længere da den for længst er holdt med at være frugtbar. Grund: Siden mit sidste indlæg er du ikke kommet med argumenter jeg ikke ville kunne besvare med ting jeg allerede har sagt. Derudover er der blevet hypoteseret over muligheden for at bo på en asteroide, på en måde så man krummer lidt tæer.

Du mener ikke du har givet udtryk for skiftende meninger omkring det at mennesker skulle være forskellige fra dyr?
Det har du i allerhøjeste grad. Hele dit argument for, at det var unaturligt at forske var, at mennesket i modsætning til dyr er udstyret med et valg. Dermed foretager du en vigtig distinktion (måske DEN vigtigste). Senere siger du så at mennesker og dyr er nøjagtigt det samme og dermed implicit (og i rotters tilfælde explicit), at det er lige så synd for myggen (eller der er måske forskel på dyr?) at den bliver klasket som hvis det var et menneske der blev smadret (noget som jeg allerede HAR tilkendegivet min mening om). Hvis du fastholder den tankegang at mennesker og dyr er lige og ens, må du naturligvis medgive, at det er naturligt for mennesket at forske da det som alle andre dyr ønsker at øge sine chancer for overlevelse. Du render med andre ord rundt med store selvmodsigelser.

Du vil sikkert komme med modargumenter og (bort-)forklaringer mod ovenstående, men som sagt gider jeg ikke diskutere det længere med dig. Du kan skrige arrogance til du bliver rød i hovedet men det ændrer ikke på, at jeg synes du er uden for rækkevidde i diskussionen.
MarcusMarcusSkrevet 19/08-04 17:47, rettet 19/08-04 17:58 
psychomantis>
Ok, da du bliver ved med at stå og stampe i jorden får du et enkelt svar mere. Så lad mig omformulere: Jeg gider ikke diskussionen længere da den for længst er holdt med at være frugtbar. Grund: Siden mit sidste indlæg er du ikke kommet med argumenter jeg ikke ville kunne besvare med ting jeg allerede har sagt. Derudover er der blevet hypoteseret over muligheden for at bo på en asteroide, på en måde så man krummer lidt tæer.

Ok, accepteret.

psychomantis>
Du mener ikke du har givet udtryk for skiftende meninger omkring det at mennesker skulle være forskellige fra dyr?
Det har du i allerhøjeste grad. Hele dit argument for, at det var unaturligt at forske var, at mennesket i modsætning til dyr er udstyret med et valg. Dermed foretager du en vigtig distinktion (måske DEN vigtigste). Senere siger du så at mennesker og dyr er nøjagtigt det samme og dermed implicit (og i rotters tilfælde explicit), at det er lige så synd for myggen (eller der er måske forskel på dyr?) at den bliver klasket som hvis det var et menneske der blev smadret (noget som jeg allerede HAR tilkendegivet min mening om). Hvis du fastholder den tankegang at mennesker og dyr er lige og ens, må du naturligvis medgive, at det er naturligt for mennesket at forske da det som alle andre dyr ønsker at øge sine chancer for overlevelse. Du render med andre ord rundt med store selvmodsigelser.

Så forklar mig venligst hvordan det at vi har et valg skal gøre os mere værd? I det hele taget tror jeg aldrig jeg har læst nogen gode begrundelser for hvorfor vi skulle være det.

Mennesker og dyr er stadigvæk stort set ens ja. Det kan du vel forhåbentligt selv se.

Netop den frie vilje som er en af de få ting der adskiller os gør det muligt for os at lade være med at forske.

psychomantis>
Du vil sikkert komme med modargumenter og (bort-)forklaringer mod ovenstående, men som sagt gider jeg ikke diskutere det længere med dig. Du kan skrige arrogance til du bliver rød i hovedet men det ændrer ikke på, at jeg synes du er uden for rækkevidde i diskussionen.

Selvfølgelig. Du er velkommen til at "holde dig for ørerne" og nægte at høre en forklaring på en beskyldning. Fin verden vi ville have hvis alle var sådan.
53 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig