Magix Music Maker

Er du garage musiker? Det er jeg ikke, faktisk er det sjældent, at jeg rammer en tone rent. Det hele startede på min 13 års fødselsdag, på klokkeslettet mistede jeg alt, hvad der mindede om motorik og stemmekontrol. Dette handicap har gjort, at jeg ikke er i stand til at holde en guitar, jeg kan ikke engang nynne, uden mine hunde begynder at hyle, og jeg er direkte livsfarlig bag et trommesæt. Men jeg elsker musik. Nu har jeg så fået muligheden for at lave musik, uden at blive kaldt dyreplager eller blive beskyldt for mordforsøg. Magix Music Maker er kommer i en lang række programmer til PC og er i dag oppe og tælle nummer 7, men på PlayStation 2 er Magix det første, og det virker til at holde.

Jeg har en tromme

Magix Music Maker er, som titlen svagt antyder, et program til at lave musik. Det er nemt at gå til, på den måde, at alt er indspillet i forvejen, og så skal du bare sætte det hele sammen, det lyder måske kedeligt, men faktisk ligger der mange timer i den slags "spil". Der er et utal af beats i et væld af forskellige kategorier. De spreder sig over House, 80's, rock, hip hop og nogle flere. Der er altså lidt til enhver smag.

Programmet er bygget op på følgende måde: I toppen har vi en bar med alle menupunkterne, som load, save, option men også mixerpulten og en masse andet lækkert himstergims. Så kommer dine tracks. Der er 32 lydspor, som du kan sætte musik stykkerne ind i. Nederst har du så oversigt over alle beats og lydstykker, samt en lang række visuelle klip, så du kan kombinere din egen musik video til!

I starten er Magix Musik Maker meeeget tung at komme i gang med. Kontrollen er noget forvirrende, da alle knapper har en funktion, og denne funktion er ikke altid lige nem at gå til. Jeg vælger hurtigt Rock og går i gang med at lægge en tromme intro, alle musikstykkerne har en forudbestemt længde, men denne kan ændres, og stykket kan trækkes så langt du vil, på den måde slipper du for at skulle sætte tusinde af de små klodser op, smart tænkt. Derefter lægger jeg noget guitar og bas, imens trommen bliver svagere. Efter den først afspilning syntes jeg selv, at jeg var ret sej. Men desværre var det ikke Grammy materiale.
Efter at have spillet Magix i 3 dage, havde jeg så fået styr på kontrollen - det er lidt længere tid end hvad jeg normalt bruger. Manualen er en smule tynd, men til gengæld er der en tutorial med i spillet, som ganske udmærket forklarer, hvordan alt ting virker (den slags har jeg ikke tålmodighed til), jeg vil dertil sige, at det alligevel tager noget tid at blive god til at styrer programmet. Der er mange muligheder for at mixe sin musik, og man kan virkeligt ændre resultat ved at skrue lidt ned for et eller andet.

Det, at man kan lave sin egen musik video er en sjovt, men også ret ligegyldig, feature. Der er ikke kommet meget nytænkning siden PC spillet, og udvalget af lydstykker er blevet mindre. Magix har valgt at udgive programmet på en almindelig cd i stedet for DVD, hvor der ellers ville være plads til meget mere!

Bruger interfacet er udmærket, det er kontrollen der svigter. Menuerne er pæne og grafikken er ren, dog ikke særligt spændende at kigge på, men det er heller ikke det, der betyder noget. De forskellige filmklip er derimod flotte, og svinger meget i stil, der ene ligner noget LSD trippet gejl, og det næste minder om den slags, vi ser i musik videoer i dag. Man har mulighed for at lægge det oven i hinanden. Det giver dog for det meste kun et noget rodet resultat.

Ja den er selvfølgelig i top klasse, men hvad havde du ellers forventet ? Man kan selvfølgelig også vende det og sige, lydens kvalitet varierer alt efter, hvem der bruger programmet. Alle indspilningerne er gode, der er ingen skratten, og udover et lidt sparsomt udvalg, er der ikke så meget andet at sige.

Jeg har nu lavet lidt over ti sange, og er efterhånden ved at løbe tør for lydstykker og filmklip. Magix Musik Maker er bestemt ikke for alle, man skal med sikkerhed været interesseret indenfor den slags spil/programmer. Det er da meget sjovt, men i længden bliver det altså kedeligt, hvis du ikke har musik i blodet.

Magix Music Maker (EU)
79%