ATV Offroad

Mellem stammer og træer!

Find styrthjelmen frem, ifør dig en solid læderdragt, samt alt andet sikkerhedsudstyr du har til rådighed, spis et par stærke nervepiller, sæt dig derefter godt tilrette foran din PS2 - For nu skal du gennemtæskes i et af årets absolut mest vilde bilspil, og jeg kan love dig for, at der virkelig er knubs i luften. Lige en advarsel som bringes når spillet startes: "sikkerhedsadvarsel: Disse oplevelser i spillet er fantasifulde, og må ikke forsøges at efterleves derhjemme" -Yeah Right!!!!

En af de stærkeste sider i ATV er det varierede gameplay; her er masser af forskellige spilmuligheder, og det varer længe inden man kommer til at kede sig.
ATV er forholdsvis svært, og man kommer ikke sovende til nogen førsteplads her. Banerne er fyldt med bump, sving og andre ting som gør livet surt for spilleren, det er meget krævende, og man skal være opmærksom, for ellers styrter man, bliver slynget af bilen, og det koster jo vigtige sekunder.
En fed detalje i ATV er muligheden for virkeligt at gå Offroad, der er ingen begrænsninger, hvor man skal holde sig til banen: Man kan køre udenfor og udforske området, nogle gange sker det dog ved et uheld, og igen mister man de vigtige sekunder, det gør spillet lidt sværere, men til gengæld giver det et præg af realisme, og lidt mere udfordring til Offroadfanatikeren. I ATV er der flere forskellige spilmuligheder. Der er træning, som forklarer dig meget langsomt de mest basale ting, men programmet avancerer dog, så man får et lille udbytte af træningen, men i bund og grund er træningen kedelig og overflødig, og egner sig ikke til brug. Selve spillet er i det hele taget meget brugervenligt og tager hensyn til mindre intelligente personer. Hvis man f.eks. farer vild, så kommer der en række pile, som viser dig på rette vej igen.
Man kan også vælge Maxxix Nationals, det er et løb på en lille bane i cirkler med bump osv. det hele foregår i det fri, ude i skove eller lignende, dvs. publikum og tribuner er ikke at finde her.
Lignende Maxxix Nationals kan man vælge Stadium Supercross, det er faktisk det samme bortset fra at vi nu befinder os på et stadium, hvor man også kører rundt i cirkler, med en masser forskellige forhindringer.
Freestyle competesion er endnu en mulighed, her kører man på tid, og man skal så lave flest mulige stunts indenfor tidsrammen, det er meget sjovt, og minder en smule om SSX bortset fra, at det er lidt sværere.
Min favorit er Cross Country Enduro, hvor man kører rundt i kæmpe landskaber, der er så typisk 8-12 checkpoints man skal igennem, og selvfølgelig gerne før modstanderne. Der er masser af forskellige baner, bl.a. bjerge, dale, en togstation, en militærbase eller en park af kratere. Det er sjovt at køre rundt i de store flotte landskaber, og tiden går virkelig hurtig. Sidst men ikke mindst kan man vælge Pro Career, her gælder det selvfølgelig også om at komme først over målstregen i de forskellige baner, her belønnes man bare, da man kan låse op for nye baner eller køretøjer.
Alt i alt er der masser af udfordring i ATV, og med de mange forskellige spilmuligheder går der lang tid inden man kommer til at kede sig. Hvis det er tilfældet, så er der mulighed for at lave sine egne ruter med en waypoint editor, det er let, og åbner en mulighed for at tæske dine venner på en særdeles udspekuleret hjemmebane.

ATV kører med en pæn hurtig framerate, enkelte gange er jeg stødt på lidt hakken, men generelt kører det godt, selv i multiplayer splitscreen. Grafikken er før set bedre, her tænker jeg på et af årets helt store udgivelser nemlig Grand Turismo 3. Men ellers er grafikken af høj standard. Her kan bl.a. nævnes flotte skygger, godt med grus og røg efter bilerne, realistiske bevægelser fra chaufførerne som sidder oven på de små biler. Specielt flot er det når man laver et halsbrækkende stunt, eller i ny og næ ryger af, og bil og chauffør flyver hver sin vej, og så må man jo ned og bide i græsset.
Derudover kan der nævnes flotte omgivelser, det meste er i fuld 3d, og dermed er der åbnet for fuld udforskelse af området.
Lyseffekterne i spillet er også i høj kvalitet, sollyset kan skimtes gennem træerne, flot: men ikke så flot som Gran Turismo 3.
Alt i alt opnår man en fed følelse af frihed. Dels på grund af de mange Offroadmuligheder, den fede grafik og sidst men ikke mindst den gode kontrol og styring, som man har med sit køretøj. Til sidst et lille surt opstød til den grafiske side. Skyerne og himmelen er dårlig og kedeligt lavet, og bryder den ellers så flotte grafik.

Lydsiden i spillet er som den grafiske side gennemført og af en særdeles god kvalitet. Der er masser af lyde fra de kørende, "Urgh!,,,, argh!,,,,, Crash,,", derudover er der selvfølgelig hele tiden masser af motortøj til ørerne. "Støjen" er varieret, og skifter meget efter hvor hårdt presset motoren er, eller om man er i luften eller på jorden.
Den gode lyd suppleres af en fed actionfyldt musik i baggrunden, som på bedste vis bakker op om den på forhånd gode sprøde racerstemning. Soundtracket omfatter alt lige fra Rock, Techno, Rap og Funky musik, og der er masser af forskellige fede tracks.
Det eneste der mangler var at man også kunne lugte benzinen, og mærke styrtene - Men mon ikke det kommer...

Spilmarkedet til PS2 er stærkt voksende, og der er efterhånden et hav af bilspil ude nu, nogle bedre end andre. I forhold til mange andre spil så er ATV ikke ret realistisk, men byder til gengæld på masser af hæsblæsende action, så er du til Offroad må du vælge ATV, og underholdningen vil være sikret langt tid frem, men er du til mere realistiske spil, så vil jeg helt klart anbefale Gran Turismo 3, som helt sikkert også har meget godt at byde på.
ATV går lidt over i samme dur som Rumble Racing. I ATV har man dog flere spilmuligheder, og nogle større baner når man kører Offroad, i Rumble Racing har man til gengæld masser af våben og mulighed for at snyde på diverse måder, fælles for spillene er den fede grafik og lyd, så det må være et spørgsmål om smag og behag, lige meget hvilket man vælger er underholdningen i hvert fald sikret.

-
Digiplay 11/08-01
ATV Offroad (EU)