The Getaway

Hva ska vi lave?

Hvor skal du tilbringe julen i år?... iflg. Sony skal du tilbringe den i London!.. så ved du dét!.. og du skal ikke bare rykke ind på et hotel derovre.. næh, nej!.. du skal ud og skyde hundredvis af mennesker, og i anledning af helligdagene skal du også allerhelst bakke over dem 3-4 gange med en stjålet bil!..

.. hvis du nu til det ovenstående skulle fristes til at spørge hvorfor du dog skulle genere de rare Englændere, vil svaret være, at efter omkring 2 år på harddiske hos div. programmører og grafikere m.m., har The Getaway endelig opnået fast form som spil-dvd, og står nu klar på hylderne i de sjove forretninger ude i landet!

Sjældent har et spil været så længe undervejs! og sjældent har forventningerne til et spil været så høje!

Jeg har boet under trappen hos min onkel og tante hele mit liv.. og min ugle har ikke internet-forbindelse... hvad går The Getaway ud på?

Kort fortalt.. The Getaway er et spil af samme type som GTA3 (og hvis din ugle ikke har hørt om DET, vil jeg foreslå at du plukker og steger den, og spiser den med skysovs til!). Handlingen udspiller sig i en storby, hvor man som hovedperson i spillet kan bevæge sig frit rundt i gader og stræder og stjæle biler for godtbefindende.

Fedt.. min lille søn på 10 er helt vild med GTA.. så det her må lige være noget for ham!</B

.. og dog!... spillet adskiller sig fra Rockstar Games genistreg på flere områder. Hele stilen er en anden.. GTA3 er rigtignok uhyre voldeligt, men det er (for det meste) voldeligt på en Tom og Jerry -måde.. altså hvor der er så langt fra volden i spillet til det der foregår i virkeligheden, at man ikke lades i tvivl om at det der foregår på skærmen bare er skæg og ballade...

I The Getaway derimod, er hele historien helt anderledes dyster... Din kone bliver skudt ned, din søn kidnappet, og du bliver herefter beordret på kryds og tværs i London af kidnapperen mens du myrder løs på både gangstere, politimænd og kvinder, skyldige og uskyldige g fradesperat forsøg på at få din søn tilbage... Lad det være slået fast med det samme.. det er IKKE for børn!
Volden i TG hører til det mest rå vi har set g fraspil endnu og det faktum at filmsekvenserne er umådeligt realistisk lavet, gør bare at oplevelsen bliver endnu mere intens... Bl.a. ser man i en alt for lang scene en fyr, hængende i et reb i loftet, blive tæsket ihjel.. og på et andet tidspunkt i spillet bliver en stakkel der ligger på gaden skudt i benene 3 gange med et haglgevær på en meters afstand... Det bidrager da nok til at give spillet den meget rå stemning, meeeen, det grænser til dårlig smag!
Bortset fra det er historien i spillet i bund og grund umådeligt dårlig, og virker som noget der hurtigt er krattet ned for at binde missionerne sammen.. den fænger ikke, og er absolut ikke troværdig!

Du nævnte noget om store forventninger til spillet?

Yes! De store forventninger var til grafikken.. Team Soho lovede os 40 close-to fotorealistiske kvadratkilometer af London som legeplads! (tallet varierer fra 20 til 40 km2 alt efter kilden)

Ja?... Hallo?

Åh... undskyld?!.. du ville spørge om forventningerne er blevet indfriet? Screenshots op til udgivelsen af spillet har været svære at lure, fordi de varierede så meget i kvalitet. det beror bl.a. på den lange tid spillet har været under udvikling, men også på at TG kører én opløsning i selve spillet, og en anden i mellemsekvenserne... - lidt ligesom vi kender det fra Gran Turismo, hvor replay s var flottere end selve spillet! Der bliver åbenbart lidt processorkræft til overs når ps2 eren ikke skal bekymre sig om hvad vej man nu drejer, og hvem man nu støder ind i så derfor får grafikken lige et ekstra pift i mellemsekvenserne hvor den selv kan styre begivenhedernes gang... (jeg tror det er sådan det hænger sammen jeg har ikke så meget check på det tekniske)

.. så grafikken i selve spillet er ikke altså ikke så god?

Er du da andvittig??? In-game grafikken er FÆNOMENAL!!!! Team Soho har taget lige omkring en milliard millioner fotos af Londons bygninger og lagt dem i spillet... bliver man skuffet over grafikken i TG, har man simpelthen forventet alt for meget!

Når man første gang starter spillet op og kører sig en tur gennem Londons gader, kan man måske godt syntes at det hele virker lidt gråt og kedeligt... man har måske lige spillet GTA3-Vice City og er blevet vant til neon-belysningen, de smukke solnedgange og farvestrålende bygninger... kommer du ned til Themsen er den helt gal, for vandet er ikke funklende lyseblåt, men nærmest brunt og grumset!...

.. men man triller lidt videre og pludselig kommer åbenbaringen: Sådan ser London altså ud!!!!..
du befinder dig simpelthen i en storby anno 2002! hverken fra eller til!!..

Når du først er nået dertil, ligger verden eller i hver fald en helt vildt stor by åben for dig... - kør en tur langs vandet, check The Millennium Wheel, kør forbi Big Ben, tril over Tower Bridge og tag på sight-seeing omkring Tower of London kør igennem en af de smukke parker, tag op til Trafalgar Square - find den restaurant hvor du spiste sammen med din kæreste da I var på ferie derovre forrige år!... det vil efter al sandsynlighed lykkes dig!... det er intet mindre end et imponerende stykke arbejde der her er lagt for dagen!

Jeg vil ikke høre om din kæreste! jeg vil høre om gameplay!!!

Åh.. gameplay... er du sikker på at jeg ikke hellere skal ævle lidt mere om grafikken?

JA!

Ok, then... gameplayet har forcer og svagheder.. dets største force er stadig den realisme som grafikken giver!.. Det betyder at man kan leve sig rigtig godt ind i spillet... derudover er hele byens puls god... der er rigtig RIGTIG mange biler på gaden især når du nærmer dig centrum.. det er ikke sjældent du havner i en kø på 6-7 biler ved et af de mere befærdede lyskryds... - og også fortovene er fyldt med liv i form af fodgængere.. alt sammen gør det at man kan lege lovlydig turist flere timer i træk bare for at se og opleve London...

.. og svaghederne?

Ja.. der er desværre rigtig mange!

Det første man opdager når man har starteraspillet er at man ikke kan få lov til at se bilen indefra altså i 1. person... du kan kun se bilen i 3. person, bagfra. Det er simpelthen bare ærgerligt, for det forringer naturligvis oplevelsen.
Derudover kan du ikke se fra side til side når du kører i bilen... så hvis du skal ud i et kryds uden lyskurv, er der ikke andet for end at føle sig frem... heldigvis er dine medbilister rimeligt kvikke, og gør hvad de kan for at undgå en kollision, men det er stadig for bittert at man ikke har muligheden... det er heller ikke muligt at se bagud.

Som regel når du kører i bil har du travlt.. rigtig travlt!... det gælder om at komme fra punkt A til punkt B så hurtigt som muligt!... nu forholder det sig bare så uheldigt, at du sjældent aner hvor i byen punkt A og punkt B befinder sig og du har ikke noget kort!... man har valgt at droppe alt hvad der hedder on screen display... den officielle forklaring lyder at det er for at fremme realismen... realismen ligger nok i virkeligheden i at de ikke havde tid/penge/lyst til at implementere det... man bryster sig i stedet af at have opfundet et helt nyt navigationssystem... bilens blinklys viser simpelthen om man skal til højre eller til venstre...
Smart princip!, kunne man sige.. nytænkning!! .hvorfor har ingen tænkt på det før?.. fordi det er en åndssvag idé!!.. simpelthen!! man famler sig vej gennem London i forsøget på at pejle sig ind på målet tit og ofte den forkerte vej gennem ensrettede gader, fordi det åndssvage gule blink ikke kan finde ud af hvad det vil... - systemet udelukker også én fra at have en fornemmelse af hvor langt der er til målet, hvilket kan være betydende for om man vil vælge at skifte bil o.a.... for svagt!

Et andet irritationsmoment når man er ude og køre er ens modstandere  det være sig politiet eller kriminelle... de kommer hvæsende i deres biler og forsøger at banke ind i dig, hvilket der vel også en vis fornuft i når nu de gerne vil stoppe én, men det bliver altså så hurtigt kedeligt!.. de angriber på samme måde hver gang, og du prøver at undvige på samme måde hver gang  der er overhoved ingen variation i det... tit betyder det at din bil bliver skadet så meget at du må ha fat i en ny, men ofte er den nye bil allerede smadret eller punkteret af politiet/gangsterne inden du kommer væk fra scenen, så du bliver nødt til at skifte igen..
Hvis der så bare var en måde man kunne luske igennem London på uden at blive opdaget... eksempelvis ved at stjæle en bil i en mørk gyde uden nogen så det, og derved opnå lidt anonymiterapå turen.. men nej... så let lader dine fjender sig ikke narre.. de spotter dig lynhurtigt blandt de 100.000 andre bilister i London, og sætter efter dig igen og buldrer ind i dig det bedste de har lært... dræbende for gameplayet..

Derudover er der en masse småting  dumme fodgængere der hopper ud foran ens bil, og den konstante larm fra politisirener der gør at man bliver nødt til at holde pause fra spillet med jævne mellemrum for ikke at blive skingrende sindssyg!

Du skulle vist have holdt flere pauser!  kører man i bil hele tiden?
Nej! - Faktisk er spillet delt op ca. 50/50 mellem kørsel og udførelse af missioner til fods. Bilturene bringer dig som regel til en eller anden bygning, hvor opgaverne varierer mellem drab, mord, likvidering eller at slå folk ihjel.. her bliver stilen i spillet lidt ligesom den vi kender fra Max Payne.  og igen er det grafikken der holder det hele kørende. Uanset om handlingen udspiller sig på et kontor, en lagerbygning, et diskotek eller en fragtbåd, har du en fornemmelse af at du vil kunne tage til London og finde frem til de steder her... det virker troværdigt!

Igen er der dog nogle grimme irritationsmomenter... Når du f.eks. på et tidspunkt skal agere telefon-reparatør for at komme ind på en politistation, bliver du ført gennem politistationen til du kommer til den defekte telefon... derfra skal du så ovenpå for at finde en pistol, hvorefter helvede bryder løs... du får hele politistationen på nakken, og dør sandsynligvis 40 gange før de lykkes for dig at slå dit mål (en korrupt politichef) ihjel... og hver gang du dør, begynder du forfra ude på gaden, og skal derfor først føres igennem politistationen til den defekte telefon, og igen videre derfra op på 1. sal før missionen egentlig rigtigt begynder... gaaab!

...og så hjælper det i øvrigt ikke at man lige pludselig har valgt at benytte sig af et end-of-level-boss koncept, der gør at hvor alle almindelige mennesker  politimænd, gangstere - du møder skal have 3 skud med en pistol for at dø, kan føromtalte politichef absorbere uanede mængder bly.. selv 40 skud med et maskingevær lader ham upåvirket.. først når du står lige overfor ham og bokker ham i hovedet med skaftet af din pistol dør han... (navnet Buffy flyver gennem hovedet i et ynkeligt forsøg på at finde en relevans)... i øvrigt kan auto-aim systemet også drille gevaldigt... det kan finde på at fokusere på en fyr der står med hænderne oppe 50 meter væk, fremfor to svært bevæbnede bad guys 3 meter væk.. også en enormt irriterende konto at dø på!

ZZZZZzzzzzZZZZZZZZzzzzZZZZZZ
HEY, du!.. vågn op!!!... reviewet er ved at være slut!!!

...zzzhva?.. JUBII!!  men hvad blev konklusionen? - skal jeg så slet ikke købe spillet?
Jo, det er da ved den søde risengrød du skal!!

Der er ingen tvivl om at spillet godt kunne ha brugt endnu nogle måneder på at blive rigtig færdigt.. men selv i dets halvfærdige tilstand med alle irritationsmomenterne skal det bare ejes!.. Man bliver dybt irriteret over visse elementer af spillet, men man bliver altså også til tider vildt begejstret... - og så skal det dertil siges at en del af den dårlige historie bliver taget af plakaten halvt inde i spillet, hvor man går over til at spille med en anden hovedperson  en politimand... Uha, som det er fedt at suse gennem London med udrykningen tændt, mens alle andre kører pænt ind til siden for at gi plads.. hehehe!

Spillet er som sagt ikke perfekt.. den skarpsindige iagttager vil da også hurtigt opdage at frameraten KAN skrabe bunden en gang imellem  og andre vil bemærke manglen på børn og turister i London.

Men spørg dig selv.. hvorfor købte jeg en ps2 i stedet for ps1eren?  fordi grafikken var så meget flottere og spillene var så meget større  man kan da ikke ignorere den udvikling der er sket!!

.. af nøjagtigt samme årsag skal du nu ud og købe The Getaway!