Paris Dakar Rally

Ørkenvandring eller hit?

Præmisset er absolut ikke dårligt, verdens hårdeste rally løb, måske endda hårdeste sportsevent, er blevet kastet over på PS2, og Acclaim lover at den rigtige stemning er med (godt nok indkluderer DVD æsken hverken sand, eller solskoldninger men alligevel). Så hvordan holder denne licens titel sig så op mod resten af PS2en forholdsvis store garage med bilspil. Lad os tage tørklædet om hovedet, tin flasken frem med lunkent vand og en feltration og gå i krig mod sandets dæmoner.

Lad mig sige det med det samme, Paris-Dakar minder mere om engang kattegrus end det gør om sand og rally, og ikke kun fordi det simpelthen stinker... Nej det er måske ikke fair, at gå til spillet på denne måde, men Acclaim har virkelig ikke gjort sig umage med at få spillet ordentligt færdig. Der er mange gode idéer i spillet, men som det desværre lidt for tit sker, så kan man mærke at de ikke har fået lov at blomstre ordentlig op. Og i dette tilfælde der virker det ikke som med bananer der modnes selvom de er blevet plukket, nej her er vi allerede i forrådnelses stadiet.

I spillet kan man vælge mellem time-trial, arcade og campaign. Og jo længere og bedre du klarer dig jo flere biler kan du unlocke. Bilerne kan man næsten ikke pille ved, og de forskellige modes er uinspirerende. Når man dør/ens bil smadres kan man bruge en repair"unit", som kan gøres større i liason mode, ved at finde skruenøgler. Det kunne også være iorden, men nu er Paris-Dakar en event der kræver seriøsitet og ikke en arcade agtig fremgang som Acclaim ligger for dagen, de kaster simpelthen al potentiale til side for at vælge en mere arcade agtig fremfærd, og det over hele linien ikke kun i arcade-mode.

Men hvordan styrer det så? Gameplayet er simpelthen dårligt, styringen er ikke god, virkelig ikke. Bilen hopper rundt og er svær at styre, ikke fordi man kører på grus, men
simpelthen fordi der ikke er blevet kælet for detaljerne, styringen er meget hård, hvilket gør at man tit ryger af banen eller bare ender i situationer der er irriterende. Der er meget mere der er irrterende ved spillet, men for jeres skyld og for ikke at spilde unødvendig tid, så vil jeg bare holde kæft... for tro mig det er dårligt!

Bare det faktum at Paris-Dakar i virkeligheden har meget med at finde den rigtige vej, at gøre, så undrer det mig at spiller holder sig til en enkelt bane man skal følge (ok. Der er forgreninger, men de varierer ikke nok).

Lyden i spillet er kedelig, en mand sidder og råber left, right (medmindre man kører på motorcykel) og alt det der... menu musikken gør en sindssyg, og lydeffekterne er normal billyd.

Sidst men ikke mindst er grafikken rigtig dårlig, især når man gransker efter. Det er simpelthen ikke andet end PSOne grafik der lige har fået en lille overhaling, bilerne er pæne nok, men baggrundene mangler detaljer og ligner bare PSOne grafik der er blevet mudret lidt rundt. Farverne er også kedelige, jeg ved godt at Afrikas mest øde steder ikke er den helt store oplevelse rent farvemæssigt, men det her er mere mørkegrønt og brunt end en fieldtrip med hjemmeværnet (og det er slemt)! Kort sagt er det ufærdigt og uinspireret, man har ikke taget sig sammen... og så har vi ikke nævnt den kæmpe loade tid, der ikke bør kunne retfærdiggøres når landskaberne er så små som de er.

Konklusionen er at spillet er et dårligt og forhastet forsøg på et rally spil, der kunne være blevet godt med mere finpudsning. Nogle vil nok nyde spillet, og finder sikkert også min kritik overdrevet. Men faktum er, at efter flere gennemspilninger er jeg ikke blevet gladere for spillet, tværtimod. Holdbarhedsmæssigt, er der hvis man kan holde det ud, en del køretøjer at unlocke, men intet fantastisk i forhold til andre bilspil på markedet. Kort sagt keep away.

Paris Dakar Rally (EU)
3/6

Paris Dakar Rally   © Acclaim 2001   (PS2)    1/3 Paris Dakar Rally   © Acclaim 2001   (PS2)    2/3 Paris Dakar Rally   © Acclaim 2001   (PS2)    3/3