Rock Band 2

Hej. Jeg hedder Jacob, og jeg synger i badet. Højt. Og helst så tidligt om morgenen at ingen kan høre det. [alle dine naboer er stået op på det tidspunkt du kalder ’tidligt’ – red.] Jeg spiller også musik. Min guitar er en luftig en af slagsen og kan spille stort set alt, lige fra det lange sjælestykke i Gary Moores ”Still Got The Blues” til langt de fleste soloer i alt hvad Metallica har lavet. Jeg har ikke en tone i livet, men i dag er jeg rockstjerne med eget band, millioner af fans og privatfly, alt takket være Rock Band 2 – det seneste musikspil fra Harmonix. Tak, Harmonix.
Rock Band 2 er forsættelsen på sidste års store succes, der gjorde Guitar Hero-konceptet til skamme, ved at udvide konceptet med trommesæt og mikrofon. Harmonix er nu tilbage med en opfølger, der kan stort set alt det en fortsættelse skal kunne og mere til.

Alle kender vel efterhånden dansemåtte-spillene. Spil hvor du kan kaste dig svedende rundt på en måtte, mens du følger rytmen og instruktionerne, der flyver trodsigt og drillende rundt på skærmen. Rock Band-serien (og Guitar Hero) bygger stort set på samme koncept, men med det twist at al benarbejde og evner ud i balance, er ganske frivillige. I stedet for dans, følger du nemlig en række farvede ’noder’ på skærmen, som skal slås an på de farvede knapper på de medfølgende instrumenter (eller skråler ind i mikrofonen). Helt basalt: Rock Band er luftguitar med lidt flere instrumenter og lyd.

Grundkonceptet i Rock Band 2 er simpelt. Skab dit eget band med 1-4 rigtige mennesker, og spil dig/jer derefter til tops på virtuelt verdensplan. Du starter i det små med at spille på lokale koncertsteder, og efterhånden som du klarer dig bedre og bedre opbygger du en fanskare og 1-5 stjerner pr. sang, alt efter hvor dygtig du er. Disse fans og stjerner åbner op for nye koncertsteder og dele af landet. Derudover kan der spilles koncerter for at få mandskab til bandet – fx merchandisepiger eller roadies – eller velgørenhedskoncerter for at få fans, og mange andre ting. Af og til dukker muligheden for ”battle of the bands”
op, hvilket er en koncert, hvor man kæmper mod andre rigtige bands. Disse koncerter er tidsbegrænsede og skal spilles inden for de næste 48 timer. Din koncert-score bliver registreret online på en fælles high-score liste. Lad det dog være sagt med det samme, at du skal være rimeligt ferm på fingrene for at få en placering, for toppen af listen domineres af dem der har mestret spillet på Expert-sværhedsgraden.

Om musikudvalget i Rock Band 2 falder i din smag, må være helt op til dig selv (du kan se hele listen her). Uanset hvad, så er der en bred vifte af musik at vælge imellem, hvis du bare vil rocke igennem alene eller med vennerne. Helt så valgfrit er det dog ikke i tour-delen, hvor du mere eller mindre trækkes igennem så godt som alle sange i spillet – og mange af dem flere gange. Der er repræsentanter lige fra 70’ernes New Wave-rock med Talking Heads, frem til Nu-metal-drengene fra Linkin Park. Og er du ikke tilfreds med udvalget, så er der hjælp at hente online, hvor man kan købe enkelte sange, pakker med tre ad gangen eller hele albums, som så kan udforskes musikalsk på både mikrofon, trommer og guitar/bas. Er du fanatisk nok til at have det gamle Rock Band liggende, kan sangene overføres fra disken og spilles i Rock Band 2 også. Der er med andre ord ingen undskyldning for ikke at fyre den af.

Rock Band 2 fortsætter trenden fra det første Rock Band-spil. Harmonix er bare lige en tand bedre til at lave spil, end den udvikler der overtog Guitar Hero-serien efter de smuttede. Der er måske ikke sket vanvittigt meget nyt efter Rock Band, men Rock Band 2 er helt sikkert en solid udgivelse, og et af de bedre sofa-multiplayerspil, der er udgivet længe. Det er en dyr pakke at investere i, hvis man skal have hele sættet, men har man allerede en guitar-controller liggende fra fx. Guitar Hero-spillene, så er de kompatible med Rock Band 2, og der kan spares en del penge. Trommer og mikrofon fra det gamle Rock Band kan med fordel bruges, hvis man har dem liggende, ligesom udstyret fra det nye Guitar Hero World Tour også skulle være kompatibelt.

Rock Band 2 (EU)
9/10

Rock Band 2   © EA 2008   (PS3)    1/4 Rock Band 2   © EA 2008   (PS3)    2/4 Rock Band 2   © EA 2008   (PS3)    3/4