Hasbro Family Game Night

Brætspil og små puzzle games indtager Wii i en lind strøm i øjeblikket. Konsollen er blevet den familiemaskine, som Nintendo havde håbet på. Succesen med flere og flere casual gamere og familier, der svinger wii-moten, giver et helt naturligt afsæt for mange af de klassiske brætspil på det hvide vidunder. Nogen med større succes end andre. Det er ikke længe siden vi anmeldte Rubik’s Puzzle World her på siden. Det var et eksempel på, hvordan det ikke skulle gøres. Det samme gælder for Monopoly, der også var en skuffelse. Nu er det Hasbro Family Game Night fra EA Games, der sidder i drevet, og udfordrer vores familie gen.

Fem af de stærke navne
Spillet består af fem klassiske spil. De mest kendte herhjemme er ’Connect 4’ (Fire på stribe) og Battleship (Sænke slagskibe). Herudover er der ordspillet ’Boggle’, hvor det gælder om at lave flest ord på tid ud fra en række bogstaver. Endvidere får du ’Sorry’, som minder om Ludo med kort i stedet for terninger og spillet Sorry Sliders, der minder om en slags bord curling med et Ludo point score system.

Alle de grundlæggende spil fungerer uden problemer, men for at være ærlig, så er de ikke specielt underholdende på skærmen i forhold til at spille de fysiske udgaver.

Udvikling der funker
Det har spiludviklerne sikkert godt været klar over. Så derfor kan du spille nogle udgaver af de forskellige spil, hvor der sættes lidt ekstra krydderi på tingene. Det betyder, at ’Fire på stribe’ for eksempel, kan spilles på tid, hvor det gælder om, at blive ved med at lave ’Fire på stribe’ flest gange. I bedste Tetris stil forsvinder brikkerne, når du scorer, hvilket fuldstændig ændrer spillestilen til noget meget underholdende.

Du kan også spille med ’power ups’, hvor du kan kaste bomber eller smadre din modstanders brikker. Samme ’power ups’ er der i ’Sænke slagskibe’, hvor der kan kastes større bomber eller sættes falske skibe som afledningsmanøvre.
De nye muligheder betød, at de to mest kedelige spil i klassisk udgave er blevet de mest underholdende med ’power ups’ mulighederne.
At starte forfra
Så Electronic Arts er på rette vej med Hasbros Family Game Night, men der er et par detaljer, som irriterer mig lidt. Det er selve menusystemet, som er dårligt udført. Der er ingen understøttelse af Mii’s, og det er mildest talt tåbeligt. Du skal nemlig hele tiden selv oprette de brugere, der skal spille – hvorfor ikke bare bruge Mii featuren, da den nu engang er rådighed?
En anden ting, som ikke er gennemarbejdet, er antallet af spillere, der skal spille. Du vælger nemlig dem, der skal være med, inden du går ind, og vælger så selve spillet. Lad os sige, at I er tre, som logger ind. Herefter vælger I så det af de fem spil, som I vil spille og derefter hvilken type, det er. Hvi s der vælges noget, som der kun kan være to spillere til, spørger spillet, om I vil starte forfra med at vælge de profiler, der skal spille. Så du er tvungent tilbage i hovedmenuen.
Hvorfor ikke bare udelukke de spilmuligheder, som ikke passer til antallet af valgte spillere? Eller i det mindste skrive i menuerne ved de enkelte spiltyper, hvor mange spillere, der kan deltage, så du ikke hele tiden bliver smidt ud i hovedmenuen og skal starte forfra.

Andre kan tage ved lære
Det ændrer ikke ved, at spiludvikleren har givet et meget godt bud på, hvordan klassiske brætspil kan konverteres til konsol med succes. Det er god familie-underholdning på trods af de lidt belastende menuer.
Set med danske øjne er det dog en skam, at ordspillet ’Boggle’ kun er med engelske ord. Hertil kommer, at de to ’Sorry’ spil ligner hinanden lidt for meget i spillestil. Med andre ord er fem hovedspil lidt for lidt, når vi ved, hvor mange af denne type spil Hasbro har rettighederne til. Men lur mig, om der ikke er en efterfølger på vej inden længe, og kan vi jo håbe på mere i godteposen til den tid.

Hasbro Family Game Night (EU)
7/10

Hasbro Family Game Night   © EA 2008   (X360)    1/3 Hasbro Family Game Night   © EA 2008   (X360)    2/3 Hasbro Family Game Night   © EA 2008   (X360)    3/3