X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oddworld: Abe's Oddysee


Det første spil i "Oddworld Sagaen" er ude. Spillets fantastiske grafik og gameplay skubber grænsen, for hvad platformspil kan levere, med flere længder.

Abe, er navnet på hovedpersonen i dette nye spil, og det er hans historie vi får leveret gennem spillet. Da vi, i den intet mindre end UOVERTRUFNE 3D-intro, møder Abe første gang arbejder han (læs: er slave) på "Rupture Farms", Oddworlds støste kød-fabrik.....Salget på Rupture Farms største produkter går dårligt, men ledelsen (læs: De OOOOONDE slavepiskere, The Glukkons) har en plan. Et nyt produkt skal sætte gang i salget igen. Abe kommer uheldigvis til at overhøre bestyrelsesmødet og finder ud af hvad dette nye produkt består af: Abe og hans race-fæller, the Mudokons !!!!

Abe flygter, og her glider den fantastiske 3D animation FLYDENDE over i selve spillet, (man kan rent faktisk ikke se hvor overgangen sker!), og vi har kontrol over den ranglede Abe. Spillets gameplay minder om tidligere adventure-platformsspil, som "Another World" of "Flashback", og inspirationen er tydeligvis kommet fra disse spil. Vi skal nemlig styre Abe rundt fra skærm til skærm og undevejs løse et hav af varierende puzzles for at komme videre.

Abe kan bevæges på en masse forskellige måder. Han kan naturligvis hoppe/rulle/løbe/snige sig osv., men er desværre lidt af en slapsvans. Abe kan derfor overhovedet ikke slås, men han har dog heldigvis andre fortrin: Abe kan overtage svage væsners bevidsthed, og derved få fuld kontrol over dem.

Dette kan fx. bruges til at få kontrol over et eller andet volds-psykopatisk væsens bloddyppende hjerne og få det til at pløkke sine venner i ryggen og derefter løbe ind i en mine, og sprænge sig selv i luften (i troede vel ikke i ville blive snydt for en gang ultra-vold?). Ret sjovt!

Abe kan desuden kommunikere med andre (og forhåbentligt mere venligtsindede) væsner. Han kan fx. bede dem om at følge efter sig, eller om at blive stående på er bestemt sted og vente. Det fungerer ret godt i spillet, og man knækker sammen af grin første gang man hører Abe stå og lave prutte-lyde og fnise sammen med en anden Mudokon. Abe har desuden et kæledyr, kaldet Elum, der kommer til hans hjælp på nogle af banerne. Den ligner nærmest en mellemting mellem en forvokset kylling og en dinosaurus. Abe kan ride på den, og få den til at gøre forskellige ting. (Hvis du beder den om at vente, udstøder den et ulykkeligt hyl.)

Grafikken i Abe's Oddysee er (i mangel på bedrer ord) SUPER-SKØN! Baggrundsgrafikken er utrolig fantasifuld. De landskaber og bygninger, som Abe
bevæger sig igennem, er enormt opfindsomt designet, og holder alle sammen den skæve og udsyrede stil der bliver sat fra starten af spillet. Det er tydeligt at se at der er pusset og nusset ved hver enkelt skærm.

Figurerne, der bevæger sig i dette flotte miljø, høster mindst lige så mange roser fra mig. Alle figurerne er så vidunderligt underlige og syrede, at det får en til at undre sig over hvad spil-designerne mon var på, da de fandt på figurerne (???) Deres fantasi har i hvert tilfælde arbejdet på højtryk, og man kan se, at mange, af de 26 måneder det tog at lave spillet, blev brugt på at designe verdenen og især figurerne.

Lige så fantasifulde som figurerne ser ud, lige så godt er de blevet animeret. Man får fornemmelsen at samtlige figurer er i live, da de hver har utroligt mange måder at bevæge sig på. De 3D mellemsekvenser der er mellem banerne i Abe's Oddysee er lige så super-fede som introen. Man sidder klinet til skærmen for ikke at gå glip af et sekund af handlingen. Det skal desuden nævnes at Abe's Odysee har nogle af de fedeste overgange fra skærm til skærm jeg nogensinde har set.

Eksempel: Abe går ud ad skærmen til højre gennem en tunnel, kameraet kører rundt, og det der før var en flad 2D skærm er nu flydende 3D, vi flyver ind i skærmen, over den platform Abe før gik rundt på, panner rundt til en af de platforme man før kunne se i baggrunden, hvor Abe nu kommer ud fra venstre, og vi er tilbage i spillet i 2D....*Gisp*....Det er bare for sejt lavet!

Lyden i Abe's Oddysee er i top. Det stille ambient-lydspor ligger roligt i baggrunden det meste af tiden, men skifter så det passer til spillet. Hvis Abe overtager en af de onde Slig-vagter, og løber ud for at gå amok med hans pump-gun på alt hvad der bevæger sig, så skifter lydsporet til et mere actionpræget stykke musik. Alle effekt lydene i spillet er også gode, og falder lige på slaget. Og så endnu et point for Abe's prutte-lyde, der er ret morsomme.

Alt i alt er "Oddworld:Abe's Oddysee" et spil der ubetinget fortjener min absolut varmeste anbefalelse. Firmaet "Oddworld Inhabitants", der har udgivet spillet, har erklæret at der skal udkommet et nyt spil i Oddworld-serien hvert år, til der er lavet 10 spil.

Det der, efter planen, kommer i 1998 er en fortsættelse af Abe's Oddysee. I 1999 bliver det en ny hovedperson, "Munch", der overtager. I 2000 kommer 2'eren til Munch's Oddysee osv...

Lad os håbe at Oddworld Inhabitants kan holder hvad de lover, (og holder standarden), for så er der ingen tvivl om at vi har noget at glæde os til.

Oddworld: Abe's Oddysee (EU)
Anmelders vurdering
Man sidder klinet til skærmen for ikke at gå glip af et sekund af handlingen. ...et spil der ubetinget fortjener min absolut varmeste anbefalelse.
10/10