Europa Universalis

Der var engang for en hel del hundrede år siden, hvor verden lige var blevet udvidet med et nyt kontinent mod vest, og hvor den mørke middelalder netop var overstået. Dengang var Europa verdens navle. Det var i Europa at alle de rige handelsmænd befandt sig. Det var i Europa alle varer fra hele verden skulle til, og det var i Europa man havde de store muligheder.
Datidens Europa var delt ind i hel del forskellige lande - og de hverken hed eller så ud som de gør i dag. Italien var f.eks. sammensat af op mod 7-8 små bystater.
Alle Europas lande var i konstant konkurrence mod hinanden. Tidligere havde det foregået på den måde, at man simpelthen bare bekrigede hinanden, indtil en af parterne gav op.
Med opdagelsen af Amerika blev der plads til en ny slags krig af den økonomiske og politiske slags. Europa Universalis er et spil, der forstår at blande alle disse indgredienser sammen i de helt perfekte dele, og ud af det kommer et spil, der nok skal blive en klassiker blandt strategifans rundt omkring i verden.

Real-time

Europa Universalis er et strategispil med stort S. Dog adskiller det sig fra de fleste andre strategispil af samme skuffe på det punkt, at det er real-time baseret. Med real-time menes der, at enheder bevæger sig rundt på kortet hele tiden. Der er altså ikke noget med at sidde i timevis og fundere over, om en invasion af Polen vil være en god ide - for pludselig kan Polen finde på at invadere dit land - midt i dine strategiske overvejelser.

Selve spillet

Som sagt er Europa Universalis et strategispil, der prøver at simulere Europa mellem årene 1492 og 1792 - altså en periode på 300 år. I de trehundrede år gælder det som spiller at sørge for, at ens land bliver rigt og mægtigt. I modsætning til, hvad man skulle tro efter at have spillet spil som Age og Empires, så er dette umuligt at opnå ved krig udelukkende. Selvom krige selvfølgelig spiller en rolle i Europa Universalis, så er det langt bedre at udarbejde alliancer med nogle af de i alt 60 computerstyrede spillere. Alliancer, våbenhviler og fred er den vigtigste måde at styrke sit land på. Krige er fantastisk dyre, kræver masser af tid og lægger beslag på mange ressourcer.

Europa Universalis stræber efter at give spillere en meget realistisk simulation af Europa mellem 1492 og 1792. Selvom spillet er realistisk, så tillader det at man gør lige, hvad man vil - og dermed uvægerligt ændrer historiens gang. På den måde kan man i Europa Universalis undgå de store krige som Europa har været igennem, og dermed opnå en stor økonomisk gevinst. Dette forudsætter selvfølgelig, at man har de fornødne diplomatiske muligheder, da det ellers er en umulig opgave.

Til at simulere Europa for 5-600 årsiden, så bruger Europa Universalis meget avancerede metoder. Bl.a. er der ustyrlige magter som de forskellige Europæiske religioner med i spillet. Disse vil næsten altid være en evig hovedpine for en spiller, da der næsten altid vil være religionsstridigheder, der - hvis man ikke passer på - lynhurtigt kan udvikle sig til krig.

Som spiller kan man vælge mellem alle Europæiske lande lige fra Irland til Danmark. Det sjoveste er at vælge et økonomisk stært land som England eller Frankrig. Med den stærke økonomi og den store militære magt lande som disse repræsenterer, så har man alle muligheder for at blive Europas førende land. Desværre er der den konsekvens ved at vælge et stort land, at andre store lande opfatter en som en trussel, og derfor er det vigtigt at pleje sine diplomatiske alliancer som et stort land. Den slags slipper mindre lande for, men de kan så i stedet blive invaderet af alle og enhver, hvis ikke de har lavet de rette alliancer.
Som et stort land har man den økonomiske mulighed for at opbygge et imperium. En meget nærliggende ting at gøre, er at begynde at sende nybyggere til Amerika. Investeringer som denne koster det hvide ud af øjnene, og det gælder om altid at have fuldt overblik over sin økonomi - ellers kan de gå grueligt galt.
For at komme til Amerika må man forske lidt i f.eks. infrastruktur, da den slags er en nødvendighed - dels i den nye verden, men også i den gamle, når udbyttet skal fragtes hjem. Når man har punget millioner ud på at bosætte sig i Amerika, så kommer man også til at tjene millioner!
Det at vinde i Europa Universalis gøres vha. points. Mens man spiller bliver man tildelt visse opgaver undervejs. Opgaverne kan spænde over alt. F.eks. kan man få som opgave at skulle bosætte sig på Ny Guinea, tjene udgifterne ind og derefter oprette en god indtægtskilde for hjemlandet. En anden opgave kan bestå i at skulle erobre en provins, og holde den et vist stykke tid.
Klarer man sin opgave, så får man tildelt et antal points. Klarer man den ikke, så bliver man fratrukket et antal points.

Som sagt er Europa Universalis et meget avanceret spil, der kræver at man som spiller virkelig gider sætte sig ind i det. Spillets manual er rigtig god, og fortæller detaljeret og levende, hvad man skal gøre, hvornår. Dog er manualen meget lang, og jeg kan anbefale, at man læser den mindst to gange, ellers vil man sikkert glemme noget undervejs.
Hvis man hellere vil i gang med spillet med det samme, så er der mulighed for at spille den indbyggede tutorial. Her lærer man at spille undervejs, mens man rykker rundt på sine styrker og handler med andre. Tutorialen er dog ikke så god til at få en til at skabe sig et overblik over spillet. Her kan kun manualen hjælpe.

Selvom Europa Universalis er et virkelig vellykket spil, der vil blive husket fremover som et af de bedste strategispil nogensinde, så indeholder det dog også nogle mindre fejl. Jeg siger mindre fordi det virkelig er mindre fejl.
For det første, så har spillet en vane med at stoppe op, når musikken i baggrunden skifter. Udover dette, så er spillet slemt til at give masser af pop-up meddelelser. F.eks. får man, hvis man sender sin hær i kamp, en besked, der fortæller at hæren er ankommet og en ny besked, der fortæller at hæren er i kamp. Disse to kunne med fordel være lagt sammen i én besked. Det er heller ikke unormalt, at man får op til 10 beskeder på én gang.
Udover disse små irritationspunkter, så er der ikke andet end lidt mix mellem dansk og engelsk i spillets tekst, der skæmmer oplevelsen af Europa Universalis.

Europa Universalis er et strategispil, hvor man kigger ned på verden i form af et verdenskort med diverse ikoner m.m., der repræsenterer byer, hære mv. Med andre ord, så er det altså ikke Europa Universalis du skal købe, hvis du vil se dit nye GeForce 2 i aktion.
Selvom al grafikken er i 2D, så er farverne nydelige og der er masser af detaljer på menuer m.m.
Videosekvenserne i spillet kunne have være i en lidt bedre kvalitet.

Lydeffekter i Europa Universalis er der ikke mange af. Men på den anden side, så er der heller ikke rigtigt brug for dem, da det meste af den information man får tildelt er i tekstform.
I modsæting til lydeffekterne, så er musikken i Europa Universalis noget helt andet. Der er virkelig gode musikstykker i spillet, og de hjælper til med at suge spilleren ind i spillets helt specielle renæssance-univers.
En enkelt dårlig ting jeg lagde mærke til ved spillets lydside, er at der under introen læses op på dansk. Jeg kan for det meste ikke udstå dansk tale i spil, og Europa Universalis viser, hvad jeg mener. Den danske speaker overspiller som aldrig før, idet han prøver på at lyde mørk og dyster. Udover speakerens eskapader, så er Europa Universalis et spil, der ikke mangler noget rent lydmæssigt.

Europa Universalis er et meget vellykket spil, der lykkes i den svære opgave, det er, at ville simulere Europa for 500 år siden.
Spillet indeholde mange forskellige faktorer, og selvom det til tider kan blive lidt uoverskueligt, så er man for det meste helt på det rene med, hvad der foregår, takket være spillets gode menusystem.
Europa Universalis er et spil for alle strategifans, og jeg kan kun anbefale det som et af de bedste tilbud i genren.

Europa Universalis
89%