Command & Conquer: Renegade

Lige siden folk gennemførte det originale Command & Conquer, og herefter blev belønnet med en FMV, hvor det så ud som om, at det ville blive muligt at spille 1. persons i efterfølgeren, Tiberian Sun, har alle verdens C&C spillere spurgt efter denne mulighed. Vi blev desværre snydt for muligheden i Tiberian Sun, hvilket nok har noget at gøre med de dårlige salgstal, som netop dette spil kunne præstere.

Nu er muligheden dog endelig kommet til os, og i form af kommandosoldaten Havoc tager vi nu kampen op med Westwoods nyeste udspil; Command & Conquer Renegade.

Lad mig slå det fast med det samme: C&C Renegade er sjovt! Meget sjovt - men du får kun det meste ud af spillet, hvis du har en hurtig forbindelse til Internettet.

Command & Conquer har altid været kendt som spil, der indeholder både en god singleplayer- og multiplayeroplevelse. C&C Renegade er ingen undtagelse.
I singleplayerdelen af spillet indtager man rollen som kommandosoldaten Havoc, der bliver sat ind på GDI's side alle de steder, hvor det af den ene eller anden grund ikke går så godt i kampen mod The Brotherhood of Nod.
Alle singleplayermissioner bliver præsenteret via nogle meget flotte real-time sekvenser, der bygger en flot stemning op, da de jo er lavet i spillets egen grafik, og dermed ikke 'bryder' handlingen på nogen måde. Sekvenserne er langt fra så flotte eller stemningsfulde som dem i Metal Gear Solid 2 til PlayStation 2, hvor det er næsten som at se en film. Uanset hvad, så fejler stemningen i Renegade bestemt ikke noget.
Missionerne er alle interessante, udfordrende og meget nyskabende. F.eks. sker der hele tiden uventede ting, hvilket tilføjer et slags spændingsmoment til alle missioner.

C&C Renegade er sjovt at spille alene, men det er i multiplayer, at spillet virkelig folder sig ud og viser, hvor langt spilfirmaerne er ved at komme mht. underholdning online.
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, når jeg nu skal fortælle om dette spils fortræffeligheder som online-underholdning, hvilket jo må være noget nært den ultimative ros et spil kan få.
Nå, men spillet er i bund og grund opbygget præcis som et spil Command & Conquer: To sider, GDI og Nod, har hver sin base, der ligger et godt stykke fra hinanden. I Renegade har du ikke selv nogen indflydelse på selve basens struktur, så du må bare finde dig i, at du ikke kan bygge nye bygninger eller flytte på deres placeringer. Dette er dog helt klart til at overleve.
Når du -enten via GameSpy eller Westwoods online service - joiner et spil på Nettet, så vil du blive placeret et af de to hold - GDI eller Nod - fuldstændigt tilfældigt. På nogle servere kan du dog også vælge side inden spillet starter. Herefter er du en primitiv soldat, der kun er bevæbnet med en riffel, en pistol og en enkelt tidsindstillet bombe. Det er selvfølgelig muligt at lave sig selv om til alle mulige andre personer, men det koster penge!
I Renegade tjener man penge på flere forskellige måder. F.eks. er det vigtigt at beskytte sit Refinery fra fjenden, da denne bygning hele tiden tilfører en 2 Credits i sekundet, hvilket falder til kun 1, hvis det ødelægges. Desuden er denne bygning også base for ens Harvester, og når denne kommer ind og læsser af, så bliver pengene fordelt til alle holdets medlemmer. Med andre ord, så spiller penge en ligeså vigtig rolle i Renegade som i det gamle C&C. Man kan dog også tjene penge ved at nakke fjendtlige enheder, hvilket har reddet undertegnede ud af mange økonomisk knebne situationer.
Når du først har en god slat penge på lommen, så bliver spillet for alvor sjovt, da du nu har mulighed for at være de enheder, det ikke er
gratis at blive. F.eks. koster det 500 Credits at blive en sniper, hvilket må siges at være ubeskriveligt underholdende at være.
Man kan ikke kun være personer i Renegade, men også køretøjer. F.eks. koster en Mammoth tank 1500 Credits, hvorefter man er så godt som usårlig, da denne -- som de også gør i det originale C&C - automatisk regenerer sit armor. Der er masser af andre køretøjer som f.eks. Nod Buggies, Medium Tanks, Stealth Tanks, Humm Vees m.fl. Alle køretøjerne styres med piletasterne og det medfølgende maskingevær eller kanon manipuleres med musen, hvilket kan se alt for fedt ud. Der er intet bedre end at snige sig hen til fjendens base sammen med en medspiller, hvorefter den ene bombardere basen og den anden forsvarer stillingen.
Spillet vindes enten ved at ødelægge modstanderen base eller på point, hvis tiden løber ud.

Skal man være succesfuld i Renegade, så kræves der teamwork! Da der f.eks. kan være flere personer i nogle køretøjer, så er det en god ide at allierede sig med en engineer, der så kan reparere ens køretøj, mens man fyrer løs på fjenden.

Banerne i spillet er ganske store og meget interessante. Desværre er de fleste ret lukkede, og der er sjældent mere end 2-3 veje ind i fjendens base, hvilket tit fører til, at ingen kan vinde spillet, da det er relativt nemt at holde angriberne stangen. Dette er dog det eneste irritationsmoment, jeg stødte på - og mon ikke snart der begynder at dukke nye kort op?

C&C Renegade er ikke et særlig smukt spil. Der er ingen fede effekter eller overdrevent seje arkitektoniske udfoldelser. Banerne er også ret bare og køretøjer og personer lidt firkantede. Det er dog slet ikke så dårligt, at jeg vil klage over det. Jeg gør blot mit job og forklarer potentielle købere af spillet, at I ikke skal forvente et fyrværkeri, der vil gøre det nye GeForce 4 ære. Frameraten kan der dog ikke klages over, hvis ens computer ellers er tilstrækkeligt kraftig.
Hvis man spiller på servere med mange spillere (24+), så vil jeg anbefale minimum 256 MB Ram, da spillet er ret tørstigt med hensyn til dette. Minimumskravet er i øvrigt 96 MB.

Lyden er ikke noget specielt - dog er stemmer m.m. godt indtalt og specielt real-time sekvenserne er meget stemningsfulde pga. de gode stemmer. Bombenedslag, raketaffyringer m.m. lyder dog også helt tilfredsstillende, så jeg har ikke noget egentlig negativt at sige om lyden.
Musikken er af den gode, gamle C&C slags, hvilket vil sige techno-præget rock, der ligget godt i ørene.

C&C Renegade er et af de bedste multiplayerspil til dato! Intet slår følelsen af sejr, når man kører en fyldt APC ind i fjendens base for derefter at slippe 4 engineers ud, der på nul-komma-fem springer to bygninger i luften, hvorefter turen går hjem til sikkerheden i ens egen basen igen - beskyttet af to andre spillere i tanks. Det er en euforisk følelse!
Spillet er specielt godt, da man tvinges til at tage kontakt til de andre spillere online, og ikke blot kan køre sig eget løb (Hvis man altså har intentioner om en god score). Dette resulterer hurtigt i nogle gode venner på serverne, som man arbejder ekstra godt sammen med. Et godt hold på 4 personer kan let nedkæmpe en modstander på 8-10 personer, der ikke arbejder godt sammen.

Til sidst vil jeg lige endnu en gang påpege, at C&C Renegade helt klart er sjovest på Nettet - på minimum en 256K linie (Hvis man vil spille mere end 16 spillere - og det vil man!). Så har du endnu ikke fået ADSL eller lignende, så er du nu løbet tør for undskyldninger.
Jeg ser frem til at møde jer på slagmarken! Nu må jeg tilbage til kampene.

Command & Conquer: Renegade
92%