Rally Cross Challenge

Rally Cross Challenge er blot eet af mange spil bygget over nøjagtig den samme handling. Forestil dig en racerbane set ovenfra og 4 små legetøjsbiler, der alle kæmper om at komme fast I mål. Eller rettere sagt: om IKKE at komme SIDST i mål. Den langsomste kører ryger nemlig direkte ud af spillet, mens de 3 andre, plus en ny og stærkere computerstyret modstander, far chancen på endnu en bane.
Det er muligt at spille op til 4 personer samtidigt, men hvis det ikke lykkes dig at få skrabet alle vennerne sammen, fyldes startlisterne med computerstyrede biler. Før selve løbet far spillerne en vejrmelding, der kan hjælpe dem til at satse på det rigtige ekstraudstyr. Fra starten har
du to udvidelsespoints, der kan bruges på f.eks. turbo acceleration, bedre vejgreb, bremser eller hurtigere reparationer.
Men først skal du score pointsene! En førsteplads er 4 points værd, en anden plads giver 2 enheder og en tredieplads
Is
Pointsene kan også bruges til at “købe” sig vej til næste løb. Hvis du er så uheldig at blive nummer sjok. kan du mod betaling af 10 enheder få by at fortsætte - dog med en væsentligt dårligere øse.
Selve spilleskærmen er opdelt i to afsnit. Nederst ses banen med biler, tilskuere, vandløb og meget andet, mens en smal stribe henover toppen af skærmen er helliget pasfotos af kørerne.
Efterhånden som du begår flere og flere bommerter med din racer, forvandles dit selvsikre ego-fjæs sig ret voldsomt. Tænderne ryger een efter een, hjelmen
bliver mere og mere bulet, og moralen går tydeligvis NEDAD ved siden af billedet finder du for hver spiller en omgangstæller og en løbsposition. For at gennemføre et race, skal du køre 8 omgange, hvilket ikke altid er lige nemt. Banerne er ret forskellige også selvom nogle af dem bliver gentaget gang på gang - og langt de fleste har en eller anden form for bakke eller bro, der liver lidt op på det, ellers ret flade, landskab. Nogle at løbene foregår endda I mørke og til dels uden lys på - bare for at gøre det hele lidt skæggere! Bilerne ryger let på svipture I åer ind i mure eller ned fra et eller andet meget højt men hver gang placeres de atter på banen i nærheden af sidste ulykkessted. Des værre er det af en eller anden årsag ikke muligt at støde sammen med de andre biler (der kan godt køre 3-4 racere oveni hinanden uden der sker noget!). Computeren udsender i bedste fald et par dyt. Men intet andet, ingen blodige harmonikasammenstød - øv!
Grafikken er ganske udmærket, selvom alt er en hue smule for småt I det, hvilket gør de “sjove” hændelser I baggrunden alt for nemme at overse. Lyden er der gjort alt for lidt ud af: et par dyt, lidt monoton motorstøj og ikke ret meget mere. Spillet 1 sig selv er faktisk meget sjovt, især hvis man er flere, men det skræmmes desværre af et par programmeringsmæssige fejltagelser. På nogle baner er det f.eks. muligt at køre GENNEM broerne uden at dø! Hvis koderne havde oppet sig en lille smule, kunne Rally Cross Challenge have scoret meget mere.

Rally Cross Challenge
67%