Speed Freaks

Så skulle den snart være der. Sony mangler ikke meget for at kunne matche alt på N64... Sådan ca. 3 år skulle der gå før en vellykket Mario Kart klon skulle komme på gaden -- og så er der endda flere i vente...

Nok om det, det er en fuldstændig ligegyldig situation/diskussion ikk?

Speed Freaks er udviklet af norske Funcom, og har haft flere forskellige arbejdstitler i den snart lange udviklingsperiode. Såvidt jeg mindes kunne man allerede for godt et år siden læse om en titel kaldet "Super Deformed Racers" eller noget i den stil, men altså samme ting.

Speed Freaks er helt klart det bedste bud på en Mario Kart klon lige nu, hvis vi absolut skal sammenligne. Det handler om små skøre personer, hurtige Karts (hjul + rat), Speed Freaks er godt, stilfuldt og sikkert udført. Desværre har denne sikre stil som Funcom har valgt at holde ikke kun en positiv effekt. Det har nemlig resulteret i et spil med absolut ingen nytænkning, ingen overraskelser, ingen ekstremer, ingen ting vi ikke har set før, og det giver et desværre tamt men vel udført "familie agtigt" spil.

Spillet starter op med en intro der kort introducerer de små bissede personer man kan vælge som kørere. At vælge person er det samme som at vælge udseendet på sit køretøj, da de kun er placeret på et par hjul med et rat i hånden. Herefter er det bare at gå i krig; Der bydes på få gamemodes som indeholder alt hvad man skal bruge. 1-player, VS. (2-player), Multi-Player (3-4 Player som kræver multi-tap) samt Time Attack og et Bonus område. Alle disse gamemodes kan spilles som et Championsship eller som SingleRace, og man har også muligheden for at sammensætte banerne selv, og derved lave sit eget championsship - fedt.

Spillet er et såkaldt Drive'em up, hvor det gælder om at komme i mål før sine modstandere, og man har våben til at hjælpe sig på sin vej. Disse våben er velkendte, og vi har mødt dem før i andre spil; missiler, triple missiler, homing missiler, lim/slim klatter, turbo's og andre af samme slags. Det er ikke lykkedes FunCom at finde på et eneste fedt våben som kunne være unikt for dette spil, det er altså en tynd suppe du! Samtidig er der meget lidt taktik i at bruge dem, hvis man tager et spil som WipeOut eller S.C.A.R.S. i sammenligning. Våbene kan også være en anelse generende at samle op, da det bare er så let at ramme ved siden af. De ligger for de meste på vejsporet, men selv på en lige strækning lykkedes det en at drøne lige forbi. Det hænger nok sammen med hele den måde Speed Freaks er bygget op på, for selv om det lyder underligt, så bruger man hele bredden på veje der faktisk er op til 20 gange bredere
end sit køretøj. Og kasserne med våben er næsten en hel gang bredere end køretøjet også -- og tænk. Alligevel kan man misse ;-).

Hvad angår baner og leveldesign klarer Speed Freaks sig mest igennem på glimrende grafik og en utrolig velsmurt engine. Det glider bare derud af med fuld hast, og det både i 1, 2, 3 og 4 players. Stor hånd til Funcom, for spillet er virkelig lige velspillende i alle gamemodes uanset antallet af spillere. Der bruges masser af farver, man kører på alt fra sand til nyanlagt asfalt men der mangler virkelig gode unikke ideer og der er for få shortcuts -- men de shortcuts der er, er til gengæld gode, og kræver snilde og kontrol før man får noget ud af dem. Mange er uhyggelige svære at finde selvom man kan være heldig at computer kørerne viser vejen. Banerne er opbygget således at stort set alle kan være med. Der er god plads at boltre sig på, det er nemt at overskue hvor man skal hen -- og samtidig er bilen let at styre selv for nybegyndere. Det minder faktisk lidt om at styre bilerne i SEGA Rally, altså.. Total powersliding, som havde man smurt banen ind i brun sæbe.

Grafisk fejler spillet som sagt ikke noget, og som nævnt er spillet vel udført. Ingen dumme fejl hvad angår det tekniske. Lydsiden er også utrolig god. Dejlig motorlyd krydret med støj fra omgivelserne, og sjældent hører man så lækker en turbo, der nærmest begynder at synge ved længere brug. Et råd er ikke at stille glasset med Cola på gulvet, hvem ved, det ku gå hen og blive glasskår.

Gameplay mæssigt er der ikke noget længere varrigt at komme efter i 1 player. Hele spillet lugter ganske enkelt for meget af at skulle spilles i multi-player, men det er nok en smagssag. Der er dog rigelig udfordring, for modkørerne kører stærkt og giver virkelig god konkurrence. Multi-Player er hvor det virkelig sker, og det er let at gå til, og det kører godt selv i 4-player. Eneste minus ved 4-player funktionen er måske at banerne man kører på er helt specielt designede, og kan ikke spilles i 1 eller 2 player så man kan øve sig forud. Men som nævnt kører de bare super, og studerer man dem nærmere kan man også se hvor der spares -- selvom det ikke bemærkes særligt under selve spillet.

Konklusionen er at Speed Freaks er sjovt, men er samtidig langt fra at være den helt store party konge. Det er lidt for middel hele vejen igennem, for "set før" selvom vi ikke har set det før på PlayStation ;-). Det scorer dog gode point på at det egner sig godt hvis man har venner på besøg der ikke er født med et joypad i hånden.

Speed Freaks er ikke det eneste spil der kan sælge en Multi-Tap, der er masser af andet party play derude.

Speed Freaks (EU)
4/6