Time Crisis II

Time Crisis kender du sikkert allerede fra PSX'en, og hvis du ikke kender den derfra, så har du sikkert mødt den store kasse, der højst sandsynligt er placeret I din nærmeste arkadehal. Time Crisis 2 er kommet til PlayStation 2, og ved første øjekast på DVD coveret lover det rimeligt godt.

Typisk Namco

Denne titel lugter langt væk af Namco og hurtigt japansk design. Min første tanke, da jeg satte den lille skive i maskinen, var, at det ville være rigtigt fedt, hvis nu Gunnen havde fulgt med spillet, men det gjorde den altså ikke, så jeg må nøjes med min analog controller - dette er dog ikke så slemt, som man ellers skulle tro.

Det første der toner frem på skærmen er Namco's logo, derefter starter en heftig forfilm, der er godt animeret og kører i et godt og hurtigt tempo. Så kommer vi til den yderst velkendte japanske menu, hvor man af en eller anden grund altid skal trykke start for at komme videre, det gør man så, og møder de normale undermenuer; Arkade, Options, Mini games osv.

Time Crisis 2 er et hurtigt nervepirrende actionspil, så er det sagt med det samme. Når man vælger story mode, bliver man guidet igennem en hurtig forfilm, der trods dens korthed er ganske udmærket. Spillets plot lyder sådan: En industrigigant har fået en række satellitter placeret i nogle ringe rundt om vores lille planet. Med disse kontrollerer han verdens kommunikation, og som den slags mænd med en smule for meget magt, nu har det med at få storheds vanvid, kan vi hurtigt konstatere, at det ikke er en god kombination for verdens freden (vi kan drage nogle eksempler fra mellemøsten, men vi lader være)

Spillet starter med det samme med hæsblæsende action, og kontrolleren får sjældent ro i mere end fem sekunder. For at komme ind på kontrollen, da jeg ikke havde pistolen, er den ikke med i bedømmelsen, da jeg ikke har en anelse om, hvordan den virker og om den gør! Men med PS2 Dual Shock Controller fungerer spillet meget bedre, end jeg havde regnet med.
Man har en lille prik på skærmen - dette er dit sigtekorn - dette manøvreres rundt på skærmen ved hjælp af analog kontrolleren - dette er meget nemt at lære men svært at mestre. Problemet med at sigtekornet bevægede sig alt for langsomt, som det gjorde i SEGA's House of the dead 2, finder du ikke i Time Crisis 2. Sigtekornet bevæger sig hurtigt og glidende, altså tror jeg ikke, at det er en nødvendighed med pistolen, spillet er ganske underholdende alligevel.
Som sagt før, så er spillet proppet med hæsblæsende action fra start til slut, og her kommer så kode ordet: Spillet er utroligt hurtigt gennemført - dog er det ikke nemt, men når man først har lært at manøvrere sit sigte og ved, hvornår man skal søge dækning, så er det ikke særligt svært, og man kommer overraskende hurtigt igennem det, hvilket er lidt ærgerligt - for spillet koster 499 kroner i de fleste forretninger, og det er lidt meget for en times spilletid - uden mulighed for at save mellem banerne.

Grafikken er ret imponerende, mest fordi den kører hurtigt og glidende. Nogle steder er omgivelserne så flotte og farvefyldte, især en speedbåds scene var så flot, at den distraherede mig så meget, at jeg tog et par skud til kroppen.
Animationerne er lidt keglede og kunstige; modstanderne dør lige meget, om de bliver skudt i foden eller i hovedet. Dette er ærgerligt, for ellers er Time Crisis 2 rimelig gennemtænkt set i forhold til, at det lugter lidt af hurtig japansk produktion. For- og mellemfilmene er ret flotte og med rene og klare farver. Menuerne er til gengæld lidt gnidrede og lidt forvirrende på grund af det væld af farver og bevægelse, typisk japansk, så det er vel et smagsspørgsmål - jeg kan ikke lide den slags menuer.

Middelmådig techno musik til selve spillet, skud lydene er ganske udmærkede og eksplosionerne lyder virkeligt godt. Stemmerne, der er blevet lagt til filmsekvenserne, er temmelig platte, og hænger ikke særligt godt sammen. Skurkens ondskabsfulde grin er til grin, men nu skal jeg heller ikke være for hård ved lyden. Den er utrolig arkade agtig og hvis man kan lide det, så er det jo fint.

Time Crisis 2 er et ganske godt spil, det holder en god action fornemmelse og er ikke kedeligt på noget tidspunkt - i hvert fald ikke de tre første gange, du spiller det igennem. Det bliver ekstra sjovt, når man sidder og spiller to, dog kan man miste overblikket, når der er to pletter på skærmen, selv om de har hver sin farve.
Time Crisis 2 er en god investering, hvis man godt kan lide arkadeagtige spil, eller hvis man lige har købt pistolen og står og mangler et spil af afprøve det på. Dog vil jeg mene, at et spil som Time Crisis 2 er et spil, der bør spilles i arkadehallen.

Time Crisis II (EU)
79%

Time Crisis II   © Namco 2001   (PS2)    1/5 Time Crisis II   © Namco 2001   (PS2)    2/5 Time Crisis II   © Namco 2001   (PS2)    3/5