Turok: Evolution

Året er 1886 og stedet er Amerika. En forestående kamp mellem det amerikanske kavaleri og en gruppe indianere er uundgåelig. Kavaleriet ledes af kaptajn Tobias Bruckner og du indtræder i rollen som indianeren Tal'Set, men skæbnen vil at den gode kaptajn Bruckner og du, midt i kampens hede, falder igennem et hul i tid og sted. Hullet fører jer til The Lost Lands, og scenen for Turok: Evolution er sat!!!

Turok-serien blev oprindeligt udviklet til Nintendo. Første spil i serien Turok: Dinosaur Hunter, en FPS med masser af action, våben og dinosaurer, tog de fleste med storm. Herefter udkom Turok 2: Seed of Evil, derefter Turok: Rage Wars og endelig Turok 3: Shadow of Oblivion. Disse spil udkom udelukkende til Nintendo, men med udgivelsen af Turok: Evolution til PlayStation 2, Xbox, Game Boy Advance og Gamecube, må man sige at spillet er bredt repræsenteret på konsolmarkedet.

Som Tal'Set er det nu din opgave at kæmpe mod Lord Tyrannus' hær af Slegs, som er en slags opretgående reptiler med et imponerende og moderne våbenarsenal. Selvfølgelig kommer du også til at kæmpe mod dinosaurer af enhver art, men disse er ikke dine primære fjender i spillet. I starten af spillet er du bevæbnet med din stenøkse og bue og pil. Dette varer selvfølgelig ikke ved og efterhånden som du kommer videre i spillet, får du adgang til mere og flere avancerede våben. Der er virkelig kræset for våbenarsenalet i spillet, hvilket er en rigtig fed feature. Således får du med tiden rådighed over våben som Tek bow (med specielle pile og sniper-funktion), pistol (senere med tilhørende sniper-funktion), shotgun, granater, et vandtæt, lydløst og luftkomprimeret skydevåben (det eneste som kan bruges under vandet), flammekaster, raketkaster, miner osv. Mange af våbnene har en primær, såvel som en sekundær funktion, hvilket er med til at øge holdbarheden af spillet, da det tager tid at lære de enkelte våben at kende. I en FPS er det vigtigt med et omfattende våbenarsenal, så spillet ikke bliver for ensformigt, og her skuffer Turok: Evolution absolut ikke  thumbs up herfra. Udover våbnene findes der ammunition, upgrades til de enkelte våben, førstehjælpspakker og andre ting og sager rundt omkring på banerne.

Selve banerne er et kapitel for sig. Forestil dig at du står i et enormt, frodigt og levedygtigt økosystem af et landskab, hvor vinden blæser sagte i græs, træer og planter, og dyr af enhver art går og passer dem selv, som dyr nu engang gør. Her støder du på sommerfugle, insekter, græssende dådyr, drillesyge aber, frøer, skildpadder og planteædende dinosaurer. Banerne er grafisk utroligt flotte og realistiske, hvilket er en fryd for såvel øjnene som hjernen. Det samme gælder
for de enkelte dyrearter, lige fra den mindste frø til den største planteædende dinosaur. Alle er de godt animerede og man føler virkelig at man er kommet tilbage i tiden til dinosaurernes storhedstid. En anden fed lille feature er at man kan skyde træer og planter i smadder, og på den måde få træer til at falde ned over de forskellige dyr, hvilket faktisk er sjovere end det måske lyder til at være. Denne illusionen bliver selvfølgelig delvis brudt, når man begynder at skyde (og blive skudt på) med særdeles højteknologiske skydevåben. Alt i alt må man konkludere at Turok: Evolution er et grafisk mesterværk.... Men, men, men: Dette har jo sin pris, og denne pris betales med en lidt dårlig framerate, som gør at spillet til tider hakker en del, hvilket er synd, når nu resten er så godt lavet. Lydeffekterne i spillet kan heller ikke siges at være af samme standard som grafikken, især kan man kritisere den direkte dårlige voice-acting. Musikken er dog helt god, så det opvejer måske det andet lidt.

En nyskabelse i Turok: Evolution er de luftbårne missioner. Her sidder du på ryggen af en flyvende Quetzalcoatlus, og herfra skal du gennemføre forskellige opgaver. Flyvemissionerne går dog hovedsagelig ud på at uskadeliggøre mål i luften, og ikke mindst neutralisere fjendtlige stillinger på landjorden. Herudover gælder det om at undgå klipper, træer, faldende sten osv. Til brug for nedkæmpelse af fjenderne er du i luften udstyret med maskingevær og raketter. Disse baner er, ligesom de andre i spillet, meget flotte rent grafisk og følelsen af at flyve rundt i de store landskaber er faktisk meget realistisk. Hertil kommer at du kan skyde på alt som bevæger sig, hvad enten det er fjender eller blot individer som ikke udgør nogen mærkbar trussel mod dit liv. De luftbårne missioner er med til at gøre spillet mere afvekslende, ligesom de er et stort plus for gameplayet.

Turok: Evolution indeholder også en multiplayer-mode for to spillere. I denne del af spillet er der en masse forskellige spil-modes, som dog alle i sidste ende går ud på det samme: nemlig at udslette din modstander. Jeg vil ikke her komme ind på de forskellige varianter, men blot nævne at de vedrører våbenbegrænsning, tidsbegrænsning, højeste score, kamp på flyvende øgler osv. Multiplayerdelen i spillet er som sagt begrænset til to spillere, hvilket må siges at være en skam.

For at opsummere: Turok: Evolution er et grafisk utroligt flot spil og realismen i landskaber og animationen af dyreliv, samt det omfattende våbenarsenal og de fede flyvemissioner er helt i top. Det som trækker ned er lyd, framerate og en lidt ensidig og kedelig historie, samt en mere eller mindre stringent og lineær handling.

Turok: Evolution (EU)
4/6

Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    1/6 Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    2/6 Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    3/6