X-Men: Mutant Academy 2

X-Men er enormt populære over hele verden. Selv i lille Danmark, hvor superheltetegneserier ellers ofte har trange kår. Det kan derfor ikke undre nogen, at spilbranchen gang på gang har lavet spil baseret på de flinke mutanters eventyr. Det seneste i rækken er Mutant Academy 2, som er en efterfølger til sidste års Mutant Academy.

Siden det første spil er der kommet en del nye mutanter til. Der i alt 16 karakterer i spillet, to af hvilke er gemte. Rogue, Havok, Nightcrawler og Forge er de nye karakterer, der kan vælges fra starten, og så var det mig en stor glæde at se Spider-Man gøre en gæsteoptræden, endda i hans sorte Secret Wars kostume. Den anden gemte karakter vil jeg lade være en overraskelse. Derudover er spillet fyldt med små overraskelser, der låses op ved at gennemføre med forskellige karakterer. Dette kan være f.eks. små filmklip og skitser fra filmen. Der kan spilles i Arcade mode, to spillere mod hinanden, eller man kan gennemgå professor X's træningsprogram, Academy. Academy tager dig igennem hver enkelt karakters forcer og ulemper og lærer dig at bruge samtlige vedkommendes angreb. Academy er absolut blandt de bedste træningsafdelinger endnu set i et kampspil, og er dermed en af Mutant Academy 2's absolutte styrker.

Intet nyt er godt nyt

Mutant Academy 2 vil ikke blive kendt for at have revolutioneret på nogen måde. I stedet får vi et kampsystem, der lægger sig nærmest foruroligende tæt op ad det, man kender fra de utallige Street Fighter spil, og vil som sådan virke bekendt for de fleste fans af genren. Der er også et par anerkendende nik til Tekken, såsom at hver enkel arm og ben har deres egen knap. Dette betyder dog på ingen måde, at spillet kommer til at minde om Tekken i spillestil. Man kunne sagtens forledes til at tro, at Capcom stod bag produktionen. Udover det helt basale kampsystem og de combos man kan udføre med det, er der i spillet tre forskellige "supers", specielt kraftige angreb der kun kan udløses når den respektive bar er fyldt op, hvilket gøres ved noget så simpelt som at slå på modstanderen. Der er yderligere taktik i super systemet i og med at man kan overføre energi fra den ene bar til den anden, og dermed f.eks. samle alle kræfter i et sidste desperat angreb. Af andre nyskabelser kan nævnes, at der nu er mulighed for at slås i luften, hvilket giver spillet en ekstra dimension. Dette er faktisk lykkedes
godt, og gør ikke spillet for overgearet, især ikke da det jo er superhelte, vi har med at gøre. Til sidst skal nævnes, at man i hver kamp har tre "counters", eller modangreb, som det gælder om at bruge fornuftigt. De aktiveres ved tryk på en enkelt knap, hvilket må siges at være et af de meste enkelte counter systemer, vi endnu har set. Alt i alt er dog ikke ret meget, der vil overraske kendere af genren.

Fint skal det være

Grafisk skuffer Mutant Academy 2 ikke, i hvert fald ikke når man tager i betragtning, at spillet udføres på en 6 år gammel konsol. De kæmpende er fremstillet i fuld 3D og er rigtigt godt detaljerede, med muskler der bugner troværdigt og masser af lækre lyseffekter, der akkompagnerer diverse angreb. Animationen er for det meste også god, dog med den undtagelse at spillet lider under en del slowdown, når man udfører super angreb. Baggrundene, der strækker sig fra farerummet til sumpene omkring New Orleans, er også udført i 3D, og har små animationer, der hjælper til at give spillet stemning. De er ikke overdrevent detaljerede, men er absolut gode nok til, at de ikke trækker spillet ned på nogen måde. Spillet er måske stadig ikke så flot som Tekken 3, men det er bestemt værdigt for den aldrende PlayStation.

Smack! Pow! Oomph!

Lydmæssigt skiller Mutant Academy 2 sig ikke væsentligt ud fra mængden. Effekterne spænder fra gode til småkedelige - de tjener deres formål uden at imponere. En lækker detalje er, at de små kommentarer karaktererne kommer med før og efter kampene, er indtalt af de rigtige skuespillere fra serien. Desværre er de ofte lidt utydelige og lave, men i det mindste er de aldrig malplacerede. Det ville dog have været rart med lidt mere konsistens i niveauet af lydeffekter og tale, og kom der en 3'er på PSOne, ville det absolut være værd for Paradox at gøre dette bedre.

Er du fan eller ej?

Det er svært uforbeholdent at anbefale Mutant Academy 2, selv om det er en solid fighter, endda en af de bedre på PSOne. Der er simpelthen ikke nok nyt i spillet, især ikke hvis man allerede har et par Capcom titler på hylden derhjemme. Er du derimod af den type, der simpelthen skal have nye kampspil hver tredje måned, eller er du ikke mindst X-Men fan, kan du roligt investere i Mutant Academy 2. Det er rigtig solid kampunderholdning og formodentlig et af de allersidste af sin art på PlayStation.

X-Men: Mutant Academy 2 (EU)
4/6

X-Men: Mutant Academy 2   © Activision 2001   (PS1)    1/3 X-Men: Mutant Academy 2   © Activision 2001   (PS1)    2/3 X-Men: Mutant Academy 2   © Activision 2001   (PS1)    3/3