Magical Quest

Tilbage i 1992, da dette spil blev udgivet på Super Nintendo, høstede det rigtigt mange gode anmeldelser. Spillet blev især rost for sin flotte grafik og lyd, og var blandt de bedste platformspil på Super Nintendo´en. Nu har Capcom valgt at genudgive spillet til Gameboy Advance. Kan dette spil mon leve op til sin flotte fortid?

Jagten på Pluto

Spillet starter med en kort introsekvens, der viser Mickey og hans venner spille bold. Fedtmule demonstrerer sin enestående motorik og rammer Mickey i hovedet, hvilket får bolden til at hoppe væk. Pluto løber ivrigt efter bolden og forsvinder sammen med den. Det viser sig snart, at den onde Kejser Sorteper har taget Pluto til fange. Nu er det Mickey og spillerens opgave at redde Pluto fra Kejser Sorteper.
Man har valget om man vil spille med Mickey eller Minnie - hvem man vælger har ingen synderlig betydning for historien, og banerne bliver hverken nemmere eller sværere.
Til at hjælpe sig igennem seks meget varierede baner har Mickey, eller Minnie hvis man valgte hende, en garderobe… Ja I læste rigtigt, den eneste hjælp man får er en garderobe! Men fortvivl nu ikke, det er en særdeles nyttig garderobe Mickey bærer rundt på. Hvad siger I f.eks. til en troldmandsdragt, komplet med turban og magiske fingerspidser? Eller hvad med et bjergbestiger-udstyr med reb og en fjer i hatten? Der er i alt fire kostumer, der hver især giver forskellige muligheder for at avancere i banerne, og det fungerer rigtigt godt - især i den sidste halvdel af spillet, hvor man har alle kostumerne til rådighed.
Styringen af Mickey eller Minnie er god og præcis, det tager ingen tid at lære, og der er ingen specielle manøvrer, man skal lære. Der bliver brugt to knapper, en til at hoppe på og en til at udføre kostumets specielle funktion. Det gør spillet meget simpelt at gå til, selv for de yngste spillere.

Grafik og Lyd

Noget, der ikke er simpelt, er spillets grafik. I 1992 var grafikken flot, og genudgivelsen på den lille Gameboy Advance kan stadig imponere. Farverne er klare, grafikken detaljeret, og der er ingen problemer med, at billedet er for mørkt eller gnidret. Animationen af Mickey, Minnie og de forskellige fjender er præcis så flydende, som man kan
forvente af et Disney-spil. Især bosserne er meget flotte. De er store, og der er mange af dem. Selve banerne er opbygget over hver deres tema, den første foregår i en skov, senere kommer der bjerge og et slot. Det giver en god variation i grafikken. Musikken er nøjagtig som i den gamle udgave rigtigt god, især med et par høretelefoner, da Gameboy Advancens indbyggede højtaler godt kan lyde lidt skarp. De forskellige musikstykker i hver bane er gode og er med til at opbygge den helt rigtige stemning af eventyr.

Det er ikke genbrug det hele

Heldigvis har Capcom ikke valgt at genudgive spillet uden at forbedre det og tilføje nye spilmuligheder. Muligheden for at spille med Minnie er ny i Gameboy Advance udgaven, men desværre ændrer den mulighed intet på selve spillet. Man kunne godt have ønsket sig, at Minnie havde nogle andre færdigheder end Mickey. Det ville forlænge spillets holdbarhed en del. Selvom der er 3 sværhedsgrader og 6 baner er det ikke helt nok til at underholde den garvede platformspiller i mere end en dag eller to. På den nemmeste sværhedsgrad kan spillet gennemføres på et par timer.
Den største nyhed i spillet er muligheden for multiplay. Man kan nu spille fire små party-spil mod en ven. Det kræver kun én spilkassette og selvfølgelig et linkkabel. Spillene er simple, og der er et spil for hvert kostume i spillet. I spillet med troldmandskostumet går det ud på at hoppe rundt og skyde hinanden med magi, og i bjergbestigerkostumet gælder det om at komme først til toppen af et meget højt bjerg. Det er ikke verdens sjoveste party-spil, men de forlænger spillets holdbarhed en smule.
Hvis man også ejer en Gamecube og spillet ”Disney's Magical Mirror Starring Mickey Mouse”, er det muligt at overføre objekter fra Gameboy Advance spillet til Gamecube spillet.

Er man på vej ud for at købe et platformspil til sin Gameboy Advance skal man bestemt overveje Disney’s Magical Quest. Det er, nøjagtigt som for 10 år siden, et rigtigt godt platformspil. Grafikken og animationen er lækker, og banerne er fantasifulde og varierede. Det, der trækker ned på karakteren, er den korte holdbarhed. Man kunne godt ønske sig nogle flere flotte baner, store bosser og sjove kostumer.

Magical Quest (EU)
4/6

Magical Quest   © Nintendo 2002   (GBA)    1/3 Magical Quest   © Nintendo 2002   (GBA)    2/3 Magical Quest   © Nintendo 2002   (GBA)    3/3