Aggressive Inline

Z-Axis har taget den efterhånden velkendte formular fra Neversofts Tony Hawk-serie, tilsat humor, enorme baner, nye elementer og rystet det hele sammen til en forfriskende og forbedret spiloplevelse. Læs meget mere om det, i vores anmeldelse af her!

Allerede før spillet er startet, kan man godt mærke, at Aggressive Inline er et velpoleret produkt. Lækre menuer, godt design og alle de options, man kunne ønske sig. Her er både træning, karrieremode, multiplayer og endda mulighed for at lave sine egne baner - omend simple. Som titlen antyder, er der tale om et ekstrem sportsspil med inline-skatere. Man kan vælge blandt en håndfuld kendte navne og et par fiktive - og noget sjovere - personer.

Muligheder en masse

Spillets force er karrieremoden, hvor man på RPG-agtig vis træner sin udvalgte karakter op. Man får erfaring for stort set alt man gør, hvilket betyder at man hele tiden belønnes, uanset hvor god eller dårlig man er. Hver bane har op mod 50 forskellige delmål, man kan opfylde for at tjene yderligere point. Disse kan bruges på at låse flere baner op, ligesom der kan findes nøgler til at låse op for andre områder på tidligere baner. Der er så mange udfordringer i spillet, at det vil tage utallige timer, at nå det hele.

Naturlig styring

Dem der er vant til genren, vil nikke genkendende til styringen i Aggressive Inline, men andre kan også hurtigt være med. Der bruges én knap til at hoppe, én til at grinde, én til at lave tricks og én til at interaktivere med omgivelserne. Altsammen kan så kombineres med hinanden, retningstryk og kombinationer af retningstryk. På papiret kan det hurtigt blive indviklet nok, men når man først sidder med kontrolleren i hånden, kommer det hele naturligt - og hvis ikke, så er der en solid oplæringsfunktion. Kort sagt er denne vitale del af spillet en fornøjelse.

Ekstravagante baner
Lige så vigtig for et trick-spil er banerne. Aggressive Inline byder på syv af slagsen, der alle er relativt varierende i både udseende og stil. Ved første øjekast kan et par af dem virke små, men man låser hurtigt op for andre områder og etager, der afslører enorme baner. Dette er vel og mærke ikke opnået ved at lave store, tomme områder eller masser af gentagelser. De store baner er spækket med objekter man kan skate på, over og under, et utal af kombinationslinier og masser af andre elementer. Der er så meget at udforske og lege med, at man ofte fortaber sig i det.

Visuelt værdigt

Grafisk er Aggressive Inline også godt med. Som sagt er områderne store og der er masser af aktivitet. Heldigvis er der også en jævn framerate på 50 fps, der kun sjældent dropper ned. Opfindsomheden i karakterdesign, baner og animation er - for genren - høj og generelt lækker. Samtidig er det hele påvirket af en lille smule motion blur, der giver et blødt billede. Der er den sædvanlige PS2-aliasing (hakkede kanter i grafikken), men ellers er der ikke meget at klage over.

Eneste skuffelse

Skal der være et svagt punkt, så må det være lydsiden. Selve effekterne er udmærkede og der er for så vidt ikke noget galt med musikken, der er den typiske omgang alternativ rock. De enkelte numre er udmærkede, men der er ikke mange af dem og med de timer, man hurtigt lægger i spillet, bliver de snart enerverende. Her savner man virkelig Xboxens mulighed, for at lave sit personlige soundtrack.

Og vinderen er...

Hvad Aggressive Inline gør rigtigt, kan opsummeres i én sætning: det er bare sjovt at spille. Alle de mange gode elementer går op i en højere enhed og resulterer i et af de klart bedste spil inden for ekstrem sport-genren - hvis ikke det bedste. Med de mange skatere og muligheder samt de omfattende baner, er der underholdning til rigtig mange timer. Kort sagt er Aggressive Inline et spil som fans af Tony Hawk's Pro Skater, Dave Mirra Freestyle BMX, SSX og beslægtede titler bare skal eje. Alle andre burde også kigge nærmere på det - måske går de også hen og bliver fans af genren.

Aggressive Inline (EU)
5/6

Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    1/4 Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    2/4 Aggressive Inline   © Acclaim 2002   (PS2)    3/4