Disney's Extreme Skate Adventure

Skateboarding med Disney figurer

Vi har tidligere set nærmere på to middelmådige sportsspil lanceret af Disney, dengang var det Disney Sports Soccer og Disney Golf, men nu ser tingene ud til at være lidt anderledes, bygget på den ekstremt populære Tony Hawk serie, har Disney lagt grundstenen til et spil som burde have potentialet til at blive noget godt.

Fra nærmest at være et levn af firserne har skateboarding kulturen virkelig udviklet sig og skabt grobund for en masse nye fans, skatere og en masse skateboard spil. Disney vil have deres bid af kagen og som sagt tidligere, har de været fornuftige nok til at hente licens til enginen som Tony Hawk spillene bygger på. De har derefter proppet en masse af deres egne og Pixar's figurer i og nedtunet sværhedsgraden en smule så de yngste også skulle have mulighed for både at være med og samtidig få en lille udfordring.

Mod det uendelige, univers

Spillet er da også bygget meget op som kongen af genren. Der skal skates rundt på de respektive baner og samles objekter. For på hver bane findes der 25 emblemer som skal opsamles, disse skifter alt efter hvilken person du er. Spilles der for eksempel med Buzz Lightyear er det batterier der skal findes, spiller man med Tarzan er det spydspidse. Men den bedste del af spillet er interaktionenen med figurerne fra filmene. Som eksempel kan vi nævne at vi som fans af de gode Toy Story film, ikke andet end kunne blive revet med og føle det som at være der selv, da vi som det første valgte at tage Woody en tur med i sin ejers værelse. Banen var utroligt lækkert bygget op og man følte sig straks som en lille fyr i en stor verden. Vi kørte rundt og snakkede med de små plastik soldater, udførte en enkelt rednings aktion og hjalp den stakkels lille pingvin med den store selvmedlidenhed til at finde sin fløjte. Opgaverne som man bliver sat på er ikke specielt svære, men målgruppen som spillet er beregnet til skal nok få sin sag for.

Chosimba!

Selvom spillet ikke indeholder figurer fra alle Disney's klassikere og det åbenlyst mangler danskernes yngling, Anders And og andre af de gamle figurer, er her en masse at vælge imellem. Figurerne fra Toy Story, Tarzan og Løvernes Konge er repræsenteret og de har alle fået baner med fra deres respektive
film. Tarzan kan køre rundt i trætoppene ved hytten hvor han blev fundet og Simba skater rundt på elefanternes gravplads. Dog ikke alle steder er lige godt lavet, da det kan godt virke lidt forvirrende at finde stederne hvor de store tricks og comboer skal udføres i junglen. Kort sagt kan naturbanerne godt virke en smule forvirrende og begrænsede. Figurerne har hver deres individuelle animationer og skateboard og det virker meget velovervejet når man ser Tarzan skate rundt på en junglemaske og meget tro mod filmen tage det på nakken og bruge fødderne når der skal grindes. Men skulle man nu blive træt af at køre rundt i Disney's univers er her også mulighed for at spille som menneskebørn i velkendte omgivelser. I USA har der været afholdt en konkurrence blandt børn, som skulle vise deres evner med et skateboard og dermed vinde muligheden for at være med i spillet. Med disse figurer, eller med en man selv skaber, er det muligt at spille i omgivelser der er lidt mere realistiske, om dog en smule befængte med reklamer for virkelige firmaer som McDonald's og Nokia.

S-K-A-T-E

Grafisk er spillet bestemt som man kunne forvente, ikke for blæret men bestemt heller ikke for dårlig. Lydsiden inkluderer passende stemmer fra filmene, mens soundtracket inkluderer kendte kunstnere som Smashmouth og andre bands som måske ikke alle danskere har hørt om, men fælles for dem alle er, at de passer udmærket ind i skater stilen. Inkluderet er heldigvis også at man kan bruge sine egne soundtrack fra Xbox'ens harddisk, en rar lille ting da man hurtigt kører træt i de relativt få stykker musik som spillet sætter for dagen. Med masser af figurer, baner og ekstra udstyr at låse op for, er her bestemt masser af timer at hente og skulle man gå hen og blive træt af at spille alene kan der spilles tagfat eller dystes om højeste score med en af vennerne.

Disney's Extreme Skate Adventure er et ganske udmærket lille spil. Det appellerer ikke ligefrem til alle, da det er for nemt til voksne og kræver at man bryder sig om Disney's figurer, men hvem gør ikke det? Spillet kan varmt anbefales til alle som umiddelbart finder ideen ganske finurlig og interessant. Vi andre bør bare holde trygt fast i Tony Hawk's Pro Skater 4 og vente med tålmodighed på en nummer fem i den serie.

Disney's Extreme Skate Adventure (EU)
4/6

Disney's Extreme Skate Adventure   © Activision 2003   (PS2)    1/3 Disney's Extreme Skate Adventure   © Activision 2003   (PS2)    2/3 Disney's Extreme Skate Adventure   © Activision 2003   (PS2)    3/3