Def Jam Vendetta

Wrestling med stil

Def Jam Vendetta er ikke noget helt normalt Wrestling spil. Det har ingen officiel Wrestling licens og indeholder dermed ingen kendte wrestlere. Det foregår ikke i store arenaer, men i skumle lagerhaller og baggårde. Vi har scoret babes og fået spark i skridtet for jeres skyld - læs her om det var det værd.

I stedet for at købe en licens fra et Wrestling forbund, så har EA valgt noget helt nyt. De her nemlig købt en licens fra hiphop pladeselskabet Def Jam. Spillet indeholder derfor semikendte rap-stjerner som Ludacris, Redman og DMX i stedet for rigtige wrestlere. De i Danmark mere kendte Def Jam rappere LL Cool J, Ja Rule og Jay-Z er desværre ikke med, men spillet indeholder alligevel i alt 12 virkelige rappere. Det er en original ide og virker ikke som et tarveligt forsøg på at tjene penge på et kendt navn.

Penge, babes og respekt

Spillet indeholder ikke en overdrevent stor mængde gamemodes som i mange andre wrestling spil. Der er en tutorial mode, en survival mode, en multiplayer mode og en story mode. De tre første modes er ret ordinære og behøver ingen introduktion. Story mode er derimod lidt mere originalt. Sammen med din ven Manny skal du kæmpe dig frem til den store Def Jam turnering. Her venter der store penge og lækre babes, men desværre også D-Mop - kongen af undergrundswrestling. I kampene optjenes penge som kan bruges på at forøge din styrke, hurtighed eller en af de fire andre egenskaber. Imellem kampene modtager du e-mails med trusler, udfordringer eller beundrende ord. Ind imellem får man mulighed for at vælge en ny kæreste. Det foregår ved at en lækker babe kommer og udfordrer din kæreste til en kamp. Den, som vinder kampen, bliver din nye kæreste og som en lille bonus forærer hun dig en stak modelfotos af hende selv. Jo flere kampe du vinder med samme kæreste, jo flere fotos bliver tilgængelige. Målet med story-mode er at slå D-Mop, score hans kæreste og vinde alle hans penge plus en masse respekt. Vejen er dertil er lang, ganske udfordrende og historien er til tider også ret underholdende. Heldigvis er belønningen også stor - hver kamp låser op for en ny kæmper, et kostume eller nogle flere fotos.

Knæ i skridtet

Selve kampene foregår som et normalt wrestlingspil. Det gælder om at vinde på knockout eller ved at holde sin modstander i gulvet i 3 sekunder. For at gøre det har man en masse forskellige moves til rådighed. Man kan uddele slag, spark, kvælertag, brække knogler eller en lang række andre ureglementerede manøvrer. De over 40 forskellige kæmpere har hver deres eget sæt af moves. Det betyder dog ikke, at hvert move er unikt for hver kæmper, der er nemlig mange moves, som går igen. Når man har udført nok smarte kombinationer og vilde angreb, opnår man momentum.
Når det sker, kan man lave de mest vanvittige og voldsomme manøvrer. En lang serie af spark i ansigtet eller 8-10 knæ i skridtet er bestemt ikke noget, man spøger med og det er da også den nemmeste måde at få en knockout-sejr på. Der kæmpes i en normal boksering, eller i et mindre område omkring den. Der er desværre ingen interaktion mellem arena og wrestler. Det ville være godt, hvis der var et par stole, man kunne kaste med eller en jernstang, man kunne bruge som våben.

Tæsk dit joypad

Der bliver både kæmpet mand mod mand og i hold med 2 på hver. I kampene, hvor man er alene, er der ingen problemer - det er sjovt og afvekslende. Men når det gælder holdkampe ændrer det sig. Kameraet zoomer ud, så man kan se alle kæmperne på én gang. Det giver selvfølgelig et slags overblik, men desværre er det ret svært at se, hvad man foretager sig nede i ringen og det bliver hurtigt til noget kaotisk rod og tilfældig banken på knapperne. Det er ærgerligt, at det skal være sådan, for der er som sådan ingen grund til at zoome ud, når man alligevel kun kan styre én mand ad gangen. Retfærdigvis skal det siges, at langt de fleste kampe også kæmpes mand mod mand.

Tæsk dine venner med dit joypad

Det er selvfølgelig også muligt at få noget menneskelig modstand i spillet. I starten er det ganske underholdende, men hurtigt opdager man, at spillet slet ikke fungerer på samme måde, som når man spiller alene. Hvor man før kunne vinde kampene ved at bruge kombinationer og en lille smule omtanke, gælder det nu bare om at smadre løs på knapperne. En taktik der ellers ikke er god mod computermodstanderne.

Stilfuldt

Er man til rap-musik, vil man elske Def Jam Vendetta. Det indeholder en lang række gode numre af de 12 medvirkende Def Jam kunstnere. Også den øvrige lydside er fin, både voice-acting og lydeffekter er i top. Stemningen er god og man kan godt mærke, at det er den hårde hiphop undergrundsverden, man befinder sig i. Det understøttes yderligere af den lækre grafik. Stilen er realistisk, men en lille smule overdrevet. Animationen er flot og flydende, teksturerne er detaljerede og realistiske. Et lille kritikpunkt er tilskuerne, selvom de fleste er fuldt animerede 3d modeller, så er dem på de bageste rækker bare flade og kedelige 2d sprites. Værd at nævne er også nogle bemærkelsesværdigt korte loadetider.

Def Jam Vendetta har mange ting, der kunne gøre det til det måske bedste wrestling spil. Det har flot grafik og lyd. En lækker stil og over 40 forskellige kæmpere. Når man spiller mand mod mand, er kampene underholdende og afvekslende. Desværre halter spillet, når man spiller hold og er i længden heller ikke godt i multiplayer. Vi gemmer femtallet til 2'eren, hvor de forhåbentlig får rettet disse ting.

Def Jam Vendetta (EU)
4/6

Def Jam Vendetta   © EA 2003   (GCN)    1/3 Def Jam Vendetta   © EA 2003   (GCN)    2/3 Def Jam Vendetta   © EA 2003   (GCN)    3/3