World's Scariest Police Chases

Fox interactive har i længere tid lavet spil både til PC og PSX (samt mange andre formater), og de spil består for det meste altid af høj kvalitet. Men Fox imperiummet laver andet end det - meget andet, de står bag en meget lang række film og tv-shows, samt en landsdækkende amerikansk TV kanal. Fox har givet os utroligt meget, som et par eksempler kan nævnes The Simpsons, den gule familie, er der også lavet en del spil over. Alien filmene, der er elsket af mange og hadet af få, er der også blevet lavet flere spil, over bl.a. Alien Vs. Predator, der snart får en opfølger og Alien Triology, den sidstnævnte fik en noget blandet modtagelse.

Nå men nok om gamle nyheder, hvad er det så at drengene fra Fox har fundet på denne gang ? Dette spil bygger over en TV serie, og noget så originalt som en dokumentar serie, nemlig World Scariets Police Chases - serien med biljagter fra hele verden, snuppet med politiets egne kameraer. Man må sige, at det er nogle kreative hoveder der har fået den ide - selv om den lyder ret spændende, men lad os nu se om den holder.

Step out of the car sir !

Vi kan vidst alle godt blive enige om, at PSX grafik ikke er den bedste grund til at købe spillene mere, slet ikke efter Dreamcasten og senere, da PS2 gjorde sit indtog. Hvorfor i alverden skal man så gå ud og bruge 400-500 kr. på et spil ? Det er ganske simpelt, et ord: gameplay. For at et spil til PSX skal sælge godt, skal det være vanedannende og spændende. World´s Scariest Police Chases (WSPC) har dette gameplay.
Jeg tror mange af os, har siddet en søndag eftermiddag og zappet rundt på diverse kanaler, og nogle af os er måske stoppet, på TvDanmark eller TV3, disse to stationer viser nemlig to forskellige shows, med en god - dog noget vekslende underholdningsværdi - disse to shows har navnene "Americas dumbest criminals" og "World´s Scariets Police Chases", disse to shows har ét højdepunkt: biljagter ! Den ene mere voldsom efter den anden. Det er disse biljagter, spillets udgiver lover at give "Hastigheden, Galskaben og Aktionen" fra - lad os komme i gang med spillet.

Hvem kunne ikke tænke sig at køre i en Ford Mustang Police Car, med udrykningshornet for fulde hammer, og sømmet helt i bund, imens man kaster sig ud i den ene vilde overhaling efter den anden ? WSPC giver dig denne mulighed; du skal bare tage imod den.

Men lad os starte fra starten. Efter en fed intro kommer du ind til spillets hovedmenu, den indeholder følgende muligheder : Free Patrol mode: her kan man køre rundt i ens patruljevogn, både almindelig og undercover. Her jagter man alle dem, der ikke følger trafikkens mange regler. Pursuit mode: dette er spillets hoveddel, her kommer du igennem en mængde missioner (20 i alt), man starter fra politiskolen og før man ved af det, jager man en bus, ført af en fyret buschauffør, der har mistet besindelsen. Single mission: giver mulighed for at spille de missioner, du tidligere har gennemført. Og så til det mest nyskabende, og det her hæver spillets karakter meget, Cooperative mode. Cooperative betyder samarbejde, og det er hvad man gør. Player 1 styrer bilen, mens player 2 styrer sigtekornet og aftrækkeren. Denne del er hylende skæg når man spiller to sammen, og man kan sammen med sine venner, få mange timer til at gå på denne måde, absolut noget der kan anbefales !

Nu tænker du sikkert, "ja, ja, ja det er meget fint, men hvad med spillet ?" Spillet minder meget om Driver, på den måde kameraet er bag bilen på (der er dog mulighed for at vælge imellem 3 forskellige vinkler). Når man spiller WSPC, vil noget af det første man lægger
mærke til være kontrollen, den er ikke særlig god og bilen reagerer urealistisk i forhold til vejen, okay det tilgiver vi, da det virker ok, men kunne være bedre.
Alle jagte sker på store kort af forskellige fiktive byer. Byerne er proppet med gyder og små genveje som vi også kender det fra Driver. Et af spillets største forcer er bilerne - både dem man jager, men også de almindelige bilister reagerer meget realistisk. Hvis man jagter en perp (forbryder) i en civil bil, vil andre biler konstant komme i vejen for en, med mindre man har sirenen på. Når den er på vil de bremse op så man kan køre over for rødt, eller køre ind til siden så du kan komme forbi.

Når man nu er i gang med en vild jagt, hvordan stopper man så den man forfølger ? Nemt nok, du kan gøre tre ting. Nummer et: du kan blive ved med at stresse ham indtil han giver op (en bjælke nederst i skærmen vil vise hvornår det sket). Nummer to: du kan prøve at skade hans bil indtil han ikke kan køre mere. Nummer tre: dette er den slemme, hvis bilisten nægter at stoppe lige meget hvad du gør, og du har fået tilladelse fra centralen, så må du skyde ham i smadder, det er her spillet for alvor bliver sjovt, for det er ikke lige nemt at ramme, når man kaster sig rundt i trafikken og prøver at få et rent skud, det er her ens reflekser bliver sat på en prøve, også på grund af den lidt tynde kontrol, spillet er udstyret med.

Spillet ligner meget Driver, men er dog ikke så flot. Grafikkens styrke ligger i vejret, når det virkeligt regner så bliver det hele meget kaotisk, og man får fornemmelsen af regndråberne bliver sendt igennem skærmen og ind i hoved på en selv, vejret betyder også meget for jagten, det er helt klart nemmere at fange en prep på tør asfalt, end hvis det styrtregner og man ser sig selv glide rundt på vejbanen. Byerne er store, men indeholder en del små fejl, så som mange pop-up´s, det vil sige bygninger og lygtepæle der bare lige pludselig dukker op ud af det blå, det er ærgerligt, for grafikken er ellers okay hele vejen igennem spillet.

Hele spillet igennem bliver du vejledt af din politiradio, udover det kommer der kommentarer fra selveste Sherif Jorh Burnell (værten fra TV showet med samme navn som spillet), lyden af hjulspind, sirener, pistolskud og karosseri der bliver krøllet, skaber alt sammen en god stemning. Som om alt det ikke var nok, så følger der godt soundtrack med, der er ikke meget dårligt at sætte på lyden, den er ikke fantastisk men ganske god.

Gameplayet er helt i top, der er simpelthen hylende skægt af jagte en eller anden fuldebøtte, og måske skyde et par kugler i hans køler. Holdbarheden er ok, spillet minder meget om Driver og det kan både være godt og dårligt, godt fordi Driver er et fedt spil, dårligt fordi hvis man har gennemført Driver vil WSPC ikke være særligt svært at komme igennem. Spillet får ekstra levetid igennem 13 forskellige biler som man langsomt får adgang til for hver mission man gennemfører, også cooperative mode hvor man spiller sammen imod forbryderne, især dette giver spillet en længere levetid. Ideen er meget original, men resten ligner noget man har set før. Lyden er god og det er grafikken som sådan også, dog med en masse små fejl der trækker ned sammen med den middelmodige kontrol.
Som en konklusion, var du elskede for driver, vil du være glad WSPC - spillet er vanedannende de to første dage og det vil være den eneste skive i den lille grå, derefter går det ned af, man tager det frem engang imellem, især sammen med vennerne. Altså et generelt godt spil som jeg vil anbefale til alle, der har kærlighed til action, fart og sirener!

World's Scariest Police Chases (EU)
84%