Star Trek: Invasion

Star Trek: Invasion kan karakteriseres som et science fiction shooter-spil, og endda et meget flot et af slagsen - i hvert fald på grafik- og lydsiden. Spillet kommer fra Activision og er udviklet af Warthog, og der er ingen tvivl om at Star Trek-fans vil finde det interessant, eftersom spillet må siges at være tro mod serien.

Vi befinder os i det 24. århundrede, The Borg er på krigsstien, Romulans og Kam'Jahtae-racen angriber allierede fartøjer - scenen er sat! Din opgave er nu at genetablere roen i universet. Dette skal du forsøge at gøre i rollen som den nye rekrut Ryan Cooper ombord på USS Typhon, hvor du skal være en del af Red Squadron, som er en eliteenhed bestående af Starfleets ypperste kamppiloter.

Spillet går i al sin enkelhed ud på at fuldføre en masse udfordrende missioner af varierende art. Man får tildelt en Valkyrie-jager, og i takt med de enkelte missioners gennemførelse stiger man i graderne, ligesom man gennem hele spillet øger sin våbenbeholdning. Dette lyder jo alt sammen meget godt, men faktum er at gameplayet er spillets svage side. Missionerne ligner hinanden for meget og man sidder ofte med en følelse af deja-vu, hvilket resulterer i at spillet trækker i langdrag og tillige virker alt for ensformigt. Der er dog masser af
action i form af hæsblæsende kampe mod fjenderne, som i massevis forsøger at tage livet af dig og dine allierede. Efterhånden som spillet skrider frem får man et imponerende våbenarsenal, der er som skabt til at udslette universets sorte får. Styringen af sin tildelte Valkyrie-fighter fungerer også godt, dog lidt for følsomt efter min mening.

Grafikken i Star Trek: Invasion er virkelig imponerende. Følelsen af at flyve rundt i et uendeligt sort univers er særdeles realistisk - den høje opløsning og hastighed får meteorer, fjendtlige jagere og kæmpe kommandoskibe til at tage sig rigtig godt ud, og her er der ingen problemer med hakken i grafikken, end ikke når skærmen vrimler med fjendtlige jagere. Lyden er ligeledes optimal og matcher derfor grafikken og det er da også disse to aspekter, der er spillets absolut stærkeste side.

Man kan ikke lade være med at blive imponeret, når man går i gang med dette spil - det varer bare ikke ret længe, før man begynder at småkede sig. Grafikken er rigtig guf for øjnene, og lyden kan heller ikke kritiseres, men uden et tilsvarende godt gameplay, daler underholdningsværdien betragteligt minut for minut. For inkarnerede Star Trek-fans er det måske muligt at se igennem fingrene med dette, men det er det ikke for mig.

Star Trek: Invasion (EU)
4/6