Auto Destruct

Neurostone har udviklet et spil som minder meget om mange andre. Jeg tror de har studeret mange andre spil nøje og overvejet gode og dårlige sider og udfra det prøvet at skabe det perfekte spil. De er efter min mening endt op med en god blanding af Twisted Metal, Die Hard Trilogy (3), Thunder Hawk og G-Police.

Ofte har man i bil shoot'em ups ikke en rigtig god følelse med bilen (like twisted metal) ligesom i et rigtigt bilspil, det har man i Auto Destruct. Din bil er absolut ikke kedelig at køre, den manøvrer godt og har god topfart og hurtig accelleration. At den så er hamrende lækker at se på også skader jo heller ikke.

Spillet er missions baseret og missionerne er fordelt over 4 byer med hver ca. 10 sammenhængende missioner. Neurostone løj ikke da de sagde byerne ville være store, du har virkeligt en hel by at drøne rundt i - med alt hvad der dertil hører. Der er ikke bare en samling gader, men byerne har parker, byggepladser, strande, havne, kloaker, stadions, freeways, tunneler, parkeringspladser og supermarkeder og mere til. Jeg er kun nået til by 2 "New York", og den er satema for fed. Her er der f.eks underjordisk gang ud til frihedsgudinden hvor der skal kæmpes nogle vilde slag, og der er endnu flere detaljer og småting end på bane 1. I starten er byerne svære at finde rundt i, men spiller man spillet meget - kan man bare blive så god. Du har kort og kompas, så du kender hele tiden retningen - men byen er fyldt med smalle gader og lukkede veje.

I byen er selvfølgelig også mennesker og biler, menneskerne drøner man over - de siger ikke meget selvom de bliver slæbt et godt stykke hen ad vejen, før man lader dem gå - lidt tamt. Bilerne skal man dog undgå, de sænkner din fart og giver din bil skader. De er meget lumske, de drejer absolut lige akkurat når du mindst venter det. Man skal indstille sig på at når bilen ikke ser ud til at dreje, - ja så drejer den. Det er lidt en pain, men man lærer at undgå dem.

Våbene er mange, og de samles op forskellige steder på banen. Ofte bliver du hjulpet til at finde dine våben, det er alle de våben der er meningen man skal få for at klare banen, derudover er der masser gemt i varehuse, indkøbscentre som man selv skal snuse op. Alle objekter, våben, fjender og venner bliver markeret med en cirkel når du er tæt nok på. Venner hvid cirkel, fjender rød og våben gule. Derfor kan du ofte finde våben i bygninger uden at kunne se dem, specielt hvis du bruger dit sky view. I sky view bliver der zoomet ud i realtime, så du ser byen fra oven ligesom i Grand Theft Auto, det giver et godt overblik - men det er absolut ikke sådan man spiller - der skal man ned i bilen og sidde.

Kort og missions skærm som man aktiverer på select fungerer rigtig godt, du har et lille bitte landkort med en tegning over byen. Her kan du hurtigt se om du er helt gal på den. Samtidigt viser
skærmen din sidste besked du har fået i høresneglen, så du ikke er i tvivl om hvad du skal. Største delen af skærmen er brugt til et realtime kort over byen, her ser du igen byen i sky view - og det fungerer så godt. Kortet kan flyve fra din position til din fjendes position, så du kan se hvor langt du er fra og hvordan du lettest kommer derhen. Bruger man denne oftere end man lige gider, er spillet lidt nemmere - og man undgår mange fejl sving.

Spillet er i bund og grund et shoot'em up med gode køre egenskaber. Du skal tage dine fjender ud med kraftige våben, missiler, homing missiler, power kanons, olie klatter, røg skyer og laser guns. Helikoptere, biler og tanks jagter dig gennem de mange baner, og missiler flyver om ørerne på dig. I hver mission er der masser af ting du skal gøre, en mission kan meget nemt tage 45 minutter, og så kan du dø på stedet ved at køre i en vandpyt. Kører du i en bæk i parken er du færdig på stedet, og ved stranden og havnen skal man også passe på.

Dine missioner består i at køre til det ene sted til det andet, skyd det og skyd det andet. Forsvar basen, beskyt borgmesterens limousine gennem byen - meget lig med missionerne i G-Police. Hver mission er delt op i flere segmenter som man får at vide efterhånden, mange missioner er på tid - og så er der virkeligt dømt race.

Grafikken i Auto Destruct er sej, klar og tydelig og glider godt. Ikke overvældende flot og fyldt med detaljer, men god. Våbene er virkeligt seje, dine missiler laver røgskyer efter sig og du kan så følge dens bane rundt i luften, og når du selv bliver beskudt se hvordan de flyver forbi. Din bil kan ikke gå i stykker på tusind forskellige måder, den bliver som den er - pæn og nydelig. Den bliver dog ødelagt og du er nødt til at repare den på et af byens værksteder, det viser sig dog kun i en grafisk bar.

Lyden er efter min mening eminent, effekterne er gode - men motorlyden syntes jeg dog ikke er helt i top, det lyder meget hurtigt som om du skal i nyt gear - og man har ingen. Soundtracksne må jeg indrømme jeg ikke har hørt - da jeg har haft dem slået fra. Jeg har dog hørt musikken som der spilles når computeren selv demonstrerer, og det syntes jeg sku var godt.

Auto Destruct er iøjeblikket min favorit. Det er absolut lige min genre, og jeg var overbevist om at det var mig før jeg overhovedet gik igang med at spillet. Selvom jeg sammenligner lidt med G-police, kan jeg altså slet ikke lide G-Police - så samme spil er det altså ikke. Jeg er bare mere til biler end flyvende tingester.

Jeg har læst andre anmeldelser af Auto Destruct og PLAY udtalte at Auto Destruct ikke er mere end et almindeligt gennemsnits spil. Her giver jeg dem fuldstændigt ret, Auto Destruct har ikke noget vildt og overdrevet - det er bare et middel godt spil.

Fanger det dig dog først har du et langt og meget udfordrende spil.

Auto Destruct (EU)
4/6