GoDai: Elemental Force

Lyder et actionspil fyldt med samuraier, ninjaer, sværd, magi og andet godt som noget for dig? Så skulle du måske tjekke 3DO’s GoDai Elemental Force ud. Hvis du på den anden side hader spil med dårlig grafik og elendigt gameplay, skulle du nok hellere lade være.

GoDai Elemental Force handler om den unge ninja Hiro, hvis forældre blev myrdet af den onde Akunin, der tilhører en ond ninja-sekt. Akunins plan var at overtage magten ved hjælp af de magiske elementer (jord, ild, vand og vind) som Hiros familie beskyttede. Desværre for Akunin blev Hiro i sin krybbe reddet af en gammel mester ved navn Master Sho, som tog den unge knøs til sig og lod ham vokse op i sin klan. Hiro har nu lært om elementernes kraft, samt en god portion kampsport og han vil nu, en gang for alle, gøre kål på Akunin.

Masser af våben

Spillet er et 3D-actionspil der i stil minder meget om Capcoms Onimusha og Devil May Cry. Det har fastsatte kamerapositioner og man skal bare sørge for, at bevæge dig rundt i landskabet og samtidigt tæske en masse af Akunins små soldater. Der er enkelte sektioner hvor man skal hoppe fra platform til platform, men det meste af spillet foregår i kamp. Hiro har naturligvis en masse moves og våben til sin rådighed i den ulige kamp. Man kan få rådighed over diverse samurai-sværd, knive, økser og kastestjerner og desuden har man diverse røgbomber og magiske spells at gøre godt med, så man kan forvirre modstanderen. Skulle man være foruden et våben kan Hiro bruge sine kampsportsevner, der begrænser sig til en kombination af slag og spark. Da Hiro er en magisk lille knægt, kan han sågar også flyve gennem luften, i kraft af sin beherskelse af vind-elementet, hvilket gør, at man kan hoppe lange distancer og på den måde undgå konfrontation eller måske nå en afsides platform. Som en sidste ting har Hiro en undvigelses-manøvre, der er lavet i en superslow, så det hele ser lidt smartere ud.

Et orgie af fejl

Nu lyder alt dette måske meget godt og det er på sin vis også ganske interessant skruet sammen, bortset fra, at 3DO totalt glemte at lave en grafikmotor der kunne bære et ellers udmærket koncept. Det første man lægger mærke til er den temmelig latterlige udseende de forskellige karakterer har. Deres design er grimt og fantasiløst og deres animation er nærmest latterlig. Desuden er karaktererne ikke specielt intelligente. Hvis man kaster en røgbombe står ens modstandere bomstille midt i det hele, istedet for at vakle rundt eller prøve at komme væk. Selve combat-delen er også til at overse. Man
kan ganske enkelt bare hamre løs på ’X’ og så er de fleste modstandere slået. Hvad værre er, er at man tit bliver ramt eller selv rammer med et angreb, uden at modstanderen er i nærheden af slaget/sparket/sværdet. Det ser mildest talt temmelig dumt ud, når man sparker et stort hul i luften med et cirkelspark og derpå ser sin modstander segne om. Et andet stort problem er spillets framerate, der nok er noget af det værste vi endnu har set på PS2. Kameraet zoomer til tider ind og ud på hændelserne, men det gør at grafikken hakker helt enormt og jo længere man er zoomet ud jo værre er det, hvilket desværre er rimelig tit. Grafikmotoren nærmest kravler afsted og det er decideret pinligt at se på, når der ikke er den store aktivitet på skærmen. De forskellige lokationer er såmænd ganske pæne at se på, selv om teksturerne er noget grimme, men der er da lidt idé bag det 3DO har lavet på den front. Grafikfejl er der til gengæld rigeligt af. Når man hopper (eller svæver som det nu er) forsvinder ens våben i den blå luft, men med det samme man lander har man dem tilbage i hænderne, meget mystisk. Derudover kan nævnes at det nogle gange ser ud som om man går rundt i den blå luft og kameraet har også småproblemer hist og her.

Et gennemført elendigt spil

Skal man sige noget pænt om GoDai Elemental Force må det være at selve idéen med et 3D-actionspil med ninjaer er ganske god. Ganske vist er der mange gode spil af denne type på PS2, men knap så mange med ninjaer. Hiro har også en masse funktioner som kunne være nyttige, desværre er det bare alt for nemt at udradere sine modstandere, som nævnt ovenfor, så de virker ganske overflødige. Der hvor spillet helt klart falder igennem er, at det er for simpelt og for kedeligt når man bare laver det samme igen og igen (angrib, tryk ’X’ 3 gange, angrib, tryk ’X’ 3 gange, hop, saml våben/magi/health op, angrib....gab) og kombineret med en grafikmotor der er håbløst ustabil i sin framerate og sjældent når de 30fps, så er der ikke meget at komme efter. Med en bedre grafik og et mere finpudset gameplay kunne GoDai Elemental Force såmænd have været et ganske underholdende spil, men det har ganske enkelt så fatale fejl og mangler, at der ingen, og vi mener ingen, grund til at købe dette spil, selv om det er en budget-titel som vil ligge mellem 250-300 kr. Skal man prøve det, skulle det være for at se hvordan man ikke laver et spil. Alle der er involveret i dette projekt burde skamme sig temmelig meget, men det er trods alt en præstation at lave et spil der er værre end Cryos forfærdelige Zorro.

GoDai: Elemental Force (EU)
1/6

GoDai: Elemental Force   © 3DO 2002   (PS2)    1/3 GoDai: Elemental Force   © 3DO 2002   (PS2)    2/3 GoDai: Elemental Force   © 3DO 2002   (PS2)    3/3