Incubation

En serie af tur-baseret strategispil som startede tilbage i de gode gamle amiga dage. Hvordan klare sådan en titel sig mod C&C og dets realtime kloner?

Da jeg først så screenshots fra dette spil tænkte jeg "wauv" og den slags - indtil jeg fandt ud af at det var et tur-baseret spil, som alle de kedelige Panzer General spil og den slags. Øv!

Jeg mener stadig at den slags spil er kedelige, men Incubation er faktisk også lidt noget for sig selv. Læs videre og se selv...

Problemstillingen er den klassiske: Mennesket mod onde Aliens. Ho-hum. Er det her bare X-Com om igen? Nej, det mener jeg nu ikke. Men det er altså selve historien (som jeg som sædvanlig dårligt gider kigge på, kald det bare en dårlig vane) i en nøddeskal.

Man kan spille spillet på flere måder. En måde af scenarios, hvor der er en række små missioner man så kan vælge imellem. Men man kan også spille en slags historie igennem, hvor man følger en handling (om end lidt tynd). Her hopper man så rundt på et "kort" og skal vælge hvilken vej man vil tage, og for hver "skridt" man tager på kortet, er der en ny "mission". Det kan være at man skal wipe alle aliens på stedet, gå hen til et bestemt sted, finde en ting, redde nogle mænd, eller noget helt andet.

Inden da skal man dog vælge sit hold ud fra en række mænd som alle har meget lidt erfaring. Det får de tilgengæld på turen gennem spillet. De skal også have våben, men nogle er ikke så gode med våben, så den kan man give andre ting, f.eks. ting til at helbrede de andre med. Når det er gjort, er man klar til at "kick ass" (eller "prod bottom" som de siger i Discworld).

Nu skal vi lege baberquefest, og I er æresgæster!

Det var på dette tidspunkt at jeg fandt ud af at dette spil er noget særligt. Du starter med at blive kastet en på en bane hvor du og dine folk skal skyde alle aliens. Hele spillet
ses i 3D. Du kan se det udefra (flere forskelige vinkler) fra den spiller du styrer, eller sågar fra en aliens øjne. Men spillet er altså tur-baseret. Ligesom X-Com. Du har en vis mængde movepoints, og dem skal du så bruge på f.eks. at flytte dig, skyde aliens, åbne døre, tage ting etc. Manden du styrer flytter sig i 3D når du peger ham et andet sted han, det hele i nydelig grafik. Faktisk ret nydelig grafik. Måske er det den fede 3D grafik sammen med de fede kameravinkler, der gør spillet total sejt? Tja, men det er nok også hele spillets udseende og atmosfære.

Ser du, når du er færdig med at flytte alle dine mænd, er det de kære rumvæseners tur. De har det med at have gemt sig de mest underlige steder, og derfor kan man godt risikere at der pludselig står en og hamrer/skyder løs på dine mænd. I nogle situationer sidder man sgu ligefrem og bider negle mens computeren flytter rundt, da man jo er skide nervøs for sine spillere. Jo længere de overlever, jo mere erfarne bliver de.

Der er simpelthen så meget fedt i det spil her. Også den måde aliens dør på, der er ikke sparet på splat og blod. Stemmen som "du" har i historien er også fed, og i det hele taget de kommentarer som soldaterne kommer med under kampene er ret så hårde.

Hvad mere skal jeg sige? Du kommer ud for nogle vilde situationer, med totalt fede våben (desværre har fjenderne også sådan nogle), der er bare så megen atmosfære i spillet, det er simpelthen klasse. Selv at se en anden spille kan være underholdende, og spillet er flot rent visuelt, selv uden 3D kort. Faktisk kører det perfekt både med og uden på min 166MHz Pentium. Det eneste 3D kortet gør, er at det tilføjer lidt anti-aliasing.

Altså, dette spil her er bare guld. Skal det skæres ud i pap? Selv en action-freak som mig har overgivet mig. Blue Byte har endnu et hit på sig!

Forresten er spillets grafiske "engine" den samme som i Extreme Assault.

Incubation (EU)