Vexx

En helt med lange negle

Mario, Rayman, Crash og de andre platformhelte har fået en ny konkurrent. Navnet er Vexx og han er hovedperson i et nyt platformspil fra Acclaim. Der er ingen revolutionerende features i spillet, men det formår alligevel at underholde.

Spillet starter med en kort introsekvens, der forklarer hvad historien i spillet går ud på. Den onde Dark Yabu angreb en dag den fredelige by, hvor Vexx boede sammen med sin bedstefar Vargas. Efter angrebet bliver Vargas dræbt og det lykkedes Vexx at stikke af fra byen og Dark Yabu. Under sin flugt støder Vexx på noget fantastisk - et par usædvanlige handsker med meget lange negle. Et frygteligt våben i de forkerte hænder. Bevæbnet med beslutsomhed, hævntørst og sine nye handsker begiver Vexx sig nu af sted for at finde Dark Yabu og hævne sin bedstefar.

Intet nyt

I opbygning minder spillet meget om Super Mario Sunshine. Der er en masse forskellige baner, hver med endnu flere forskellige missioner. Hvilken rækkefølge, man tager missionerne i, er ikke afgørende. Målet i hver mission er, at finde et af Dark Yabu's hjerter. Efterhånden som Vexx får samlet nok hjerter bliver flere og flere baner tilgængelige. Måden, man får hjertet på, varierer mellem missionerne - nogle gange skal man samle 100 perler, andre gange slå en boss og ind imellem er det et lille minispil, der låser op for hjertet. Det er kort sagt ikke nytænkning, spillet er præget af. De forskellige minispil og især bosserne er dog ret underholdene. Og der er rigeligt med udfordrende missioner til at holde interessen fanget i mange timer.

En hidsig fyr
Vexx er hverken så akrobatisk som Mario og heller ikke så elegant som Rayman. Til gengæld er han overordentlig hidsig. Hævntørst og en syg fascination af sine lange skarpe negle, gør Vexx til en næsten ubehagelig fyr. Få tryk på knapperne kaster Vexx ud i et afsindigt angreb, der hurtigt tilintetgør de fleste fjender. Er det ikke nok, kan han også lave flyvespark og at andet flyvende angreb. Der er en rimelig præcision i styringen, men den føles en smule stiv og langsom, når man hopper. Der er ingen avancerede bevægelser, Vexx kan det de fleste platformhelte kan. Kamerastyringen er semi-automatisk og fungerer for det meste udmærket. Enkelte gange kan det dog være svært at få det justeret i en passende vinkel og retning.

Grafik og lyd

Grafikken i Vexx er under middel. Den har en god figuranimation. Banerne er for det meste store og imponerende, men farverne virker tamme og teksturerne er meget slørede. Effekter som lys og partikler, når heller ikke op på det vi normalt ser på Playstation 2. Alt i alt virker grafikken kedelig og udetaljeret. Lyden i spillet er ret god. Især lydeffekterne er nævneværdige. Når man hører den dunkende lyd af et af Dark Yabu's hjerter, ved man, at man nærmer sig målet. Og lyden af Vexx's skarpe negle, der flænser en fjende kan få det til at løbe koldt ned af ryggen.

Vexx er et middelmådigt platformspil. Det har hverken Rayman's humor eller Ratchet & Clank's finpudsede gameplay. Det kan dog byde på en masse baner og mange timers spilletid. Vi kan ikke give Vexx vores varmeste anbefaling, men har du ikke nok i Rayman 3 og Ratchet & Clank, så er Vexx bestemt værd at se nærmere på.

Vexx (EU)
3/6

Vexx   © Acclaim 2003   (XBX)    1/3 Vexx   © Acclaim 2003   (XBX)    2/3 Vexx   © Acclaim 2003   (XBX)    3/3